• امروز : شنبه - ۱۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 26 - شوال - 1445
  • برابر با : Saturday - 4 May - 2024
12
توسعه کشت گلخانه‌ای تدبیری برای مدیریت بحران کم‌آبی است

کشت گلخانه‌ای ناجی منابع آبی

  • کد خبر : 22578
  • ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۷
کشت گلخانه‌ای ناجی منابع آبی

به گزارش خبرگزاری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN)، توسعه کشت گلخانه‌ای یکی از مهم‌ترین سیاسیت‌های افزایش بهره‌وری اقتصاد کشاورزی و مدیریت راهبردی آب است، به‌طوری‌که می‌توان با مقدار کمی از نهاده‌های تولیدی، همچون آب به چندین برابر افزایش کمی و کیفی تولیدات کشاورزی دست یافت. بررسی‌ها نشان می‌دهد میزان مصرف آب برای تولید هرکیلوگرم محصول کشت شده […]

به گزارش خبرگزاری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN)، توسعه کشت گلخانه‌ای یکی از مهم‌ترین سیاسیت‌های افزایش بهره‌وری اقتصاد کشاورزی و مدیریت راهبردی آب است، به‌طوری‌که می‌توان با مقدار کمی از نهاده‌های تولیدی، همچون آب به چندین برابر افزایش کمی و کیفی تولیدات کشاورزی دست یافت. بررسی‌ها نشان می‌دهد میزان مصرف آب برای تولید هرکیلوگرم محصول کشت شده در فضای باز تقریباً ۱۲ برابر کشت‌های گلخانه‌ای است؛ در حالی‌که عملکرد سالانه کشت گلخانه‌ای حدود ۱۰ برابر کشت در فضای باز است؛ اما توسعه این فضاهای کنترل شده نیازمند حمایت ویژه مسئولان به‌ویژه در بخش اعطای تسهیلات است.

هزینه بالای گاز، مهم‌ترین مشکل گلخانه‌داران

اعظم رضایی، یکی از کارآفرینان برتر شهرستان اسفراین، گفت: از دو سال گذشته در سطح یک‌هزار متر مربع اقدام به ایجاد گلخانه پردرآمد، هزار درمان یا طلای سبز آلوئه‌ورا کردم. وی با اشاره به این‌که قبل از راه‌اندازی گلخانه در این زمین خیار کشت می‌شد، افزود: اما از آنجایی‌که آب بسیار زیادی برای تولید خیار مصرف می‌شد، تصمیم بر این گرفته شد تا گلخانه‌ای در این مکان راه‌اندازی و در آن گیاه آلوئه‌ورا کشت شود. وی با بیان این‌که در این سطح از زمین تعداد چهارهزار بوته از آلوئه‌ورا کشت شده است، ادامه داد: هر بوته به مقدار شش تا ۱۵ کیلوگرم بار می‌دهد که اگر به‌طور میانگین درنظر گرفته شود تقرییاً میزان برداشت سالانه این گلخانه حدود ۴۰ تن خواهد بود. رضایی در پاسخ به این پرسش که مواد اولیه این گلخانه چگونه تأمین می‌شود، اظهار کرد: گیاه آلوئه‌ورا به‌صورت بوته پاجوش، بوته بالغ و بوته مادر است که بوته‌های پاجوش قابلیت آن را دارند ۲۰ تا ۱۰ بوته دیگر را تولید کنند و دوباره در زمین کاشته شوند و در نتیجه بوته‌های مورد نیاز این گلخانه از همان بوته‌های پاجوش موجود در خود گلخانه تأمین می‌شود. به گفته وی، بوته پاچوش آلوئه‌ورا تا ۱۰ سال بوته تولید می‌کند و به خرید بوته در گلخانه نیازی نیست. وی با تأکید بر این‌که آلوئه‌ورا یک گیاه بسیار کم‌آب طلب است، بیان کرد: حدود سه‌ماه است که این بوته‌ها آبیاری نشده‌اند و هیچ مشکلی نیز برای آن‌ها به‌وجود نیامده است و از سوی دیگر خاصیت این گیاه به‌گونه‌ای است که نباید زیاد آبیاری شود. رضایی در پاسخ به این پرسش که مهم‌ترین مشکلی که در این گلخانه با آن مواجهید چیست، گفت: گاز گلخانه یکی از مهم‌ترین مشکلاتی است که با آن مواجهیم، به‌طوری‌که نباید دمای این گلخانه به کم‌تر صفر برسد که اگر این اتفاق بیفتد ژله‌های موجود در برگ‌های آلوئه‌ورا یخ خواهند زد. وی با اشاره به این‌که در این گلخانه سه بخاری نصب شده است، افزود: در حال حاضر گاز این گلخانه به‌صورت تجاری محسوب می‌شود و هر شب مبلغ ۱۵۰ هزار تومان برای مصرف گاز هزینه می‌شود. وی نبود واحدهای فرآوری گیاهان دارویی در این استان را یکی از مشکلات دیگر بیان کرد و افزود: اگر این کارخانه در این استان موجود باشد هزینه‌های تولید به‌شدت کاهش خواهد یافت. رضایی با تأکید بر این‌که راه‌اندازی این‌گونه گلخانه‌ها هم در کاهش مصرف آب به‌شدت تأثیرگذار است و از سوی دیگر از درآمد بسیار خوبی برخوردار است، ادامه داد: هم‌اکنون آلوئه‌ورا از بازار خوبی برخوردار است و تمامی محصول تولید شده به یکی از شرکت‌های گیاهان دارویی در مشهد فروخته می‌شود. وی با تصریح بر این‌که برای راه‌اندازی این واحد فقط حدود ۱۸ میلیون تومان هزینه کرده‌ام، اظهار کرد: برای توسعه آن در حال آموزش به افراد ساکن در روستا هستم و از سوی دیگر قصد توسعه آن تا یک‌هزار متر مربع دیگر را دارم.

