• امروز : پنج شنبه - ۲۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 9 - ذو القعدة - 1445
  • برابر با : Thursday - 16 May - 2024
3

وزارت جهاد با قدرت مصوبه کشت فرا سرزمینی را پیگیری می کند

  • کد خبر : 8960
  • ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۰
وزارت جهاد با قدرت مصوبه کشت فرا سرزمینی را پیگیری می کند

مدیر عامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور وابسته به وزارت جهاد کشاورزی گفت: باتوجه به کمبود آب ، وزارت جهاد کشاورزی اجرایی شدن مصوبه کشت فرا سرزمینی را با قدرت پیگیری می کند. به گزارش ایرنا، مهدی یاسایی روز چهارشنبه در آیین تودیع و معارفه مدیر شرکت پشتیبانی امور دام استان اصفهان ، افزود: کشور […]

kesht_farasarzaminiمدیر عامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور وابسته به وزارت جهاد کشاورزی گفت: باتوجه به کمبود آب ، وزارت جهاد کشاورزی اجرایی شدن مصوبه کشت فرا سرزمینی را با قدرت پیگیری می کند.
به گزارش ایرنا، مهدی یاسایی روز چهارشنبه در آیین تودیع و معارفه مدیر شرکت پشتیبانی امور دام استان اصفهان ، افزود: کشور با محدودیت های منابع آبی مواجه است و برای تامین مواد غذایی و کشت علوفه چاره ای جز روی آوردن به کشت فرا سرزمینی نداریم.

وی با اشاره به اینکه بیش از چهار میلیون هکتار از زمین های کشاورزی ۳۶ کشور جهان در اجاره شش کشور عربی حوزه خلیج فارس قرار دارد، افزود: بسیاری از کشورهای جهان که شرایط کشاورزی مناسبی ندارند با در اختیار گرفتن زمین کشورهای دیگر به کشت محصولات کشاورزی می پردازند و ما نیز با توجه به محدودیت منابع آبی باید در این راستا برنامه ریزی کنیم.

مدیر عامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور تصریح کرد: بخشی از علوفه و نهاده های مورد نیاز دام و طیور می تواند از این طریق تامین و به افزایش تولیدات دام و طیور کشور کمک کند.

وی با اشاره به اینکه اصفهان در بخش تولیدات دام و طیور در کشور از جایگاه خوبی برخوردار است، گفت: سرمایه گذاران بخش خصوصی اصفهان می توانند با سرمایه گذاری در کشت فرا سرزمینی به افزایش تولیدات دام کشور کمک کنند.

هیات دولت کشت فرا سرزمینی محصولات کشاورزی را شهریورماه سال ۹۲ تصویب کرد که براساس آن به کشاورزان اجازه داده می شود در کشورهای خارجی به کشت محصولات مختلف کشاورزی بپردازند.

نهاده های دامی با قیمت مناسب در اختیار تولیدکنندگان قرار می گیرد

مدیر عامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور در ادامه به تامین نهاده های مورد نیاز برای تولید گوشت مرغ در کشور اشاره کرد و افزود: در سال های ۹۱ و ۹۲ بحران هایی برای تامین نهاده های مورد نیاز مرغداریها بوجود آمد اما در سال ۹۳ برنامه های وزارت جهاد کشاورزی دولت تدبیر و امید موجب شد تا این بحران ها تکرار نشود و نهاده های دامی به موقع ، به مقدار کافی و با قیمت مناسب در اختیار تولیدکنندگان قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه قیمت این نهاده ها نیز سیر نزولی داشته است، افزود: سال گذشته نسبت به سال ۹۲ قیمت ذرت حدود ۲۰ درصد کاهش و قیمت جو و کنجاله سویا در حدود ۱۰ درصد کاهش یافت و این روند در سال ۹۴ نیز ادامه خواهد یافت.

برنامه های ذخیره سازی مرغ باید تجدید نظر شود

یاسایی با اشاره به اینکه در سال گذشته پنج برابر ظرفیت پیش بینی شده ، مرغ ذخیره شد تصریح کرد: در سال گذشته ۱۵۰ هزار تن گوشت مرغ ذخیره شده بود که از این مقدار در بهمن ماه ۶۰ هزار تن بمنظور تنظیم بازار عرضه شد اما با این وجود نتوانست انتظارات را برآورده کند بنابراین در برنامه های ذخیره سازی گوشت مرغ باید تجدید نظر شود.

