• امروز : شنبه - ۲۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 11 - ذو القعدة - 1445
  • برابر با : Saturday - 18 May - 2024
1

هشدار؛ ۴۰هزار هکتار از رویشگاه های شمشاد خشک شد

  • کد خبر : 9682
  • ۱۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۷:۱۳
هشدار؛ ۴۰هزار هکتار از رویشگاه های شمشاد خشک شد

رییس انجمن جنگلبانی ایران نسبت به خشکی بسیاری از گونه های جنگلی به ویژه شمشاد در جنگل های شمال کشور هشدار داد و گفت: حدود ۴۰ هزار هکتار از ۷۰ هزار هکتار این رویشگاه ها خشک شده است. به گزارش پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN) به نقل از ایرنا، «هادی کیادلیری» افزود: شمشاد جزو […]

giyah

عکس تزئینی

رییس انجمن جنگلبانی ایران نسبت به خشکی بسیاری از گونه های جنگلی به ویژه شمشاد در جنگل های شمال کشور هشدار داد و گفت: حدود ۴۰ هزار هکتار از ۷۰ هزار هکتار این رویشگاه ها خشک شده است.
به گزارش پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN) به نقل از ایرنا، «هادی کیادلیری» افزود: شمشاد جزو منحصر بفرد ترین گونه های گیاهی در جنگل های شمال کشور است که اکنون بنا به دلایلی از جمله تغییرات اقلیمی و بروز بسیاری از آفات دچار خشکیدگی شده است.

وی افزود: حدود ۷۰ هزار هکتار جنگل های شمال جزو رویشگاه های شمشاد به شمار می آید که متاسفانه از این میزان حدود ۴۰ هزار هکتار خشک شده است.

وی، عقب ماندگی از تغییرات اقلیمی، دست اندازی و تخریب طبیعت و ساخت وسازهای غیر مجاز را از دیگر علت های خشکیدگی این گونه ارزشمند جنگلی در شمال کشور معرفی کرد.

رییس انجمن جنگلبانی ایران گفت: آفات و بیماری ها همچنین به دیگر گونه های گیاهی جنگل های شمالی از جمله بلوط و راش نیز خسارت وارد کرده است و از گستره حدود ۳۰۰ هکتار رویشگاه این گونه جنگلی حدود ۳۰ درصد آن نیز دچارخشکیدگی شده است.

کیادلیری افزود: خشکیدگی و در پی آن انقراض این گونه ها به بیش از ۱۰ سال پیش باز می گردد اما در سه سال اخیر این معضل تشدید شده است.

وی اظهار داشت: در صورت کم توجهی و اقدام نکردن به موقع مسوولان نهادهای ذیربط همان اتفاقی که در ۲۰ سال گذشته براثر بروز بیماری و آفات در رویشگاه های جنگلی زاگرس رخ داد و آن را تبدیل به بیابان کرد، در جنگل های شمال هم اتفاق خواهد افتاد.

رییس انجمن جنگلبانی با تاکید به لزوم پیشگیری از این فاجعه زیست محیطی در جنگل های شمال مهم ترین عامل پیشگیری را اجرای طرح آمایشی سرزمینی دانست.

کیادلیری افزود: با اجرای این طرح نوع کاربری اراضی ملی و کشاورزی برای فعالیت های صنعتی، گردشگری و کشاورزی مشخص خواهد شد و دیگر شاهد اجرای طرح هایی که بخش عمده ای از آنها بدون کارشناسی و مجوزهای لازم به جنگل های شمال خسارت وارد می کند، نخواهیم بود.

جنگل های هیرکانی در شمال ایران با مساحت ۹/۱ میلیون هکتار دارای ۹۰ گونه درختی و ۲۱۱ گونه درختچه ای و هزار و ۵۵۸ گونه علفی، است.

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=9682

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.