• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - شوال - 1445
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
8
ادامه آشفتگی بازار مرغ در غیاب نظارت دقیق نهادهای نظارتی و مسئولان امر

نظارت بر ‌بازار مرغ تشدید شود

  • کد خبر : 29325
  • ۱۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۱
نظارت بر ‌بازار مرغ تشدید شود
صاحب یک مرغداری‌ صنعتی: پیش‌تر در ابتدای سال قیمت ذرت ۱۴درصد و حمل‌ونقل ۳۰درصد گران شده بود. قیمت جوجه یک‌روزه هم در بازار به‌جای نرخ مصوب چهار هزار و ۲۰۰تومان بیش‌تر از شش‌هزار تومان برای مرغداران آب می‌خورد؛ لذا چگونه می‌توان انتظار داشت که قیمت مرغ تغییر نکند!
 پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی (IANN)؛ قیمت مرغ چند هفته‌ای است که دوباره دستخوش تغییر قرارگرفته و در این راستا بسیاری از تولیدکنندگان مدعی هستند این افزایش قیمت به آن‌ها ارتباطی نداشته و باید در زمین دولت دنبال آن بود. در حالی قیمت مرغ کشتار روز از کیلویی ۲۴هزار و ۹۰۰تومان در بسیاری از فروشگاه‌ها به ۳۰ تا ۴۰هزار تومان تغییر کرده است که کم‌تر مسئول تعزیراتی در این رابطه سخنی به میان می‌آورد و یا مسئولی جویای ریشه این گرانی است. این روزها توپ گران‌فروشی در زمین تولیدکنندگان و توزیع‌کنندگان قرار دارد، اما مرغداران این توپ را به زمین دولت‌مردان شوت می‌کنند و می‌گویند هر افزایش قیمتی ناشی از نبود سیاست‌های حمایتی و کوتاهی دولت است. دستگاه‌های نظارتی اما با وجود تمام تلاش‌ها نتوانسته‌اند به این بازار سامان بدهند و جای خالی اقدامات کارآمد آن‌ها بیش‌از پیش احساس می‌شود.
قیمت مرغ چند هفته‌ای است که دوباره دستخوش تغییر قرارگرفته و در این راستا بسیاری از تولیدکنندگان مدعی هستند این افزایش قیمت به آن‌ها ارتباطی نداشته و باید در زمین دولت دنبال آن بود. در حالی قیمت مرغ کشتار روز از کیلویی ۲۴هزار و ۹۰۰تومان در بسیاری از فروشگاه‌ها به ۳۰ تا ۴۰هزار تومان تغییر کرده است که کم‌تر مسئول تعزیراتی در این رابطه سخنی به میان می‌آورد و یا مسئولی جویای ریشه این گرانی است. این روزها توپ گران‌فروشی در زمین تولیدکنندگان و توزیع‌کنندگان قرار دارد، اما مرغداران این توپ را به زمین دولت‌مردان شوت می‌کنند و می‌گویند هر افزایش قیمتی ناشی از نبود سیاست‌های حمایتی و کوتاهی دولت است. دستگاه‌های نظارتی اما با وجود تمام تلاش‌ها نتوانسته‌اند به این بازار سامان بدهند و جای خالی اقدامات کارآمد آن‌ها بیش‌از پیش احساس می‌شود.
چرا مرغ گران است؟
در همین راستا محسن علی‌زاده، صاحب یکی از مرغداری‌های صنعتی، اظهار داشت: پیش‌ازاین جوجه یک‌روزه طبق نرخ مصوب به قیمت چهار هزار و ۲۰۰تومان به دست ما می‌رسید، اما قیمت همین جوجه در حال حاضر افزون بر شش‌هزار تومان است.
وی با بیان این‌که واحدهای مرغ مادر نهاده‌های مورد نیازشان را با قیمت‌های مصوب دولتی دریافت می‌کنند، به بازار گفت: باید جوجه در بازار با قیمت‌ مصوب به فروش برسد، اما سؤال این‌جاست که چرا جوجه‌ها سر از بازار آزاد درمی‌آورد و ما مجبور هستیم این جوجه را با قیمتی معادل شش‌هزار تومان خریداری کنیم؟
این تولیدکننده با بیان این‌که وزارت جهاد کشاورزی از ابتدای تیرماه قیمت دان آماده را ۱۰درصد افزایش داده است، تصریح‌کرد: پیش‌تر در ابتدای سال قیمت ذرت ۱۴درصد و حمل‌ونقل ۳۰درصد گران شده بود. قیمت جوجه یک‌روزه هم در بازار به‌جای نرخ مصوب چهار هزار و ۲۰۰تومان بیش‌تر از شش‌هزار تومان برای مرغداران آب می‌خورد؛ لذا چگونه می‌توان انتظار داشت که قیمت مرغ تغییر نکند!
