• امروز : یکشنبه - ۳۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 12 - ذو القعدة - 1445
  • برابر با : Sunday - 19 May - 2024
4

کشاورزی درگیر واسطه‌گری است

  • کد خبر : 4601
  • ۰۴ دی ۱۳۹۳ - ۱۶:۱۲

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: متاسفانه کشاورزی در ایران درگیر واسطه‌گری است. به گزارش خبرنگار ایسنا منطقه خراسان، مهندس حسین صفایی در جلسه مشترک اعضای شورای شهر خراسان رضوی و شمالی، بیان کرد: در کشور به اندازه‌ای که در افکار عمومی واسطه‌گری را محکوم می‌کنیم قدم‌های عملی برنداشته‌ایم که به این منظور باید بازارهای عرضه […]

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: متاسفانه کشاورزی در ایران درگیر واسطه‌گری است.

به گزارش خبرنگار ایسنا منطقه خراسان، مهندس حسین صفایی در جلسه مشترک اعضای شورای شهر خراسان رضوی و شمالی، بیان کرد: در کشور به اندازه‌ای که در افکار عمومی واسطه‌گری را محکوم می‌کنیم قدم‌های عملی برنداشته‌ایم که به این منظور باید بازارهای عرضه محصولات کشاورزی اصلاح شود و زمینه‌ای فرام گردد که کشاورزان به صورت مستقیم محصولات خود را به فروش برسانند.

صفایی تصریح کرد: کشاورزی در ایران دچار یک عقب‌گرد با شیب تند است و وضعیت کشاورزی در سال ۱۳۹۲ به ۱۰سال پیش بازگشته است.

وی در خصوص نقدینگی تعاونی‌ها، تصریح کرد: در بوجه سال آینده ۱۴ هزار میلیارد تومان به منظور خرید‌های تضمینی و توافقی برای تعاونی‌ها در نظر گرفته شده است که این میزان در مقایسه با سال گذشته از رشد قابل توجهی برخوردار بوده است.

صفایی با اشاره به مشکلات موجود در حوزه مدیریت و بازار کشاورزی، تصریح کرد: متاسفانه تلقی عمومی و حکومتی از کشاورزی در کشور تولید محصولات خام است و علی‌رغم توجه دولت‌ها، این بخش همواره درگیر سیاست‌های غلط بوده است.

وی ادامه داد: تمامی برنامه‌هایی که در دولت‌های گذشته برای اصلاح بازار کشاورزی صورت گرفته، ناکام مانده است و از حاشیه سود بازار کشاورزی به عنوان شاه‌بیت اصلاح بازار محصولات کشاورزی غفلت شده، این در حالی است که حاشیه سود بازار در کشورهای موفق در زمینه کشاورزی به شدت مورد توجه است.

وی در خصوص کمبود آب و خشکسالی‌های موجود با اشاره به اینکه خودکفایی در محصولات کشاورزی یک راهبرد حکومتی است، عنوان کرد: در حال حاضر موضوع آب در ایران وضعیت خاصی پیدا کرده، چرا که ما همزمان با توسعه کشاورزی و سطح زیر کشت، روی کنترل منابع آبی کار نکردیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه حجم سفره‌های آبی زیرزمینی کشور ۵۰۰ میلیارد متر مکعب است، اظهار کرد: خروجی این سفره‌ها باید با ورودی آن برابر باشد، اما متاسفانه در حال حاضر حجم سفره‌های آبی زیرزمینی به ۳۷۵ میلیارد متر مکعب کاهش یافته است و باید توجه داشت که این سفره‌ها دیگر قابل بازسازی نیست.

وی با بیان اینکه سال گذشته در کشور ۱۱ میلیارد متر مکعب آب اضافه مصرف شده است، عنوان کرد: باید همزمان با توسعه کشاورزی به افزایش بهره‌وری و استفاده بهینه از آب توجه کرد برای مثال محصول سبزی و صیفی اگر به جای کشت در فضای باز در گلخانه‌ها کشت شود میزان محصول برداشت شده ۱۰ برابر خواهد شد.

صفایی در خصوص واردات محصولات کشاورزی، گفت: در سال ۱۳۹۲ ، ۲۰ میلیون تن محصولات کشاورزی وارد کشور شده که امیدواریم این میزان در سال ۱۳۹۳ به ۱۸ میلیون تن برسد اما واردات محصولات کشاورزی در سال ۸۴ تنها ۸ میلیون تن بوده است.

صفایی در ادامه به روند مدیریت کشاورزی طی دهه‌های پیش از انقلاب اشاره و اظهار کرد: در حال حاضر ۲۸۲۰ مورد تعاونی روستایی در کشور وجود دارد و هر ۱۲ روستا یک تعاونی دارند.

مدیر عامل سازمان تعاون روستایی کشور با اشاره به اینکه وظیفه تعاونی‌ها بیشتر بازرگانی محصولات کشاورزی است، خاطرنشان کرد: تعاونی‌ها در حال حاضر تا حدی تامین نهاده می‌کنند، اما در بازاریابی و بازار رسانی محصولات ضعیف هستند و از این رو کشاورزان صدمه می‌بینند.

وی با بیان اینکه کشاورزی در کشور باید سفارشی انجام شود، عنوان کرد: کشاورزی موفق در کشورهای پیشرفته به صورت سفارشی و قراردادی انجام می‌شود و در واقع محصول کشاورزی پیش از تولید به فروش می‌رسد.

صفایی بر توجه به کشاورزی خارج از مزرعه تاکید و بیان کرد: کشاورزی نباید به تولید محصولات خام محدود شود بلکه توجه به مدیریت و بازار نیز در کنار این موارد مورد توجه است.

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=4601

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.