• امروز : پنج شنبه - ۲۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 9 - ذو القعدة - 1445
  • برابر با : Thursday - 16 May - 2024
0

نسل دوم از تعاونی‌ها در ایران تعاونی تولید کشاورزی هستند

  • کد خبر : 5102
  • ۲۴ دی ۱۳۹۳ - ۶:۴۳

نسل دوم از تعاونی‌ها در ایران تعاونی تولید کشاورزی هستند که متفاوت از تعاونی‌های نسل اول تمرکز آن‌ها روی مسائل فنی کشاورزی از جمله مسائل آب و خاک و انتقال تکنولوژی به مزارع تحت پوشش است و ۱۳۰۰ تعاونی از این نوع شکل گرفته و دارای ۵۹ اتحادیه است. مدیر عامل سازمان تعاون روستایی کشور […]

نسل دوم از تعاونی‌ها در ایران تعاونی تولید کشاورزی هستند که متفاوت از تعاونی‌های نسل اول تمرکز آن‌ها روی مسائل فنی کشاورزی از جمله مسائل آب و خاک و انتقال تکنولوژی به مزارع تحت پوشش است و ۱۳۰۰ تعاونی از این نوع شکل گرفته و دارای ۵۹ اتحادیه است.

مدیر عامل سازمان تعاون روستایی کشور گفت: شبکه‌های تعاونی و روستایی، کشاورزی در کشور در یک دوره ۵۰ ساله شکل گرفته که این شبکه‌های تعاونی و روستایی سازماندهی کار جمعی کشاورزان را به استناد مجموعه قوانین مکرر از سال‌های ۱۳۳۷ و ۴۲ و ۴۹ و ۵۰ و ۵۲ و ۵۶ هر کدام بستر یک نسل را ایجاد کرده و امروز کمتر کشاورز فعالی در حوزه کشاورزی وجود دارد که عضو این شبکه‌ها نباشد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حسین صفایی در اولین همایش ملی کارآفرینی و توانمندسازی روستایی در ایران که با مشارکت سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران و دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران برگزار شد، گفت: کارآفرینی در کشورهای پیشرفته حدود ۵ دهه است که به صورت جدی به عنوان یک عنصر تاثیرگذار در برنامه‌های پیشبرد توسعه کشور‌ها مدنظر است ولی در کشور ما به عنوان یک عنصر مهم در تحول اقتصادی و اجتماعی کشور از یک دهه گذشته جزو دغدغه‌های دانشگاه‌ها، دستگاه‌های دولتی و موسسات اجرایی و پژوهشی شده است.

وی افزود: سند این ادعا مجموع ساختارهایی است که برای کارآفرینی شکل گرفته و تاسیس مراکز رشد در کشور، راه‌اندازی پارک‌های علم و فناوری و برگزاری دوره‌های مختلف کارآفرینی در دانشگاه‌ها از جمله زیرساخت‌هایی است که برای پرداختن به این موضوع در کشور شکل گرفته است.

مدیر عامل شرکت تعاونی روستایی بیان داشت: نسل دوم از تعاونی‌ها در ایران تعاونی تولید کشاورزی هستند که متفاوت از تعاونی‌های نسل اول تمرکز آن‌ها روی مسائل فنی کشاورزی از جمله مسائل آب و خاک و انتقال تکنولوژی به مزارع تحت پوشش است و ۱۳۰۰ تعاونی از این نوع شکل گرفته و دارای ۵۹ اتحادیه است.

صفایی در مورد نسل سوم تشکلی که در مورد تعاونی‌ها در کشور شکل گرفته است، اظهار داشت: این نسل شرکت‌های سهامی زراعی هستند که البته در این حوزه دچار توقف شدیم ولی به صورت مجدد این تعاونی‌ها در سال ۹۰ شکل گرفت و حدود ۵۰۰ هزار هکتار زمین کشاورزی را تحت پوشش دارند.

صفایی بیان داشت: نسل چهارم تعاونی‌ها که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی شکل گرفته تعاونی‌های تخصصی کشاورزی برای ساماندهی دامداران، مرغداران، گل و گیاه که مجموعا این شبکه ۱۲ رشته در ۱۲ حوزه شبکه تعاونی‌های کشور را شکل داده است.

وی افزود: شبکه تعاونی‌ها گسترده‌ترین شبکه تشکیلاتی است که روستائیان را ساماندهی می‌کند و از لحاظ قانونی وظایفی که اساسنامه این شرکت‌ها به آن‌ها داده ظرفیت بالایی دارد، از جمله امتیازات این شبکه این است که سرمایه بین‌نسلی برای بخش کشاورزی ایجاد کرده و نهادهای دیگر تا کنون چنین کاری انجام نداده‌اند، از جمله این کار‌ها مجموعه انبار‌ها و سردخانه‌هایی که ظرفیتی حدود ۲.۷ میلیون تن دارد.

مدیر عامل سازمان تعاون روستایی کشور در ادامه اظهار داشت: امتیاز دوم این است که این بخش از تشکل‌های کشاورزی ایران به صورت به هم پیوسته تا مرکز کشور به صورت شبکه‌ای شکل گرفته‌اند و با هم رابطه ارگانیک دارند، سوم اینکه تحت نظام مالی یکپارچه قرار دارند به طوری که ۸۰ درصد این شبکه تحت یک نظام مالی است.

مدیر عامل سازمان تعاون روستایی، اظهار داشت: یکی از مشکلات شبکه این است که نگاه این شبکه به دولت است نه به اعضا و مردم و از عمده‌ترین وظایف این شبکه این است که برای کارا‌تر شدن به اعضای خودش تکیه کند، زیرا با این کار ظرفیت‌های خیلی متفاوتی به دست می‌آورد.

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=5102

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.