وی با بیان اینکه رویکرد ما ذخیره ۱۰۰ هزارتنی گوشت مرغ در طول سال است ، توضیح داد: سال گذشته ۱۳۶ هزار تن گوشت مرغ از تولیدکنندگان خریداری و ۱۱۰ هزار تن آن توزیع شد.

مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور افزود: امسال پس از تعطیلات نوروز با افزایش تولید و کاهش مصرف گوشت مرغ مواجه شدیم که برای جلوگیری از ضرر و زیان تولیدکنندگان شرکت پشتیبانی امور دام کشور از هفته سوم فروردین اقدام به خرید گوشت مرغ از تولیدکنندگان در سراسر کشور کرد و تاکنون بالغ بر ۱۸ هزارتن گوشت مرغ از تولیدکنندگان خریداری و ذخیره شده است.

صادرات گوشت مرغ در برنامه های شرکت پشتیبانی امور دام است

مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور با اشاره به اینکه تلاش ها برای صادرات فرآورده های دامی بویژه گوشت مرغ از دو سال گذشته آغاز شده است، افزود: ایران تا سال ۹۲ به عنوان یکی از واردکنندگان مرغ بود و سالانه حدود ۵۰ هزار تن مرغ وارد می کرد ولی از سال ۹۲ اقدام به صادرات گوشت مرغ کرد که در این سال رقمی در حدود ۱۳ هزار تن گوشت مرغ به خارج از کشور صادر شد.

وی با اشاره به اینکه در سال گذشته رقمی در حدود ۴۳ هزار تن گوشت مرغ به خارج از کشور صادر شد، افزود: امسال برنامه ریزی کرده ایم که حداقل ۱۰۰ هزار تن گوشت مرغ به خارج از کشور صادر شود.

یاسایی تاکید کرد: شرکت پشتیبانی امور دام تکلیف دارد برای حمایت از تولیدکنندگان، زمینه صادرات فرآورده های دامی از جمله گوشت مرغ را فراهم کند.

وی افزود: در این راستا سعی کرده ایم با حضور در نمایشگاههای مختلف در خارج از کشور و فعال کردن رایزنان اقتصادی سفارتخانه های کشور همچنین مطالعه بازار کشورهای جهان برای تولیدات و فرآورده های گوشتی کشور از جمله مرغ بازاریابی کنیم که آثار این تلاش ها امسال به نتیجه خواهد رسید.

ارز آوری بیش از ۲۵۰ میلیون دلار شیر و فرآورده های شیری کشور

مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور با بیان اینکه این شرکت همچنین برای صادرات گوشت آبزیان از جمله میگو و شیر و فرآورده های شیری برنامه ریزی کرده است، گفت: سال گذشته بالغ بر ۲۵۰ میلیون دلار شیر و فرآورده های شیری به خارج از کشور صادر شده است که عراق و افغانستان از عمده ترین مشتریان شیر و فرآورده های شیری ایران بوده اند.

وی همچنین تولید و عرضه کنسرو مرغ در کنار سایر کنسروها از جمله ماهی را از دیگر اقدامات شرکت پشتیبانی امور دام کشور برای حمایت از تولیدکنندگان و تنظیم بازار بیان کرد.

در این آیین داریوش امینی به عنوان مدیرکل شرکت پشتیبانی امور دام استان اصفهان معرفی و از زحمات فیروز زاهدی قدردانی شد.

زاهدی از سال ۸۷ مدیرکل شرکت پشتیبانی امور دام استان اصفهان بود.

امینی پیش از این مدیرکل شرکت پشتیبانی امور دام استان لرستان بود.

حدود یکهزار و ۸۰۰ واحد مرغداری با ظرفیت ۳۵ میلیون قطعه در هر دوره (هر دوره ۴۲ تا ۵۰ روز است) در استان اصفهان وجود دارد.

هر سال حدود ۱۶۰ هزار تن گوشت مرغ در استان اصفهان تولید می شود.

۱۶۵واحد مرغداری با ظرفیت ۸ میلیون و ۵۰۰ هزار قطعه نیز در زمینه تولید تخم مرغ فعالیت دارند و سالیانه حدود ۹۲ هزار تن تخم مرغ توسط این واحدها تولید می شود.

۲۷ واحد دارای پروانه تولید گوشت شترمرغ با ظرفیت حدود سه هزار و ۵۰۰ قطعه در استان اصفهان وجود دارد و سالیانه حدود ۷۵۰ تن توسط گوشت شترمرغ در این استان تولید و به بازار عرضه می شود.

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=8960

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.