• امروز : دوشنبه - ۱۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 28 - شوال - 1445
  • برابر با : Monday - 6 May - 2024
26

همه دوستداران طبیعت در جنگلانه دعوت هستند

  • کد خبر : 25265
  • ۲۶ آذر ۱۳۹۸ - ۱۹:۴۱
همه دوستداران طبیعت در جنگلانه دعوت هستند

پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی (IANN)؛ دوستداران طبیعت، تشکل‌ها و سازمان‌های غیردولتی و مردم‌نهاد با هدف احیا و توسعه عرصه‌های جنگلی و مرتعی و حمایت از گونه‌های گیاهی در معرض خطر روز جمعه ۲۹ آذر در قالب «طرح جنگلانه» در سراسر کشور پا به عرصه‌های منابع طبیعی نهاده و هزاران اصله نهال و بذر را […]

پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی (IANN)؛ دوستداران طبیعت، تشکل‌ها و سازمان‌های غیردولتی و مردم‌نهاد با هدف احیا و توسعه عرصه‌های جنگلی و مرتعی و حمایت از گونه‌های گیاهی در معرض خطر روز جمعه ۲۹ آذر در قالب «طرح جنگلانه» در سراسر کشور پا به عرصه‌های منابع طبیعی نهاده و هزاران اصله نهال و بذر را تقدیم زمین می‌کنند.

یکی از نعمت های الهی که در قرآن کریم بسیار بر آن تاکید شده، درخت است. این نعمت الهی، یکی از زیباترین مظاهر خلقت و جلوه‌ای از تجلی آفریدگار است. درخت از گرانبهاترین آفریده‌های خداوند برای انسان است و به دلیل نقش حیاتی که در زندگی تمامی موجودات زنده، به خصوص انسان ها دارد در اسلام مورد توجه خاص قرار گرفته است.

درخت نماد آبادانی و شاخص سرسبزی و خرمی، مظهر زندگی، لطافت هوا و موجب آسایش و رفاه انسان و صفا و پاکی طبیعت است به همین خاطر یکی از مواهب و نعمت های خداوند در آخرت و یکی از ویژگی های بهشت که در آیات کریمه و روایات بارها به آن اشاره شده، درخت است.

بر این اساس آشنایی با روش کاشت بذر و نهال، معرفی جایگاه واقعی و نقش مردم به ویژه جوامع محلی در احیا، نگهداری و حفاظت از تنوع زیستی و حرکت به سمت معیشت جایگزین از دیگر اهدافی است که طرح جنگلانه در قالب یک طرح پنج ساله آن را دنبال می‌کند.

این طرح ملی برای نخستین بار در پنجم دی ماه سال ۹۳، در ۱۴ استان (کرمانشاه، ایلام، لرستان، کردستان، آذربایجان غربی، تهران، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، خراسان جنوبی، اصفهان، البرز، مازندران، قزوین و استان فارس) به اجرا درآمد که در نهایت بیش از ۴۴ هزار نفر در سراسر کشور، سه هزار و ۸۷۵ هکتار از رویشگاه‌های آسیب دیده را با کاشت بذر و نهال‌های بومی احیا کردند.

«جنگلانه» طرحی است مشارکتی، خودجوش و مردمی، برای کمک به احیای رویشگاه‌های جنگلی و مرتعی، در طرح جنگلانه همه دعوتند، از کودک ۴ ساله تا مادر ۷۰ ساله با نماد مادر طبیعت، حضور دارند و نهال می‌کارند. امید آنکه مانند سالهای گذشته تمامی استان‌های کشور با همراهی در این حرکت خودجوش و مردمی به یاری طبیعت بشتابند.

کاشت نهال و بذر طرحی کارآمد برای احیا و افزایش جنگل در کشور است که این روزها مورد توجه سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری قرار گرفته است پیش از این نیز در روز ۱۴ آذر ماه امسال، ۱۴ میلیون نهال در پویش «نهضت نهالکاری» در سراسر کشور کاشته شد و این پویش تا اسفند ماه امسال و هفته منابع طبیعی ادامه دارد.

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=25265

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.