• امروز : پنج شنبه - ۲۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 9 - ذو القعدة - 1445
  • برابر با : Thursday - 16 May - 2024
0

ورود ایران به بخش پرداخت یارانه نهاده‌های قیمتی ناچیز است

  • کد خبر : 14997
  • ۰۱ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۹
ورود ایران به بخش پرداخت یارانه نهاده‌های قیمتی ناچیز است

کارشناس گروه خدمات بیمه‌ای شعب بانک کشاورزی اصفهان با بیان اینکه ایران در بخش پرداخت حق بیمه بخش کشاورزی رتبه اول دنیا را دارد، گفت: ورود ایران به بخش پرداخت یارانه نهاده‌های قیمتی ناچیز است. به گزارش خبرنگار پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN)، مرتضی توکل در نشست آموزشی –توجیهی بیمه محصولات کشاورزی و باغی که […]

کارشناس گروه خدمات بیمه‌ای شعب بانک کشاورزی اصفهان با بیان اینکه ایران در بخش پرداخت حق بیمه بخش کشاورزی رتبه اول دنیا را دارد، گفت: ورود ایران به بخش پرداخت یارانه نهاده‌های قیمتی ناچیز است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN)، مرتضی توکل در نشست آموزشی توجیهی بیمه محصولات کشاورزی و باغی که در اداره جهاد کشاورزی شهرستان سمیرم و به محوریت شرکت شبنم بارش برگزار شد، اظهار داشت: کشور ایران در سال ۸۵-۸۶ با پرداخت ۶۸٫۵ درصد حق بیمه رتبه اول جهان را کسب کرده است و این در حالی است که ورود ایران در بخش نهاده‌های قیمتی ناچیز و برابر ۵ درصد است.

کارشناس گروه خدمات بیمه‌ای شعب بانک کشاورزی استان اصفهان با بیان اینکه پرداختی صندوق بیمه محصولا کشاورزی ایران به عوامل خطر در سال ۸۵-۸۶ نیز ۷۸ درصد  است، گفت: در سنوات اخیر این سهم کاهش یافته است.

وی بیان کرد: کشور ایران از سال ۶۴ تا ۸۸ همه ساله نسبت به پرداخت خسارت اقدام نموده است، به طوریکه میزان پرداختی سهم بیمه کشاورزان هم در همین مقطع زمانی بیشتر از حد مصوب ارزیابی شده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر آلمان ، آمریکا، کانادا، ترکیه و فرانسه کشورهای برتر جهان در موضوع بیمه محصولات کشاورزی و باغی محسوب می‌شوند، تصریح کرد: کشور ایران در بخش تعداد محصول، تعداد بیمه شدگان و نسبت خسارت در حد کشورهای برتر جهان است.

توکل تأکید کرد: در حالیکه ایران به بخش رقابتی بیمه محصولات کشاورزی و باغی ورود پیدا نکرده است و عمر بیمه در کشور ایران نوپا است این کشور هنوز وارد موضوع بیمه خود اتکائی نیز نشده است.

وی خاطر نشان کرد: کشور ایران در بخش درصد بیمه محصولات کشاورزی و باغی موفق به بیمه ۴۰٫۴ درصد سطوح کشاورزی شده است که این آمار مربوط به سال ۲۰۰۶ است.

این کارشناس با تأکید بر دید مشترک برای رسیدن به درکی از واقعیات کشاورزی دانست و گفت: از فاکتورهای اساسی در بیمه محصولات می‌توان به ضریب خطر، حق بیمه، حداکثر تعهد بیمه‌گر، گروه‌بندی واحدها از نظر میزان ریسک، و گروه‌بندی بیمه‌گزاران از نظر ریسک‌پذیری اشاره کرد.

وی متذکر شد: ماهیت دولتی بیمه محصولات ، فقدان بیمه اتکائی، نقص در قوانین، عدم تنوع در تأمین منابع مالی، مشکلات پرداخت یارانه دولت، فقدان سازوکارهای لازم برای اعمال مدیریت ریسک در بخش کشاورزی را مشکلات این بخش برشمرد.

توکل ابراز امیدواری کرد: انتظار می‌رود با توجه به تدوین و تهیه برنامه‌های وزارت جهاد کشاورزی بتوانیم به اهدافی چون توسعه کمی و کیفی بیمه کشاورزان، کمک به سیاست‌ها، ارتقاء دانش و فرهنگی بیمه بخش کشاورزی دست یابیم.

مرتضی توکل با بیان اینکه تفکیک بیمه گزاران پرریسک و کم ریسک در سطح استانی در حال اجرا است، به تفاوت زمان گل‌دهی و بروز خسارات ناشی تغییر اقلیم در سطح شهرستان سیمرم اشاره کرد و بیان کرد: میزان غرامت پرداختی بخش بیمه محصولات زراعی و باغی به شهرستان سمیرم به میزانی است که قابل مقایسه با دیگر شهرستانهای استان اصفهان نیست.

وی اضافه کرد: امسال میزان غرامت پرداختی به شهرستان سمیرم از مجموع ۲۳ میلیارد تومان ۲۲ میلیارد تومان بوده است که رقم بسیار بالائی است.

وی عوامل خسارت‌زا در محصولات زراعی را عوامل مدیریتی ، بستر نامناسب، عدم رعایت تاریخ کشت و رقم مناسب، عدم رعایت تراکم، عدم کنترل اصولی علف هرز، عدم مبارزه ماسب با آفات آبیاری نامناسب و عدم رعایت تناوب کشت و … ذکر کرد و بیان کرد: در هر حال صندوق بیمه محصولات زرعی و باغی همانند یک چتر کنترل‌کننده زیان به بخش کشاورزی است.
مدینه صابری/خبرنگار پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی (IANN)

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=14997

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.