• امروز : شنبه - ۲۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 11 - ذو القعدة - 1445
  • برابر با : Saturday - 18 May - 2024
1

پایان گرسنگی، هدف توسعه پایدار

  • کد خبر : 15777
  • ۲۴ تیر ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۶
پایان گرسنگی، هدف توسعه پایدار

معاون آموزش و پژوهش سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: هدف توسعه پایدار دستیابی به امنیت غذایی و پایان دادن به گرسنگی است. به گزارش خبرگزاری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN) به نقل از ایسنا، مهناز مظاهری در «سمپوزیوم تخصصی مواد سرطان‌زای پیرامون ما» گفت: سابقه بیوتکنولوژی به چهار هزار سال پیش از میلاد و استفاده از باکتری‌ها برای تولید پنیر […]

معاون آموزش و پژوهش سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: هدف توسعه پایدار دستیابی به امنیت غذایی و پایان دادن به گرسنگی است.

به گزارش خبرگزاری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN) به نقل از ایسنا، مهناز مظاهری در «سمپوزیوم تخصصی مواد سرطان‌زای پیرامون ما» گفت: سابقه بیوتکنولوژی به چهار هزار سال پیش از میلاد و استفاده از باکتری‌ها برای تولید پنیر و محصولات دیگر به سالها قبل برمی‌گردد.

وی با بیان اینکه اولین بار کلمه «بیوتکنولوژی» را کارل اَرکی در سال ۱۹۱۹ به کار برد، اعلام کرد: امروزه بیوتکنولوژی بخشی از اقتصاد محیط‌زیست را تشکیل می‌دهد. استرالیا فقط از محصولات بیوتکنولوژیک موجودات دریایی ۳.۹ میلیون دلار در سال فروش داشته و ۱۰.۵ میلیارد دلار کل درآمدی است که در این قسمت به دست آورده‌اند.

معاون آموزش و پژوهش سازمان حفاظت محیط‌زیست ادامه داد: این محصولات که در دارو، مواد آرایشی و … به کار می‌روند، ازاین رو ابتدا  ارزیابی می‌شوند و بعد به دست متقاضی می‌رسد. همین حوزه درآمدهای میلیاردی برای اروپاییان نیز داشته است. فقط در بحث آنزیم‌ها ۱.۸ میلیون دلار و در بخش آنتی‌بیوتیک‌ها در سال ۲۰۱۱، ۱.۳۷، در سال ۲۰۱۲، ۷.۹ و در سال ۲۰۱۶، ۸.۶ میلیون دلار در سال درآمد داشته‌اند. مشابه همین درآمدها را نیز در حوزه‌های دیگر بیوتکنولوژی به دست آورده‌اند.

این مقام مسئول ادامه داد: در حوزه دام و طیور و آبزیان، تولیدات مختلفی در غذا و در بحث حفظ محیط‌زیست و تنوع زیستی مثل تصفیه میکروبی فاضلاب‌ها و پسماند کارخانجات نیز بیوتکنولوژی به کار گرفته می‌شود.

مظاهری  افزود: در حوزه کشاورزی تولیدات مختلف با استفاده از بیوتکنولوژی انجام می‌شود؛ مثلاً ایجاد گیاهان مقاوم به شوری، خشکی، سرما، گرما و آفت‌ها از محصولات این فناوری است.

وی تصریح کرد: سازمان محیط‌زیست تلاش دارد روی همه این موارد دقت داشته باشد و در این مورد آخر دقت بیشتری نیز داشته‌ایم.

معاون آموزش و پژوهش سازمان حفاظت محیط‌زیست اعلام کرد: در سال ۲۰۱۴، یک درصد از ۱.۸ میلیون هکتار کشت محصولات دستگاهی ژنتیکی کاهش پیدا کرده است و خیلی از کشورهای اروپایی هم اجازه مصرف این محصولات را نمی‌دهند.

مظاهری اسدی بیان کرد: تعیین راهبرد جامع امنیت غذایی و تولید غذای سالم هدف ماست. در سال ۲۰۲۰ جمعیت جهان بالغ بر ۷.۶ میلیارد نفر خواهد بود که ۹۸ درصد رشد جمعیت در کشورهای در حال توسعه است. باید با چالش‌های ناشی از بی‌توجهی به امنیت غذایی و سلامت مقابله کنیم.

