• امروز : یکشنبه - ۳۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 12 - ذو القعدة - 1445
  • برابر با : Sunday - 19 May - 2024
2

کارشناسان: تولید محصولات غذایی سالم در گرو کاهش مصرف سموم کشاورزی

  • کد خبر : 14425
  • ۰۶ دی ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۰
کارشناسان: تولید محصولات غذایی سالم در گرو کاهش مصرف سموم کشاورزی

برخی کارشناسان بر این باورند که تولید محصولات سالم وارگانیک با هدف کاهش تاثیر جبران ناپذیر سموم کشاورزی بر سلامت انسانها مدتی است مورد توجه تولیدکنندگان بخش کشاورزی قرار گرفته است. به گزارش پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN)، به نقل از ایرنا؛ آنان افزودند: استان فارس بدلیل توانمندی بالا در تولید محصولات غذایی و دارا […]

sam_somoom_shimiyaye_sampashi_2برخی کارشناسان بر این باورند که تولید محصولات سالم وارگانیک با هدف کاهش تاثیر جبران ناپذیر سموم کشاورزی بر سلامت انسانها مدتی است مورد توجه تولیدکنندگان بخش کشاورزی قرار گرفته است.
به گزارش پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN)، به نقل از ایرنا؛ آنان افزودند: استان فارس بدلیل توانمندی بالا در تولید محصولات غذایی و دارا بودن قطب زراعی و باغی در برخی محصولات باید تولید محصول سالم و عاری از سم را مد نظر داشته باشد.
این عده مصرف نامناسب آفت کش ها، رعایت نکردن مصرف دوز و بی توجهی به دوره سم پاشی و ورود محصولات به بازار را موجب بالارفتن اثر باقیمانده سموم در محصول و در نهایت امر به خطر افتادن سلامت و ایجاد خطر برای محیط زیست می دانند.
بر اساس تعریف سازمان های بهداشتی و غذایی جهانی محصولاتی که فاقد باقیمانده غیرمجاز سموم و مواد شیمیایی باشد محصول سالم تلقی می شوند.
بر اساس آمارها ی رسمی، سالانه حدود ۲۵ میلیون لیتر انواع سم در مزارع و باغهای کشور مصرف می شود که سهم هر ایرانی از این میزان سالانه ۳۳۰ گرم است که این مهم در بروز بیماریهای مختلف بویژه سرطانها اثرگذار است.
مردم روزانه با مصرف انواع میوه ها و سبزیجات تلاش می کنند که بدن خود را در برابر بیماریها مصون نگه دارند در حالیکه غافل از مصرف سموم بیماری زا هستند.
کارشناسان بر این باورند که یکی از علل افزایش بیماریهای سرطانی در جامعه استفاده بیش از حد از سم در پروسه تولید محصولات غذایی و کشاورزی است.
رییس سازمان جهاد کشاورزی فارس گفت: استان فارس به عنوان یکی از قطب های کشاورزی کشور در تولید محصولات غذایی سهم بسزایی دارد و این مهم تلاش برای تولید محصولات سالم را بیش از پیش کرده است.
محمد مهدی قاسمی اظهار کرد: در این راستا کنترل مصرف سموم کشاورزی ، نحوه مصرف و میزان مصرف در دوره بسیار مهم است.
وی، شناسنامه دار کردن محصولات کشاورزی سالم، آموزش بهره برداران و کشاورزان، واگذاری سمپاشی مزارع به بخش خصوصی توانمند،حمایت از واردکنندگان سموم کشاورزی بی خطر، نظارت بر فروش سموم استاندارد را در تولید محصولات سالم مهم عنوان کرد.
قاسمی بیان داشت: مصرف محصولات سالم و ارگانیک نیاز به فرهنگ سازی دارد تا هم کشاورزان و هم مردم با این نوع محصولات آشنایی پیدا کنند که رسانه ها در فرهنگ سازی و اطلاع رسانی به مردم و حرکت در مسیر مصرف غذای سالم می توانند موثر واقع شوند.
وی اضافه کرد: تولید محصولات سالم به دلیل هزینه های بالای تولید نیازمند اعمال سیاست های تشویقی و حمایتی است که این مهم باید مد نظر مسئولان قرار گیرد.
وی گفت: تا پایان برنامه پنجم توسعه حداقل ۲۵درصد از سطوح تولید کشاورزی با هدف افزایش کیفیت محصولات تحت پوشش مبارزه غیرشیمیایی و تلفیقی با آفات و استفاده از کودهای آلی و زیستی قرار می گیرند.
آفت کشهای شیمیایی ترکیب یا مخلوطی از چند ماده شیمیایی هستند که برای از بین بردن وکاهش دادن جمعیت حشرات ، جوندگان ، قارچ ها ، علف های هرز، ویروس ها ،باکتری ها و میکروارگانیسم هایی که آفت شناخته می شوند مصرف می شوند.
