• امروز : سه شنبه - ۱۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 29 - شوال - 1445
  • برابر با : Tuesday - 7 May - 2024
6

کشاورزی حفاظتی راهکاری برای توسعه پایدار است

  • کد خبر : 9657
  • ۱۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۸:۵۰
کشاورزی حفاظتی راهکاری برای توسعه پایدار است

عضو هیات علمی موسسه تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی کشور گفت: کشاورزی حفاظتی توسعه پایدار را به دنبال خواهد داشت. به گزارش پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN) به نقل از ایرنا محمدرضا مستوفی روز دوشنبه در نشست تخصصی کشاورزی حفاظتی، نیازها و ضرورت ها که با حضور جمعی از مسوولین در سالن باغستان قزوین […]

keshavarzi_2عضو هیات علمی موسسه تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی کشور گفت: کشاورزی حفاظتی توسعه پایدار را به دنبال خواهد داشت.
به گزارش پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN) به نقل از ایرنا محمدرضا مستوفی روز دوشنبه در نشست تخصصی کشاورزی حفاظتی، نیازها و ضرورت ها که با حضور جمعی از مسوولین در سالن باغستان قزوین برگزار شد، با بیان اینکه توسعه کشاورزی از رویکردهای مهم و اصلی وزارت جهاد است، افزود: اجرای این طرح اقتصادی شدن تولید را در پی خواهد داشت.

وی اظهارکرد: کشاورزی حفاظتی سیستمی است که با تغییر در فعالیت بخش کشاورزی در زمینه رعایت تناوب زراعی، مدیریت مصرف آب، حاصلخیزی خاک و بقایای گیاهی و به حداقل رساندن عملیات خاک ورزی تولید بخش کشاورزی را اقتصادی می کند.

مستوفی بیان کرد: همچنین اجرای کشاورزی حفاظتی با هدف کاهش نوسانات تولید و وابستگی تولید به عوامل اقلیمی، موجب پایداری در تولید و امنیت غذایی می شود.

وی در ادامه کاهش چشمگیر در عملیات خاک ورزی، حفظ مقادیر کافی از بقایای گیاهی روی سطح خاک، پایداری تولید و منفعت دار بودن آن بطور همزمان و اتخاذ یک تناوب زراعی مناسب که از جهت اقتصادی ماندگار باشد را چهار اصل اساسی کشاورزی حفاظتی دانست که می تواند بر آن پایدار باشد.

عضو هیات علمی موسسه تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی کشورافزود: اصول اساسی کشاورزی حفاظتی فراهم کننده مبنایی برای مدیریت پایدار سیستم های مختلف تولید کشاورزی می باشد اما چهار اصل یاد شده مختص شرایط خاصی نیست و می توان آن را در هر سیستم کشت و کار اعمال کرد.

به گفته وی کمبود کارنده های مناسب، نیاز به تغییر ذهنیت و نحوه نگرش کشاورزان، کارشناسان و نیز مدیران اجرایی از مهمترین محدودیتها و مشکلاتی است که نمی توان کشاورزی حفاظتی را در هر شرایطی اجرا کرد، بلکه کشاورزی حفاظتی باید به منظور حفظ مدیریت بقایای گیاهی بیشتر در زمینهای دیم اجرا شود.

در پایان این نشست هر یک از کارشناسان نظر و پیشنهادات خود را در خصوص نیازها و ضرورتهای کشاورزی حفاظتی بیان کردند.

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=9657

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.