• امروز : چهارشنبه - ۱۲ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 23 - شوال - 1445
  • برابر با : Wednesday - 1 May - 2024
1

همکاری بین‌المللی برای نجات دریاچه ارومیه را گسترش دادیم

  • کد خبر : 19131
  • ۲۰ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۳
همکاری بین‌المللی برای نجات دریاچه ارومیه را گسترش دادیم

ابتکار با بیان اینکه دریاچه ارومیه تا احیا راه درازی درپیش دارد و گام‌های مؤثر در زمینه تثبیت وضعیت آن برداشته‌ایم، گفت: در دولت یازدهم فضای همکاری بین‌المللی برای احیای دریاچه را گسترش داد. به گزارش خبرگزاری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN) به نقل از مهر؛ رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست در مراسم امضای فاز چهارم سند همکاری مشترک دفتر عمران ملل […]

ابتکار با بیان اینکه دریاچه ارومیه تا احیا راه درازی درپیش دارد و گام‌های مؤثر در زمینه تثبیت وضعیت آن برداشته‌ایم، گفت: در دولت یازدهم فضای همکاری بین‌المللی برای احیای دریاچه را گسترش داد.

به گزارش خبرگزاری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN) به نقل از مهر؛ رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست در مراسم امضای فاز چهارم سند همکاری مشترک دفتر عمران ملل متحد، دولت ژاپن و سازمان حفاظت محیط‌زیست در راستای احیای دریاچه ارومیه گفت: با آغاز به کار دولت یازدهم، دریاچه‌ای که بر اثر مسائل متعدد مورد بی‌توجهی قرار گرفته بود، در رأس توجهات دولت قرار گرفت تا ستاد فرابخشی از دستگاه‌های مختلف شکل بگیرد و فضای همکاری بین‌المللی برای احیای دریاچه ارومیه را گسترش دهیم.

معصومه ابتکار افزود: تدوین فرایند احیای دریاچه ارومیه کار سنگینی بود که سازمان حفاظت محیط‌زیست با همکاری جامعه دانشگاهی و با استفاده از تجربیات کشورهای دیگر، زمینه این کار را فراهم کرد.

وی ضمن تشکر از ستاد احیای دریاچه ارومیه و معاونت محیط‌زیست طبیعی سازمان محیط‌زیست و ادارات کل محیط‌زیست آذربایجان‌غربی و آذربایجان‌شرقی اعلام کرد: از دولت هشتم طرح حفاظت از تالاب‌ها را آغاز کرده‌ایم و کارهای خوبی هم در آن آغاز شد. انتظار داریم علیرغم مشکلاتی که با GEF داریم، این همکاری با سازمان ملل ادامه داشته و گسترش پیدا کند.

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست ادامه داد: همه شواهد حاکی از آن است که این طرح خاص در حفظ کشاورزی پایدار با پیشرفت قابل قبولی پیش می‌رود و قطعاً وضعیت دریاچه ارومیه نیز همان‌طور که تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد، رو به بهبود است. البته هنوز راه زیادی داریم اما شکی نیست که ما گام‌های مؤثر در زمینه تثبیت وضعیت دریاچه ارومیه برداشته‌ایم.

ابتکار تأکید کرد: دو مرکز پایش، برنامه‌ریزی و آینده‌نگری دریاچه ارومیه در آذربایجان‌غربی و شرقی داریم و انتظار داریم که این دو مرکز با قدرت کارشان را پیش ببرند.

وی تصریح کرد: این الگو که الگوی مشارکتی است، بسیار الگوی مؤثر و موفقی است و کنوانسیون تنوع زیستی و کنوانسیون‌های دیگری مثل کنوانسیون تغییر اقلیم که روی کشاورزی سازگار با تغییر اقلیم کار می‌کند هم نشان می‌دهد این الگو می‌تواند الگوی برگزیده باشد.

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست توضیح داد: مشارکت مردم و آموزش کشاورزان شاید دشوارترین کار باشد اما اکنون حاصل شده است؛ بدون شک توقف انتقال آب و لایروبی مسیل‌ها و توقف توسعه سطح زیرکشت در نجات دریاچه مؤثر بوده اما آنچه برای ما ماندگار است و در کشور می‌ماند، مشارکت مردم است.

ابتکار تأکید کرد: شرایط بارندگی کشور در ماه‌های اخیر وضعیت خوبی داشته اما در همین حوزه آبریز دریاچه ارومیه، بارندگی چندان بهتری نسبت به سال‌های گذشته تجربه نکرده است و این نشان می‌دهد اقدامات ما بوده که روی شرایط دریاچه تأثیر می‌گذارد و این می‌تواند الگویی از همکاری مردمی، بین‌بخشی و بین‌المللی باشد که در نقاط دیگر به کار گرفته شود.

وی تصریح کرد: دستاوردهای این طرح در بهینه‌سازی مصرف آب و افزایش بهره‌وری و همین‌طور کاهش مصرف سم و کود، بسیار دستاورد بزرگی است که اکنون در ۹۰ روستا اجرا شده و در فاز جدید، آن را به ۱۱۰ روستا خواهیم رساند و تأثیر قابل توجهی در پایه‌گذاری یک روند خوب در کشاورزی پایدار خواهد داشت؛ به ویژه در مناطقی که منابع آبی و رودخانه‌های ما از آن آسیب دیده‌اند.

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست ادامه داد: موضوع تشکیل سازمان‌های محلی بانوان بسیار موضوع مهمی است که در این طرح پیگیری شده و سعی کرده‌ایم نقش بانوان را با تأکید ببینیم و این نیز الگوی موفقی است که مشارکت زنان روستایی را به دنبال می‌آورد.

ابتکار اعلام کرد: هفته آینده هم نشستی در آذربایجان غربی برای سازمان‌های محله بانوان خواهیم داشت که فعالیت این عرصه در آن حضور خواهند یافت. نشستی هم در هفته‌های آینده در یاسوج داریم با عنوان «کشاورزی پایدار، کشاورزی سازگار با اقلیم» که وزیر کشاورزی نیز در آن حضور می‌یابند.

وی در پایان گفت: امیدواریم این طرح تداوم داشته باشد و نتایج خوبی از این کار ما حاصل شود و انشاءالله روزی ببینیم که کشاورزی در اطراف تالاب پریشان، تالاب بختگان، تالاب جازموریان و همین‌طور در اطراف زاینده‌رود و گاوخونی برای احیای منابع آبی، از این الگو پیروی می‌کند.

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=19131

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۱
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.