وی تأخیر در ارسال و بارگیری دان مرغ را یکی دیگر از مشکلات تولیدکننده‌ها دانست و گفت: مطمئن باشید تا زمانی که دولت حمایت خود را قطع نکرده و ذرت و کنجاله سویای موردنیاز را تأمین کند، قیمت مرغ هم ‌تغییری پیدا نخواهد کرد.
تأخیر در تحویل نهاده‌ها به مرغدار
علی‌زاده اظهار داشت: یکی از مشکلاتی که در حال حاضر با آن تمامی تولیدکنندگان مواجه هستند، تأخیر در ارسال نهاده‌های خوراکی است، زیرا ما یک ماه است که نسبت به خرید نهاده از طریق سامانه بازارگاه اقدام کرده‌ایم، ولی هنوز این سهمیه به دست ما نرسیده و این در حالی است که باید نهاده را از بازار آزاد به قیمت سه برابری تأمین کنیم.
وی با بیان این‌که عمده ذرت و کنجاله سویای موردنیاز مرغداران وارداتی است، گفت: مسئولان مدعی هستند که نهاده‌ها تأمین و در بندرها ذخیره‌شده، اما واقعیت این است ما هنوز نهاده‌ای به دستمان نرسیده است.
این تولیدکننده با بیان این‌که هزینه حمل‌ونقل هم در این میان افزوده‌شده، اظهار کرد: متأسفانه به هزینه‌های تولید به‌شدت اضافه شده است.
وی در پاسخ به این‌که پس با این تفاسیر باید در انتظار گرانی مرغ باشیم، گفت: ذرت و سویا در حالت عادی ۴۱درصد از هزینه‌های تولید مرغ را به خود اختصاص می‌دهند و اگر این‌ها به سمت آزاد شدن برود، ۵۸درصد از هزینه‌ها را شامل می‌شود و قطعاً روی نرخ‌ها اثرگذار است.
علی‌زاده‌ افزود: تا موقعی که دولت سیاست ارز چهار هزار و ۲۰۰تومانی را ادامه بدهد، مشکلی پیش نمی‌آید، ولی اگر دولت مسیر تزریق یارانه را تغییر بدهد و آن را به تولیدکننده یا مصرف‌کننده بدهد، مسلماً با گران‌شدن قیمت نهاده‌ها، قیمت مرغ نیز متناسب با آن افزایش خواهد یافت.
گفتنی است طبق آخرین قیمت‌گذاری رسمی در اردیبهشت‌ماه، قیمت هر کیلو مرغ زنده ۱۷هزار و ۱۰۰تومان بوده که با توجه به افزایش قیمت رسمی ذرت، کنجاله سویا، حمل‌ونقل و جوجه یک‌روزه؛ در حال حاضر قیمت یک کیلو مرغ زنده با سود ۱۲درصد ۱۹هزار و ۸۰۰تومان تمام می‌شود.
گرما و قطعی برق، مزید بر علت
درحالی‌که تولیدکنندگان همچنان کمبود و گرانی نهاده‌ها و افزایش هزینه حمل بار و جوجه یک‌روزه را از عوامل مهم گرانی‌های اخیر می‌دانند، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان رضوی علت کاهش عرضه مرغ در بازار این استان را گرمای هوا اعلام کرد و گفت: بررسی کارشناسی سازمان‌های جهاد کشاورزی و دامپزشکی و نیز تجربه همه‌ساله نشانگر آن است که با آغاز فصل گرما میزان عرضه مرغ کم می‌شود و حجم ورودی آن به بازار کاهش پیدا می‌کند.
مرتضی اشرفی در این رابطه اظهار داشت: تولید گوشت مرغ در خراسان رضوی امسال تحت تأثیر منفی گرمای زودهنگام و شدید هوا قرارگرفته، به‌طوری‌که حجم کنونی تولید این ماده پروتئینی نسبت به سال‌های پیش کم‌تر شده است.
وی توضیح داد: ضریب تبدیل نهاده یا خوراک طیور به گوشت در صنعت پرورش مرغ تحت تأثیر گرمای هوا و حساس نسبت به افزایش دما است، به‌طوری‌که هم‌زمان با گرم‌شدن هوا حجم تبدیل خوراک مورد مصرف مرغ به گوشت کاهش می‌یابد.
معاون استاندار خراسان رضوی ادامه داد: بر این اساس هرگاه هوا گرم می‌شود و دمای آن بالا می‌رود، وزن‌گیری جوجه در حال پرورش نسبت به غذایی که می‌خورد، کم‌تر می‌شود.
وی اذعان ‌کرد: بر این اساس گرمای کم‌سابقه هوا ظرف دو هفته اخیر علاوه بر کاهش وزن‌گیری جوجه‌های در حال رشد در واحدهای مرغداری هم‌زمان با قطع جریان برق این واحدها و افزایش تلفات جوجه‌ها سبب نزول حجم عرضه این ماده پروتئینی در سطح بازار کشور شده است.