مسئولان، کارآفرینان گلخانه‌دار را مورد حمایت ویژه خود قرار دهند

افسانه ابراهیمی، یکی دیگر از کارآفرینان برتر شهرستان شیروان، نیز در این باره گفت: از دو سال گذشته اقدام به ایجاد گلخانه تولید قلمه گل محمدی، نهال پسته، نهال سنجد، گل‌های روند و تمشک وحشی کرده‌ام. وی بروز خشک‌سالی و دستیابی به مدیریت صحیح آب را مهم‌ترین دلیل انتخاب برای تولید این نوع از گیاهان کم‌آب بر بیان کرد. وی با اشاره به این‌که در حال حاضر کشاورزان به‌علت کمبود شدید منابع آبی استقبال زیادی برای ایجاد باغ‌های گل‌محمدی و پسته داشته‌اند، افزود: طی سال گذشته ۱۰ هزار قلمه گل‌محمدی و پاجوش در این گلخانه تولید شد که تمامی آن‌ها با قیمت بسیار مناسبی فروخته شدند. ابراهیمی با بیان این‌که قلمه‌های فروخته شده در شیروان و سایر استان‌ها بوده است، ادامه داد: البته از آن‌جایی‌که که خود سازمان جهاد کشاورزی نیز این‌گونه نهال‌ها را میان کشاورزان توزیع می‌کنند، یکی از مشتریان این گلخانه این سازمان بوده است. وی با اشاره به این‌که قصد توسعه این گلخانه و تولید نهال‌های بیش‌تری را دارم، اظهار کرد: مهم‌ترین مشکل حال حاضر کمبود نقدینگی است و برلی تأمین آن نیاز به حمایت ویژه مسئولان داریم.

توسعه و احداث ۲۰۰ هکتار گلخانه تا پایان برنامه ششم توسعه

محمدعلی شریکیان، مدیرباغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی، همچنین با اشاره به این‌که در حال حاضر سطح گلخانه‌های این استان ۲۵ هکتار است، گفت: حدود پنج‌هزار تن انواع محصولات سبزی، صیفی و گل تولید می‌شود. وی افزود: افزایش تولید در محیط‌های کنترل شده به‌عنوان یکی از مهم‌ترین برنامه‌های اقتصاد مقاومتی سازمان جهاد کشاورزی این استان است و بر این اساس اهداف کمی استان در پایان برنامه ششم توسعه و افق ۱۴۰۴، توسعه و احداث ۲۰۰ هکتار گلخانه هدف‌گذاری شده است. به گفته وی، تشکیل کمیته استانی گلخانه‌ها، تسهیل و تسریع روند اجرایی کار در مراحل اخذ مجوزهای لازم، شناسایی مناطق مناسب جهت احداث واحدهای گلخانه‌ای، تأمین تسهیلات ارزان قیمت از محل صندوق توسعه ملی اهم فعالیت‌های اجرایی از آغاز برنامه بوده است. شریکیان ادامه داد: از زمان شروع این برنامه تا پایان سال ۹۵، ۱۰ طرح احداثی با سطح ۳/۶ هکتار در دستورکار قرار گرفته که سرمایه‌ای با مبلغ ۳۵ میلیون و۴۲۵ هزار ریال پرداخت شده است. به گفته وی، با افزایش این سطح ۷۲۰ تن به ظرفیت تولید محصولات گلخانه‌ای استان افزوده شده و ۳۶ شغل جدید نیز ایجاد گردیده است. وی اظهار کرد: همچنین برای فعال‌سازی ۱۱ واحد گلخانه نیمه راکد با سطح پنج هکتار مبلغ  ۱۱ هزارو۱۴۲ میلیون ریال تسهیلات سرمایه در گردش پرداخت شده است. این مقام مسئول بیان کرد: همچنین در سال گذشته ۱۳ طرح احداثی با سطح ۵/۳۱۵ هکتار جهت دریافت ۶۳ و۷۵۵  میلیون ریال تسهیلات ارزان قیمت به بانک معرفی شده و همچنین برای اصلاح و نوسازی شش واحد گلخانه با سطح ۱/۱ هکتار مبلغ دومیلیون و ۲۵۵ هزار ریال پرداخت شده است.

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=22578

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.