• امروز : سه شنبه - ۲۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 7 - ذو القعدة - 1445
  • برابر با : Tuesday - 14 May - 2024
3

پنج نکته که باید در مورد خاک بدانید

  • کد خبر : 5190
  • ۲۷ دی ۱۳۹۳ - ۲۰:۳۹

ما هر روز روی  خاک راه می رویم، آنرا در زیر انگشتانمان احساس می کنیم اما آیا واقعا نقش حیاتی که خاک در محیط زیست و بویژه در سلامت انسان بازی می کند را درک کرده ایم؟ جری گلوور از آژانس توسعه بین المللی ایالات متحده می گوید: مواد معدنی مواد مغذی هستند که عضلات […]

ما هر روز روی  خاک راه می رویم، آنرا در زیر انگشتانمان احساس می کنیم اما آیا واقعا نقش حیاتی که خاک در محیط زیست و بویژه در سلامت انسان بازی می کند را درک کرده ایم؟

جری گلوور از آژانس توسعه بین المللی ایالات متحده می گوید: مواد معدنی مواد مغذی هستند که عضلات و استخوان های ما را تشکیل می دهند که این مواد تقریبا به طور کامل از خاک گرفته می شوند.

این موضوع از این لحاظ بسیار مهم است که برای تغذیه جمعیت کره زمین باید تولید محصولات کشاورزی را افزایش داد اما این امر زمانی میسر می گردد که خاک ما به نازک ترین حد رسیده و از نظر مواد مغذی کمیاب می گردد.

در اینجا پنج نکته اساسی در مورد خاک وجود دارد که باید بدانید:

۱- خاک مانند نفت یک منبع محدود است.

فعالیت های کشاورزی سنتی، مواد مغذی خاک را سریعتر از اینکه خاک قادر به تشکیل آن باشد تهی می کند که این امر منجر به از دست رفتن حاصلخیزی خاک و تخریب زمین ها می شود. گلوور این موضوع را با نگرانی هایی که در مورد تهی سازی نفتی وجود دارد مقایسه کرده است.

گلوور گفت: ما همچنان به جای جایگزینی مواد مغذی در خاک، به برداشت آنها ادامه می دهیم. گلوور اشاره می کند اگر یک کشور به استخراج نفت ادامه دهد مردم در مورد اینکه اگر منابع نفت تمام شود نگران می شوند که چه اتفاقی خواهد افتاد. اما به نظر می رسد که آنها در مور اینکه اگر خاک تمام شود چه اتفاقی می افتد نگران نباشند.

تا سال ۱۹۹۱ منطقه ای بزرگتر از ایالات متحده و کانادا به خاطر فرسایش خاک از دست رفته بود و هیچ نشانه ای از توقف آن دیده نمی شد. درحقیقت پوشش گیاهی و جنگل های بومی پاکسازی شده بود و با نرخی بالاتر از هر دوره دیگری در طول تاریخ ، به زمین های کشاورزی تبدیل شده بود. برای بازگرداندن آن به سطح قبلی حدود ۲۰۰ سال طول می کشد.

۲- استفاده نادرست از خاک می تواند تمدن ها را سرنگون کند.

اثرات فرسایش خاک به خوبی شناخته شده است: طوفان گرد و غبار در آمریکا و کانادا، فرسایش در فلات لوئیس چسن و قحطی در ساحل آفریقا.

دیوید مونتگومری که در مورد توپوگرافی در دانشگاه واشنگتن در سیاتل مطالعه کرده و نویسنده کتاب خاک: فرسایش تمدن” می باشد. می گوید: رومی ها و یونانی ها برای کسب و کار زمین را شخم می زدند و خاک نقش حیاتی در بقای حکومت آنها داشته است.

۳- استفاده درست از خاک به جلوگیری از خشکسالی کمک میکند.

بر طبق گفته مونتگومری در طول خشکسالی های اخیر در غرب ایالات متحده کشاورزان از شیوه های بدون شخم استفاده کرده اند عدم اختلال در بافت خاک از طریق شخم باعث تولید محصولات سالمتر می گردد. حفاظت خاک همواره با حفاظت آب همراه است. خاک سالم آب بیشتری را حفظ می کند.

استفاده از خاکهای فقیر برای تولید مواد غذایی اثرات نقش بسزایی در فرسایش خاک دارد. باد می تواند ذرات خاک سطحی زمین ها را حمل کرده و تا منابع آبی بزرگ حرکت دهد. از طریق فرآیند شناخته شده یوتریفیکاسیون مواد مغذی اضافی رشد گیاهان و جلبک ها را تسریع کرده اکسیژن آب را مکیده و موجب کشته شدن ماهی ها و دیگر جانوران دریایی می شود.

گلوور گفت: در خلیج مکزیک در طول فصل های خاصی از سال این مناطق مرده توسعه می یابند. این مناطق نقاط ماهیگیری اولیه و مناطق تنوع زیستی اولیه هستند اما در حال حاضر به دلیل جابجایی خاک به هزاران مایل پایین دست، این مناطق از بین رفته اند.

۴- تکنولوژی بالا باعث ایجاد تفاوت می شود.

از زمان معرفی کشاورزی بدون شخم و یا با شخم کم، در حفاظت از خاک در ایالات متحده بهبودی حاصل گشته است، اما کاهش اختلال خاک کافی نمی باشد. کارشناسان می گویند که بازسازی سلامت خاک نیازمند فعالیت های جدید و قدیمی پرورش خاک است.

کارشناسان معتقدند که خاک سالم نیازمند پیوند بین اکولوژی و تکنولوزی است مانند کاشت گونه های چندساله غلات و حبوبات. رویکرد دیگر سیستم های پیچیده کشاورزی است که تولید محصول را با گیاهان بومی و حیوانات اهلی ادغام می کند( سیستمی که با موفقیت خاک را در شمال اتیوپی حفاظت و ترمیم کرد).

۵. خاک زنده است.

گلووری می گوید: کودهای شیمیایی که سه یا چهار ماده غذایی را جایگزین می کنند به راحتی برای جایگزینی سیستم پیچیده خاک کافی نیستند آنها یک بسته سلامتی کامل نمی باشند.

دلیل آن این است که خاک کاملا با میکروب ها و حشرات ریز پوشیده شده که ان را تغذیه می کنند. این موجودات به چرخه مواد غذایی برای تغییر به قند گیاهی کمک می کنند. این یک رابطه همزیستی است که ریشه زندگی می باشد اما ما به طور کامل این موضوع را نمی توانیم درک کنیم.

در طول ۳۰ سال گذشته تغییر محسوسی در درک و فهم ما از ارتباطات میکروبی و پویایی جامعه در زیر زمین وجود داشته است. این نیمه پنهان طبیعت است.

nationalgeographic.com
linda qiu، فعال محیط زیست و روزنامه نگار نشنال جئوگرافیک
مترجم: نفیسه پناهی- زیست بوم

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=5190

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.