وی ادامه داد: دانشمندان پس از چهار دهه تحقیق موفق شده‌اند ژن‌های مورد نظر را از یک موجود به دیگری انتقال دهند و انتظار دارند محصول مورد نظر را از این راه تولید کنند اما همیشه این‌چنین نیست و ممکن است همان محصول تولید نشود یا ویژگی‌های جانبی داشته باشد.

معاون آموزش و پژوهش سازمان حفاظت محیط‌زیست با تاکید بر اینکه LMO و GMO هر دو موجودات دستکاری ژنتیکی شده است، گفت: به گفته مخالفان این فناوری‌ها، در سال ۱۹۸۶ تریپتوفان که محصول دستکاری‌ شده ژنتیکی شده بود، به بیماری ۱۵۰۰ نفر و مرگ ۳۷ نفر انجامید که این بیماری به دلیل وجود مواد سمی در عصاره باکتری مولد بود که ارزیابی خطر نشده بود.

مظاهری  با بیان اینکه توزیع گسترده ژن‌های مقاومت به آنتی‌بیوتیک، خطر انتقال آنها به باکتری‌ها را دارد، گفت: سه نوع مقاومت در گیاهان دستکاری شده ژنتیکی حاصل شده است؛ مقاومت و علف‌کش که کشاورزان را به مصرف بیشتر علف‌کش ترغیب کرد، از حشرات و ویروس‌ها هم گزارش‌هایی داریم.

وی ادامه داد: آلودگی ژنی باعث می‌شود تنوع زیستی از بین برود. دانه‌های گیاهان دستکاری ژنتیکی شده به وسیله پرندگان جابجا می‌شوند و باد و گردافشانی نیز در این فرآیند تأثیر دارد. بنابراین گیاهان دستکاری ژنتیکی شده را نمی‌توان محصور کرد. اعتقاد داریم که در کشاورزی باید بیشتر دقت کنیم چون غذای ما را تشکیل می‌دهد.

معاون آموزش و پژوهش سازمان حفاظت محیط‌زیست با اشاره به مثلثی که اقتصاد، محیط‌زیست و جامعه تحت عنوان «توسعه پایدار» شکل می‌دهند، گفت: بیوتکنولوژی می‌تواند در آن نقش جدی داشته باشد.

مظاهری ، هدف توسعه پایدار را دستیابی به امنیت غذایی و پایان دادن به گرسنگی و بهبود تغذیه و کشاورزی پایدار عنوان کرد و گفت: بیوتکنولوژی فقط محدود به بیوتکنولوژی محصولات کشاورزی نیست و تازه در بیوتکنولوژی کشاورزی هم محصولات زیادی داریم که دستکاری ژنتیکی نشده‌اند. ایمن بودن برای مصرف انسان و دام، کاهش مصرف سموم شیمیایی، سودآوری برای کشاورزان، طرفداری از محیط‌زیست و کمک به حل مشکلات تغییرات اقلیمی، شرط فناوری زیستی است.

وی چهار محصول اصلی دستکاری ژنتیکی شده در کشور را سویا، ذرت، کتان و کنولا اعلام کرد و گفت: در دنیا این محصولات کشت می‌شود و اعداد و ارقام بسیار زیادی هم داریم که ۲۸ کشور دنیا از آن استفاده می‌کنند؛ پش مشکل چیست؟

معاون آموزش و پژوهش سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: گزارش‌هایی داریم مبنی بر بیماری‌های سرطانی و … در حیوانات آزمایشگاهی که با محصولات دستکاری ژنتیکی شده، تغذیه شده‌اند.

مظاهری  با تاکید بر اینکه چون نمی‌دانیم، باید احتیاط کنیم، گفت: از آنجایی که ما به پروتکل کارتاهنا متعهد شده‌ایم، باید مردم را مشارکت بدهیم و مردم حق دارند بدانند که چه استفاده می‌کنند. اخیراً روی روغن‌های ما برچسب GMO یا تراریخته زده‌اند اما نمی‌گویند که این به چه معناست و ممکن است چه بیماری‌هایی را ایجاد کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست ( پام )، وی با تاکید بر حرکت به سوی توسعه پایدار با استفاده صحیح از فناوری‌های جدید، گفت: سازمان محیط‌زیست وظیفه‌اش ارزیابی خطر، مدیریت خطر و حفظ تنوع زیستی است. دستورالعمل ایمنی زیستی توسط سازمان محیط‌زیست تهیه شده و ما طبق آن رفتار می‌کنیم و برنامه‌هایمان را پیش می‌بریم.

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=15777

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.