• امروز : چهارشنبه - ۲۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 8 - ذو القعدة - 1445
  • برابر با : Wednesday - 15 May - 2024
2

ویدئو/ بهره برداری از جنگل های شمال تا ۱۰ سال ممنوع!

  • کد خبر : 15308
  • ۱۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۸:۲۲
ویدئو/ بهره برداری از جنگل های شمال تا ۱۰ سال ممنوع!

قائم مقام سازمان جنگلها و مراتع گفت: بر اساس طرحی که در این سازمان در حال نهایی شدن است، در یک دوره ۱۰ ساله و با تشدید حفاظت، بهره برداری از جنگل های شمال کشور ممنوع خواهد شد. به گزارش پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN) به نقل از شبکه خبر، معاون بیولوژیک سازمان حفظ نباتات […]

قائم مقام سازمان جنگلها و مراتع گفت: بر اساس طرحی که در این سازمان در حال نهایی شدن است، در یک دوره ۱۰ ساله و با تشدید حفاظت، بهره برداری از جنگل های شمال کشور ممنوع خواهد شد.
به گزارش پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN) به نقل از شبکه خبر، معاون بیولوژیک سازمان حفظ نباتات گفت: سالانه ۱٫۵ درصد از سطح جنگلی معادل، ۳ هزار هکتار از بین می رود.
این مسئول با اشاره به روند تخریب جنگل ها در ایران گفت: تنها ۷ درصد از سطح کشور، جنگل است و اگر روال تخریب جنگل همچنان ادامه یابد، در ۴۰ تا ۶۰ سال آینده دیگر جنگلی در کشور باقی نمی ماند.
محمد علی شاعری نماینده مردم بهشهر در مجلس شورای اسلامی گفت: بر اساس آمار مستند، مساحت جنگل های کشور ۱۸ میلیون هکتار در دهه ۴۰ بوده کا الان به ۱۴ میلیون هکتار رسیده است.
بطور متوسط ۱۰۰ هزار هکتار سالانه در کشور ما از بین می رود.
این نماینده مجلس افزود: نقش جنگل در حفاظت از محیط زیست، آب و خاک به مردم و مسئولین آموزش داده نشده و جنگلها عموما با مصارف اقتصادی مورد بهره برداری قرار گرفته است.
ناصر مقدسی قائم مقام سازمان جنگلها و مراتع در مصاحبه حضوری با برنامه روی خط افزود: در رویشگاه هیرکانی و جنگل های شمال ۲ میلیون هکتار و در بخش زاگرس ۶ میلیون هکتار و در بخش عمان و خلیج فارس ۲ میلیون هکتار اراضی جنگلی وجود دارد.
وی افزود: جنگل های ایران دولتی هستند و جنگل ها قابلیت خصوصی سازی و واگذاری به غیر ندارد.
قائم مقام سازمان جنگلها و مراتع تاکید کرد: در کشور ما بین بخش های مختلف اجرایی تعارضاتی وجود دارد؛ بطور مثال در بخش زاگرس به دلایل توسعه ای فشار مضاعفی روی جنگل ها آورده می شود.
وی افزود: باید تکالیف دستگاه هایی مثل وزارت صنعت، معدن و تجارت یا راه و شهرسازی در مواجه با اراضی جنگلی مشخص شود.
مقدسی تصریح کرد: سازمان جنگلها به شدت با کمبود نیروی محافظ مواجه است. میانگین نیروهای محافظ در کشورهای بسیار کوچکتر از ایران از ما بیشتر است. دستکم به ۴ تا ۵ هزار نیروی محافظ برای مراقبت از اراضی جنگلی نیاز است.
قائم مقام سازمان جنگلها و مراتع با اشاره به ۲ هزار نیروی شاغل به عنوان محافظ افزود: نمی توان انتظار داشت با این تعداد نیرو، جلوی جرائم سازمان یافته و غارت جنگلها را گرفت.
شاعری نماینده مجلس با انتقاد از کمبود امکانات برای حفاظت از جنگلها افزود: مسئله حفاظت و مراقبت از جنگلها در کشور ما جدی گرفته نمی شود و از متدهای روز برای حفظ جنگلها استفاده نشده است.

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=15308

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.