• امروز : جمعه - ۲۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 10 - ذو القعدة - 1445
  • برابر با : Friday - 17 May - 2024
4

نیمی از عشایر اسکان یافته کهگیلویه و بویراحمد تغییر معیشت دادند

  • کد خبر : 9052
  • ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۷:۴۰
نیمی از عشایر اسکان یافته کهگیلویه و بویراحمد تغییر معیشت دادند

مدیرکل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد گفت:نیمی از عشایر اسکان یافته در کانون های توسعه این استان از دامداری به کشاورزی تغییر معیشت داده اند. مجید علی پور روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: یک هزار خانوار عشایری با بیش از هفت هزار نفر جمعیت تاکنون در ۱۳ کانون توسعه عشایر […]

ashayer_2مدیرکل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد گفت:نیمی از عشایر اسکان یافته در کانون های توسعه این استان از دامداری به کشاورزی تغییر معیشت داده اند.
مجید علی پور روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: یک هزار خانوار عشایری با بیش از هفت هزار نفر جمعیت تاکنون در ۱۳ کانون توسعه عشایر این استان اسکان یافته اند.

وی بیان کرد: تاکنون ۴۵ هزار هکتار زمین زارعی و چهار هزار و ۶۰۰ هکتار باغ به عشایر اسکان یافته این استان واگذار شده است.

علی پور اظهارداشت: واگذاری این میزان اراضی کشاورزی برای ایجاد میل و رغبت در عشایر و اسکان در این کانون ها و تغییر معیشت از دامداری به کشاورزی صورت گرفت.

وی عنوان کرد: عشایر کهگیلویه و بویراحمد با داشتن یک میلیون راس دام به عنوان ذخیره دام ژنتیکی مولد در کشور محسوب می شود که سالانه هفت هزار و ۶۰۰ تن معادل ۵۴درصد گوشت و ۲۰ درصد شیر را تولید می کنند.

علی پور با بیان اینکه جامعه عشایری کهگیلویه و بویراحمد ۳۵ درصد صنایع دستی شامل ۱۰هزار متر مربع انواع گبه، جاجیم، قالی، گلیم و فرش این استان را تولید می کند، ابراز داشت: ساماندهی عشایر و ایجاد بازار مناسب برای فروش تولیدات آنها مورد توجه قرار گرفته است.

مدیرکل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه در بخش مطالعات جامع تاکنون ۸۴ منطقه و کانون عشایری در این استان شناسایی و بررسی شده، بیان کرد: در ۲۱ منطقه عشایری عملیات تامین و پمپاژ آب و توسعه باغ ها اجرایی شده است.

علی پور اظهار کرد: در کنار فعالیت دامپروری که معیشت اصلی عشایر محسوب می شود توسعه باغ ها، زنبورداری، صنایع دستی و فعالیت های چند منظوره که موجب اشتغال پایدار جامعه عشایری خواهد شد در این مناطق مورد توجه قرار گرفته است.

از حدود ۷۰۰ هزار نفر جمعیت کهگیلویه و بویراحمد ۱۲درصد معادل هفتاد هزار و ۷۶۲ نفر را را عشایر تشکیل می دهد.

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=9052

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.