اشرفی افزود: کاهش نسبی عرضه مرغ در دیگر استان‌ها درحالی‌که تقاضای بازار برای این ماده خوراکی در اعیاد مذهبی قربان و غدیر بالا رفت و سبب تقاضای مازاد بر عرضه شد، درمجموع بازار مرغ در سطح کشور و همچنین خراسان رضوی را دچار مشکل موقت کرد.
وی اذعان ‌کرد: این در حالی است که حجم جوجه‌ریزی واحدهای مرغداری فعال خراسان رضوی ظرف روزهای نخست تا ۲۸ تیرماه گذشته حدود ۹میلیون قطعه بود که در مقایسه با مصرف ماهانه ۷/۷میلیون قطعه‌ای آن در این استان بیش‌تر است.
قیمت مرغ تغییر نکرده است
در همین حال مدیر بازرسی و نظارت بر اصناف مشهد با بیان این‌که قیمت مرغ همان نرخ مصوب اعلام‌شده و به قیمت هر کیلو ۲۴هزار و ۹۰۰تومان است، گفت: بازرسان این مدیریت با متخلفانی که از فروش مرغ به قیمت مصوب به میزان هر کیلوگرم ۲۴هزار و ۹۰۰تومان تخطی کنند، برخورد قانونی می‌کنند.
امیر دلداری با اشاره به این‌که تخلف گران‌فروشی تنها منحصر و متوجه صنوف و خرده‌فروشان نیست، اظهار کرد: متأسفانه با وجود این‌که عرضه‌کنندگان گوشت مرغ موظف هستند هر کیلو مرغ زنده را کیلویی ۱۷هزار و ۱۰۰تومان ارائه کنند، اما از این قیمت سرپیچی می‌کنند و مرغ زنده را کیلویی ۲۰هزار تومان می‌فروشند.
وی با بیان این‌که عمده‌فروشان نیز قیمت مرغ را بیش از نرخ‌های مصوب و تا هر کیلو ۲۹هزار تومان برای خرده‌فروشی‌ها فاکتور می‌کنند، گفت: به همین دلیل مرغ کشتار روز گران به دست مصرف‌کننده می‌رسد که در این راستا برخوردهای لازم صورت می‌گیرد و بازرسان این مدیریت اجازه تسری این تخلف را به واحدهای صنفی نمی‌دهند.
چوب قوانین دستوری لای چرخ بازار مرغ
دبیر کانون مرغداران گوشتی کشور علت گرانی گوشت مرغ را مدیریت نامناسب شبکه توزیع دانست و گفت: میزان تولید کاهش پیدا کرده و دلیل اصلی آن هم به خاطر قوانین دست‌وپاگیر و دستوری مسئولان است.
پرویز فروغی با بیان این که مرغ به میزان کافی در کشور در حال تولید است و کمبودی نداریم، افزود: با توجه به این که هر کیلوگرم مرغ زنده از تولیدکنندگان درب مرغداری ۱۷هزار و ۱۰۰تومان خریداری می‌شود، عرضه آن در بازار به قیمت ۳۵ تا ۴۰هزار تومان گران‌‌فروشی و اجحاف در حق مصرف‌کننده است.
وی با اشاره به تخصیص ارز چهار هزار و ۲۰۰تومانی برای نهاده‌های تولید از جمله ذرت و کنجاله، افزود: با این حال هزینه‌‌های تولید هر کیلوگرم گوشت مرغ به ۱۹هزار و ۹۰۰ تومان رسیده و این محصول درب کشتارگاه ۲۶هزار تومان به فروش می‌رسد. در نهایت مصرف‌کننده نباید رقمی بیش‌تر از ۲۷هزار و ۵۰۰ تا ۲۸هزار تومان برای گوشت مرغ بپردازد، در حالی‌که در حال حاضر در خُرده‌فروشی‌ها شاهد قیمت ۳۵هزار تومان و بالاتر هستیم.
فروغی اظهارداشت: دلیل افزایش هزینه‌های تولید مرغ با توجه به تخصیص ارز چهار هزار و ۲۰۰تومانی برای نهاده‌ها افزایش هزینه‌های حمل و نقل، جوجه یک‌روزه و واکسن است.
دبیر کانون مرغداران گوشتی کشور تصریح کرد: با این حال در حال حاضر قیمت مصوب هر کیلوگرم مرغ زنده ۱۷هزار و ۱۰۰تومان و گوشت مرغ گرم ۲۴هزار و ۹۰۰تومان است.
فروغی در پایان افزود: هر کیلوگرم گوشت مرغ گرم در بازار عمده‌فروشی بیش از ۳۴هزار تومان و در بازار خرده‌فروشی بیش از ۴۰هزار تومان به فروش می‌رسد.
لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=29325

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.