• امروز : یکشنبه - ۳۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 12 - ذو القعدة - 1445
  • برابر با : Sunday - 19 May - 2024
2

همخوانی نداشتن تقسیمات سیاسی با حوزه آبخیز چالش جدی مدیریت منابع آب است

  • کد خبر : 13856
  • ۲۱ آبان ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۷
همخوانی نداشتن تقسیمات سیاسی با حوزه آبخیز چالش جدی مدیریت منابع آب است

مشاور وزیر نیرو و مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران گفت: همخوانی نداشتن تقسیمات سیاسی با تقسیمات حوزه آبخیز از مهمترین چالش های جدی مدیریت منابع آب است. به گزارش پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN) به نقل از ایرنا، محمد حاج رسولیها روز چهارشنبه در چهاردهمین کنفرانس هیدرولیک ایران در دانشگاه سیستان و بلوچستان افزود: […]

vezarat_nirooمشاور وزیر نیرو و مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران گفت: همخوانی نداشتن تقسیمات سیاسی با تقسیمات حوزه آبخیز از مهمترین چالش های جدی مدیریت منابع آب است.
به گزارش پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN) به نقل از ایرنا، محمد حاج رسولیها روز چهارشنبه در چهاردهمین کنفرانس هیدرولیک ایران در دانشگاه سیستان و بلوچستان افزود: این مساله ضمن ناپایدار کردن تمامی بخش ها به ویژه محیط زیست سبب شده این نهاد نتواند توزیع عادلانه آب را برقرار کند.
وی افزود: در حوزه محیط زیست همخوانی نداشتن تقسیمات سیاسی با تقسیمات حوزه آبخیزداری سبب شده این شرکت آن طور که شایسته است حق آبه محیط زیست را مدیریت کند به طوری که فرهنگ چانه زنی در بخش های مختلف مصرف بر فرهنگ عقلانی حاکم شده است.
وی با بیان اینکه برای رفع این مشکل نیازمند راهکار مناسب هستیم گفت: به عنوان نخستین گام در سالهای گذشته وزارت نیرو استقرار مدیریت حوزه ای را آغاز کرده به طوری که بر این اساس در حوزه منابع آبخیز، منابع آب قابل برنامه ریزی را تعریف و در مصارف مختلف مدیریت یکپارچه را مستقر کرده است.
وی تصریح کرد: هم اینک در چهار حوزه اصلی منابع آبخیزداری کشور این مدیریت صورت گرفته و بنا داریم تا دو سال آینده در ۱۷حوزه بحرانی کشور نیز این مدیریت را گسترش دهیم که موفقیت این امر جز با عزم ملی در تمامی مقامات سیاسی کشور محقق نخواهد شد.
وی گفت: با توجه به تاکیدات رهبر معظم انقلاب پنج محور اصلی در بخش آب شامل نظام جامع مدیریت آب، ارتقا بهروری، افزایش استحصال و حفظ کیفیت، مقابله با خشکسالی و مهار آبهایی که از کشور خارج می شود مشخص و به عنوان سیاست کلی مدنظر قرار گرفته است.
وی ادامه داد: باعنایت رهبر معظم انقلاب برای ارتقا بهره وری در دو استان سیستان و بلوچستان و خوزستان به ترتیب ۵۰۰ میلیون دلار و یک و نیم میلیارد دلار از محل صندوق ذخیره ارزی به این استان ها اختصاص یافته است.
وی اظهار داشت: متوسط میزان بارندگی از ۲۵۰ میلی متر در ۱۵ سال اخیر به ۲۳۰ میلی متر و در هشت سال اخیر به ۲۰۲ میلی متر رسیده یعنی ۲۰ درصد منابع آب را از دست داده ایم .
وی افزود : از طرفی ۱۳۰ میلیارد متر مکعب منابع تجدید پذیر اعم از سطحی و زیر زمینی اکنون به ۱۰۴ میلیارد متر مکعب رسیده است.
مشاور وزیر گفت: در سال آبی گذشته با وجود اینکه در متوسط دراز مدت ۱۸ درصد کاهش بارندگی داشتیم اما در برخی حوضه های آبریز کشور مانند خلیج فارس و دریای عمان این کاهش به حدود ۴۰ درصد رسیده است.
وی تاکید کرد: اگر در مدیریت آب یک نگاه علمی و دور اندیشانه نداشته باشیم مشکلات فراوان این حوزه دامن گیر کشور خواهد شد.
وی بیان کرد: در زمینه سازه های آبی در کشور اقدامات خوبی صورت گرفته به طوری که اقدامات در این زمینه سبب شده در سال آبی گذشته بیش از ۷۵ درصد جریانات سطحی مدیریت و حدود ۳۱ میلیارد متر مکعب تضمینی از سدهای کشور را داشته باشیم.
مشاور وزیر نیرو با اشاره به تبخیر در سدهای کشور گفت: هم اینک در سدهای کشور یک میلیارد و ۹۰۰ متر مکعب تبخیر داریم که ازاین میزان ۳۵۵ میلیون متر مکعب معادل ۱۸ درصد مربوط به چاه نیمه های سیستان و بلوچستان است که این مهم نشان از نیاز این استان به توجه بیشتر دارد.
وی گفت: با توجه به اینکه بیش از ۹۰ درصد منابع آبی در کشور صرف مصارف کشاورزی می شود باید تا سال ۱۴۲۰ این حد با کاهش به ۷۵ درصد برسد.
وی با اشاره به نوع مصرف منابع آب های سطحی و زیرزمینی گفت: هم اینک در کشاورزی ۵۲ درصد مصرف مربوط به مصرف آبهای زیر زمینی و ۴۸ درصد سطحی و در شرب ۶۲ درصد مصرف به آبهای زیر زمینی اختصاص دارد که در این زمینه نیازمند بازنگری و توجه هستیم زیرا بهره وری زیاد از منابع زیر زمینی آسیب زننده است.
وی با بیان اینکه مباحث سازه ای در کنار سایر مباحث باید مورد توجه قرار گیرد گفت: در طول برنامه پنجم توسعه ۳۸ سد در کشور به بهره برداری رسیده است.
وی ادامه داد: با وجود مشکلات مالی هم اینک ساخت ۹ سد مد نظر قرار گرفته که از این تعداد سه تا چهار سد که دارای بیشترین حجم هستند در اولویت است.
وی تصریح کرد: از مجموع ۱۱۳ سد در دست ساخت در برنامه ششم توسعه، اولویت با سدهای بالای ۲۵ درصد پیشرفت فیزیکی است.
وی بر استفاده از ظرفیت فنی صنعت آب کشور متشکل از بیش از ۶۰ هزار مشاور، پیمانکار و دیگر فعالان این عرصه تاکید کرد.
چهاردهمین کنفرانس هیدرولیک ایران از دیروز چهارشنبه به مدت سه روز با حضور محققان، پژوهشگران، معاون وزیر نیرو، استاندار و شماری از مسئولان استانی در تالار امام رضا(ع) دانشگاه سیستان و بلوچستان آغاز به کار کرد.

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=13856

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.