• امروز : یکشنبه - ۳۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 12 - ذو القعدة - 1445
  • برابر با : Sunday - 19 May - 2024
2

نقش اصلی جوامع محلی در حفاظت از جنگل ها

  • کد خبر : 4167
  • ۱۵ آذر ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۹

جوامع محلی نقش اصلی حفاظت از آخرین جنگل های باقی مانده در جهان را دارند، مردم بومی و جوامع محلی، حقوق قانونی و رسمی را برای یک هشتم از جنگل های جهان – حدود ۵۱۳ میلیون هکتار (۱.۳ میلیارد جریب) – رعایت می کنند. به گزارش ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، […]

جوامع محلی نقش اصلی حفاظت از آخرین جنگل های باقی مانده در جهان را دارند، مردم بومی و جوامع محلی، حقوق قانونی و رسمی را برای یک هشتم از جنگل های جهان – حدود ۵۱۳ میلیون هکتار (۱.۳ میلیارد جریب) – رعایت می کنند.
به گزارش ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، گزارش اخیر موسسه منابع جهانی و برنامه حقوق و منابع نشان می دهد در مناطقی که دولت ها از حقوق جوامع حمایت می کنند، مقدار جنگل زدایی کمتر است.

محققان با استفاده از دیده بان جهانی جنگل – سیستم آنلاین نظارت بر جنگل – می بینند چگونه پوشش درخت در داخل و اطراف زمین ها توسط جوامع محلی در حال تغییر است، ما به وسیله نقشه ها می ببینیم که چگونه جوامع محلی می توانند به حفاظت از جنگل ها و کاهش انتشار گازهای گلخانه ای ناشی از جنگل زدایی کمک کنند.

*** اعتراض بومیان برزیل به از بین رفتن جنگل ها

گسترده ترین جنگل های انبوه مناطق گرمسیری روی زمین در برزیل قرار دارد. با وجود افزایش جنگل زدایی در طول تاریخ، میزان از بین رفتن جنگل ها در برزیل از طریق تلاش برای شناخت و حفاظت قانونی از زمین های بومی و اجرای قانون از سال ۲۰۰۴، ۷۰ درصد کاهش یافته است، نکته مهم این است که بسیاری از اکوسیستم های جنگلی باقی مانده به خوبی حفاظت شده، توسط جوامع اداره می شوند.

تحلیل های دیده بان جهانی جنگل با استفاده از داده های ماهواره ای و نقشه های بنیاد ملی برزیل نشان می دهد که از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۲، از دست دادن پوشش درخت در زمین های بومی برزیل حوزه آمازون تنها ۰.۶ درصد بوده درحالی که در مناطق خارج از این زمین ها بالغ بر ۷.۰ درصد درختان از بین رفته اند.

نقشه فوق مرزهای زمین بومی در ایالت های روندونیا، ماتو گروسو کشور برزیل و تصاویر ماهواره ای از دست دادن پوشش درخت را نشان می دهد. از بین رفتن جنگل ها بیشتر در اطراف زمین های بومی و به ندرت در داخل آن ها بوده است.

قابل ذکر است که یکی از این مناطق در محل زندگی پیتر سوروئی، اولین قبیله بومی بود که موفق به فروش اعتبار کربن برای حفاظت از جنگل ها در زمین های خود است.

*** جنگل های دست نخورده و حفاظت شده (کومارکاها) پاناما

پاناما واقع در امتداد تنگه آمریکای مرکزی محل اتصال شمال و جنوب امریکا، به عنوان یک گذرگاه بیولوژیکی حیاتی عمل می کند و خانه ده ها هزار گونه گیاهی و جانوری است، اگر چه مردم بومی تنها ۱۲ درصد از کل جمعیت پاناما هستند، مناطق بومی (یا کومارکاها) ۳۱.۶ درصد از مساحت پاناما را پوشش داده و شامل ۵۴ درصد از جنگل های انبوه و اولیه این کشور است.

پنج کومارکاهای بومی در پاناما نسبت به دیگر نواحی، میزان کمتری پوشش جنگلی خود را از دست داده و شامل بسیاری از مناظر جنگل سالم و دست نخورده این کشور هستند.

دولت بررسی گزینه هایی برای حفاظت از این جنگل ها را از طریق برنامه کاهش انتشارات ناشی از جنگل زدایی و تخریب جنگل ها را آغاز کرده است، مردم بومی نقش اصلی را در این همکاری ها دارند، اما برخی از گروه های بومی نگرانی های خود مبنی بر تضعیف حقوق آنها با اجرای برنامه را ابراز کرده اند.

سازمان ملل با تایید یک رویکرد حقوقی که در زمان جلوگیری از جنگل زدایی، حقوق جنگل های محلی را تقویت می کند، به این نگرانی ها پاسخ داد.

سازمان منابع جهانی و موسسه تحقیقات رامان در جدیدترین گزارش خود گفته اند ‘دولت ها، کمک کنندگان و جامعه مدنی باید اطمینان دهند که مردم و جوامع محلی قادر به شرکت در توسعه چارچوب های قانونی و سیاسی مربوط به برنامه کاهش انتشارات ناشی از جنگل زدایی و تخریب جنگل ها هستند.’

جوامع، اغلب متحدان مهمی هستند که برای حفظ و مدیریت جنگل ها تلاش می کنند، اما جمع آوری اطلاعات دقیق جغرافیایی از محل و وسعت زمین های جامعه و حقوق منابع به عنوان چالش در بسیاری از کشورها باقی مانده است. این کمبود، اطلاعات هشدار هنگام بروز تهاجمات غیرقانونی را برای جوامع و سایر ذینفعان دشوار می کند.

دیده بان جهانی جنگل با همکاری پروژه حقوق منابع و زمین تعیین شده تا اهمیت مردمان بومی و جوامع محلی در تقویت و حمایت از حقوق جنگل ها را نشان دهد.

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=4167

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.