هرکشوری قوانین خاصی برای ثبت و مصرف سموم مختلف ، درداخل کشور تدوین کرده ، درایران سازمان حفظ نباتات ، زیر نظرهیات نظارت بر سموم ، به ترکیبات مختلف اجازه ورود و مصرف درداخل کشور را می دهد ، قبل از ورود آفت کش به داخل کشور باید اثر آفت کشی آن به وسیله مرکز تحقیقات آفات و بیماری های گیاهی و یا سازمان های مسئول دیگر مورد تایید قرا گیرد.
آفت کش هایی که اجازه مصرف در داخل کشور را دارند ، به نام سموم مجاز خوانده می شوند.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: آفت کش های نباتی یکی از حساسترین کالاهای مورد نیاز در بخش کشاورزی است که تأثیر زیادی در چرخه های زیست محیطی ، حیات و بهداشت انسانی دارد.
محمد صادقی افزود: نگهداشت و سلامت محصولات کشاورزی ضرورت کنترل مصرف، موجودی و گردش این کالا را اجتناب ناپذیر می نماید.
وی اضافه کرد: متاسفانه سموم کشاورزی به صورت بی رویه توزیع و مصرف می شود و سالانه منابع قابل ملاحظه ای از سرمایه های کشور در ارتباط با این کالا هزینه می گردد.
صادقی گفت: سازمان حفظ نباتات کشور به منظور ساماندهی واردات، تولید، توزیع و مصرف آفت کش های نباتی طرح مطالعه، طراحی، ساخت و استقرار سامانه مونیتورینگ آفت کش های نباتی را در دستور کار خویش قرار داده است .
وی افزود: این سامانه با هدف اطلاع از وضعیت مصرف، جلوگیری از استفاده بی رویه و مصارف غیر صحیح سم ، آسیب شناسی ، کنترل فرآیند توزیع سم، جلوگیری از توزیع سموم غیرمجاز و معیوب و قاچاق سم راه اندازی شده است.
وی بیان داشت: سامانه مانیتورینگ سموم توسط حفظ نباتات استان فارس نیز در راستای جلوگیری از مصرف بی رویه سموم و تولید محصولات سالم و ارگانیک راه اندازی و آغاز بکار کرده است.
صادقی خاطر نشان کرد: این سامانه با بهره گیری از فناوری ساخت در بستر اینترنت می تواند اطلاعات مورد نیاز را در سطح کشور به صورت لحظه ای در پایگاه داده متمرکز نگهداری کند.
ویبا اشاره به اینکه اقتصادی کردن ، حفظ منابع پایه و پایداری تولید در کنار تولید محصولات سالم و ارگانیک در بخش کشاورزی یکی از مهمترین اهداف این بخش است یادآور شد:در راستای تولید محصول سالم و ارگانیک در طول برنامه پنجم توسعه باید در ۲۵ درصد اراضی زراعی و باغی استان مبارزه تلفیقی با آفات و بیماری های گیاهی صورت پذیرد.
بر اساس منابع تحقیقاتی ، گیاهان در مقابل ۸۰ تا ۱۰۰ هزار بیماری که بوسیله ویروس ها ، باکتری ها ، میکوپلاسماها ، قارچ ها و جلبکها ایجاد می شود حساس هستند.
همچنین ۳۰ هزار گونه علف هرز وجود دارد که یک هزار و ۸۰۰ نوع از آنها باعث کاهش شدید میزان محصول می شوند، ۸۰ هزار گونه حشره وجود دارد که هزار گونه از آنها موجب کاهش میزان محصول و بروز خسارات اقتصادی می شوند.
این داده ها گویای آن است که تقریباً یک سوم مواد غذایی جهان در حین داشت، برداشت و انبار کردن توسط آفات از بین می رود، خسارت ناشی از آفات و بیماری ها و علف های هرز روی هشت نوع محصول کشاورزی، گندم، برنج، جو، ذرت، سیب زمینی، سویا، پنبه و قهوه، در جهان ۱/۴۲% برآورد شده که سهم آفات ۶/۱۵% ، بیماری ها ۳/۱۳% و علفهای هرز ۱/۱۳% است.
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی فارس گفت: درسطح کشور ۲۵۸ نوع سم شیمیایی به ثبت رسیده که ۶۳ درصد آن کم خطر بوده و تنها نه درصد آن ها در ردیف پرخطر قرار دارند که با برنامه ریزی های انجام شده سموم بیولوژیک جایگزین سموم شیمیایی پرخطر می شوند.
عزیزاله امیری اظهار کرد: سامانه مانیتورینگ سموم برای جلوگیری از فعالیت عوامل فروش غیر مجاز و کنترل سموم قاچاق در راستای تولید محصول سالم و حفظ بهداشت و سلامت جامعه راه اندازی شده است.
وی استفاده از کارشناسان و تشکل های بخش خصوصی برای تحقق تولید محصولات سالم را مورد تاکید قرارداد و تصریح کرد: با توجه به قوانین و مقررات موجود هماهنگی های لازم برای اجرای طرح ساماندهی عوامل فروش سموم درسطح استان انجام شده است.
امید است که با آموزش های لازم و بموقع به کشاورزان شرایطی فراهم گردد که شاهد تولید و عرضه محصولات سالم در جامعه باشیم و از قبل این مهم شاخص های رشد فزاینده بیمارهای ناشی از استفاده نامناسب سموم بخش کشاورزی را در کوتاه مدت شاهد باشیم.

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=14425

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.