• امروز : یکشنبه - ۱۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 27 - شوال - 1445
  • برابر با : Sunday - 5 May - 2024
3
درخواست رئیس سازمان دامپزشکی کشور؛

پلیس قرنطینه‌ای برای مبارزه با بیوتروریسم تشکیل شود

  • کد خبر : 22181
  • ۱۹ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۹:۴۰
پلیس قرنطینه‌ای برای مبارزه با بیوتروریسم تشکیل شود

رئیس سازمان دامپزشکی کشور، با توجه به خطر بیماری های نو پدید و بیوتروریسم، تشکیل یگان حفاظت و پلیس قرنطینه‌ای در کشور را یک ضرورت اساسی دانست. به گزارش خبرگزاری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN) به نقل از ایرنا، «علیرضا رفیعی پور» روز یکشنبه در نخستین نشست خبری خود در سال جدید در محل این سازمان، افزود: اهداف دامپزشکی […]

رئیس سازمان دامپزشکی کشور، با توجه به خطر بیماری های نو پدید و بیوتروریسم، تشکیل یگان حفاظت و پلیس قرنطینه‌ای در کشور را یک ضرورت اساسی دانست.
به گزارش خبرگزاری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN) به نقل از ایرنا، «علیرضا رفیعی پور» روز یکشنبه در نخستین نشست خبری خود در سال جدید در محل این سازمان، افزود: اهداف دامپزشکی بدون کمک مجلس و تعیین یگان حفاظت و یا پلیس قرنطینه میسر نیست و به کمک و اختصاص بودجه مناسب از سوی مجلس شورای اسلامی نیازمندیم.
وی ادامه داد: در حال همکاری با سازمان محیط زیست برای تهیه مجموعه اطلاعات همه تالاب ها٬ سدها و آبگیرها برای شناسایی مکان های دور از دسترس برای رصد و اقدامات بهداشتی به موقع هستیم.
وی کاهش کشتارهای غیرمجاز را از اولویت های سازمان دامپزشکی در سال جاری دانست و افزود: تلاش داریم با تشدید نظارت ها و کنترل ها، امسال کشتار غیرمجاز در محیط های شهری، صنعتی و روستایی کشور صورت نگیرد.

** ۲۸۱ هزار کیلوگرم فرآورده خام دامی در نوروز ۹۷ ضبط و معدوم شد
رئیس سازمان دامپزشکی کشور به عملکرد نظارتی سازمان دامپزشکی در تعطیلات نوروز اشاره کرد و گفت: از ۲۵ اسفندماه ۱۳۹۶ تا ۱۵ فروردین ماه ۱۳۹۷ تعداد ۱۵۶ هزار فقره بازدید از کشتارگاه‌های دام و طیور و مراکز بسته‌بندی فراورده‌های خام دامی صورت گرفت که در مراکز عرضه ۲۸۱ هزار کیلوگرم فرآورده خام دامی ضبط و معدوم شد.
وی تصریح کرد: طی مدت مذکور در حوزه رستوران ها، مراکز عمومی ، تفرجگاه ها و تفریگاه ها ۳۵ هزار بازدید انجام شد که ۳۲ هزار کیلوگرم‌ فرآورده خام دامی ضبط و از چرخه مصرف خارج شد.
وی اظهارداشت: در بازدید نوروزی ما از کشتارگاه های دام و طیور و مراکز بسته بندی فراورده های خام دامی بیش از ۱۰ هزار مورد بوده که منجر به ۲۶۴ هزار کیلوگرم ضبط و معدوم شد.
رفیعی پور گفت: سال گذشته از ١١ میلیون راس دام تولیدی بیش از سه میلیون کیلوگرم از آن غیرقابل استفاده برای انسان تشخیص داده شد و از ٧٠۵ میلیون قطعه مرغ کشتار شده پنج میلیون و ۴١٠ هزار قطعه از آن غیر قابل مصرف و معدوم شده است.
رئیس سازمان دامپزشکی افزود: پارسال بیش از ٢٧ میلیون کیلوگرم ماهی و آبزی غیر قابل مصرف انسانی ضبط و جمع آوری شد.

** روند کاهشی کانون بیماری های استراتژیک در سال ۹۶
رفیعی پور اضافه کرد: در سال ۱۳۹۶ در حوزه بیماری های دامی موفقیت هایی کسب شد به گونه ای که مجموع کانون های بیماری استراتژیک تب برفکی، آبله، PPR، هاری، سل، برسلوز و مشمه در کشور به ۲ هزارو ۵۹۱ مورد کانون رسید.
به گفته وی، طبق آمارها در سال ۹۴ نزدیک به چهار هزار و ۷۳۱ کانون و در سال ۱۳۹۵ نزدیک به چهار هزار و ۷۷۸ کانون بیماری ثبت شده که عدم طغیان بیماری در این بازه زمانی فقط به اقدامات به موقع بهداشتی سازمان دامپزشکی کشور برمی گردد.
رئیس سازمان دامپزشکی ادامه داد: سال گذشته برای ۲۵۰ میلیون و ۸۳۷ هزار و ۶۸۹ راس دام واکسیناسیون سالیانه علیه بیماری ها انجام شد.
وی درباره مراقبت از بیماری های دامی آبله، برسلوز، شتر و تک سمی ها نیز گفت: پارسال در حوزه گاو و گاومیش ۶ میلیون راس دام، گوسفند و بز ۲۶ میلیون راس، اسب و سایر تک سمی ها ۴۷ هزار راس و شتر ۴۵ هزار نفر مورد مراقبت قرار گرفتند.
رفیعی پور ادامه داد: برای کنترل بیماری تب کریمه کنگو بیش از ۵۷ میلیون مترمکعب جایگاه دام و ۱۳ میلیون راس دام سمپاشی شد.
وی به حوزه طیور نیز اشاره کرد و گفت: در سال گذشته ۶۲۳ کانون بیماری سویه N5N8 بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان شناسایی که منجر به معدوم سازی ۲۵ میلیون قطعه انواع طیور در ۲۲ استان کشور شد.
وی با بیان اینکه بیش از ۲۹ هزار واحد مرغداری با بیش از ۶۱۰ میلیون قطعه تحت نظارت سازمان دامپزشکی کشور قرار دارد، افزود: سال گذشته بیش از ۶ میلیارد دز واکسیناسیون در طیور صنعتی انجام شده است.
به گفته این مقام مسئول، در سال ۹۶ در ماه مبارک رمضان بیش از ۳۷ هزار و ۲۹۲ اکیپ های ثابت و سیار دامپزشکی در سراسر کشور با ۵۷ هزار پرسنل دامپزشک و کارشناس نظارت بهداشتی، در عید قربان سال گذشته ۱۹۰۰ اکیپ ثابت و سیار با سه هزار و ۳۱۸ ناظر فعال و در ایام تاسوا و عاشورا یک هزار و ۵۰۰ اکیپ سیار و ثابت با ۲ هزار و۴۰۰ پرسنل بهداشتی، نظارتی و بازرسی فعال بودند.

** روند افزایش صادرات فراورده های خام دامی
رئیس سازمان دامپزشکی کشور به میزان صادرات دام، طیور و آبزی در کشور نیز اشاره کرد و افزود: در سال گذشته با نظارت سازمان دامپزشکی ۲۵ هزار تن میگو٬ ۵۳ هزار تن ماهی خوراکی منجمد٬ ۱۰۱ هزار تن خوراک دام، طیور و آبزیان، ۲۰ میلیون جلد پوست٬ ۶ میلیون هنگ روده و، سه میلیون قطعه ماهی زنده صادر شده است.

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=22181

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.