• امروز : جمعه - ۲۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 10 - ذو القعدة - 1445
  • برابر با : Friday - 17 May - 2024
0

نخستین کنگره بین المللی کشاورزی، تغذیه و جامعه سالم برگزارمی شود

  • کد خبر : 4990
  • ۲۱ دی ۱۳۹۳ - ۱۲:۵۱

اولین کنگره بین المللی ‘کشاورزی سالم، تغذیه سالم، جامعه سالم’ با همکاری کمیسیون ملی یونسکو، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از ۳۰ بهمن تا اول اسفند سال جاری در سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی برگزار می شود. به گزارش ایرنا، محورهای فعالیت این کنگره شامل کارگاه های […]

اولین کنگره بین المللی ‘کشاورزی سالم، تغذیه سالم، جامعه سالم’ با همکاری کمیسیون ملی یونسکو، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از ۳۰ بهمن تا اول اسفند سال جاری در سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی برگزار می شود.
به گزارش ایرنا، محورهای فعالیت این کنگره شامل کارگاه های آموزشی، جلسه های ارائه مقاله و سخنرانی خواهد بود.

برخی از محورهای این سخنرانی های علمی شامل موارد ذیل است:

– زراعت، اصلاح نباتات و به نژادی
– صنایع غذایی
– تروریسم غذایی
– باغبانی
– علوم دام و دامپزشکی
– آب، خاک، اقلیم
– محیط زیست، منابع طبیعی، شیلات و …

محققان و سایر علاقمندان تا ۵ بهمن ماه فرصت ارائه مقاله به این کنگره علمی را دارند. برای دریافت اطلاعات بیشتر و یا ارسال مقاله به سایت: www.icanc.ir مراجعه کنند.

سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی در اطلاعیه ای اعلام کرده است که مقالات منتخب عملی این کنگره در مجلات بین المللی ISC , ISIبه چاپ خواهد رسید.

همچنین مقالات این همایش در بانک مقالات ‘مپـکا’ نمایه خواهد شد و برای مقالات منتخب گواهی ارائه می شود.

چالش های غذای ناسالم برای جوامع

به گزارش این سازمان، اکنون بیش از سه دهه از توجه جهانی به موضوع حفاظت محیط زیست و حدود دو دهه از مباحث پیرامون توسعه پایدار می گذرد.

قبل از این ایام، هدف اغلب پروژه های توسعه ای، نگاه اقتصادی و افزایش درآمد بوده است. لیکن در دهه ۱۹۷۰ این ذهنیت در افکار سیاستگذاران و برنامه ریزان توسعه مطرح شد که این گونه روند رشد اقتصادی در نهایت منجر به تخریب محیط زیست، نابرابری اجتماعی، کاهش منابع و… می شود و جبران این معضلات در طولانی مدت موجب ضررهای اقتصادی غیر قابل جبران خواهد شد.

تولید محصولات غذایی سالم، یکی از مهمترین اهداف بخش کشاورزی و سلامت جامعه بوده، اما مباحث اقتصادی، عمل بازدارنده توسعه تولید محصولات سالم است. از سوی دیگر نیاز به این محصولات احساس می شود.

علاوه براین منشأ بسیاری از بیماری های خطرناک، مواد غذایی ناسالم هستند، بنابراین آموزش در راستای فرهنگ استفاده از محصولات سالم، هرچند با بهای بیشتر، امری لازم و ضروری است.

کشاورزی سالم در راستای توسعه پایدار کشاورزی بوده و بررسی ها نشان می دهند که روند استقبال جهانی از کشاورزی سالم امید بخش است.

نکته قابل توجه این است؛ مواد غذایی که افراد استفاده می کنند باید به طور کامل سالم و فاقد هرگونه آلودگی باشد، این آلودگی می تواند شامل آلودگی های میکروبی، انگلی و یا شیمیایی باشد.

بررسی های علمی نشان می دهد در کشورهای رو به توسعه، گسترش تکنولوژی و افزایش مصرف افزودنی ها، آفت کش ها، آنتی بیوتیک هاو هورمون هادر تولید مواد غذایی اثرات سوء و انکارناپذیری بر سلامت انسان ها بوجود آورده است.

این آلودگی ها و بیماری شامل بروز انواع ناهنجاری های مادرزادی و سرطان ها به ویژه در کودکان می شود. براساس آمار، میزان وقوع مسمومیت های ناشی از آلودگی مواد غذایی در کشورهای در حال توسه ۱۳ درصد بیشتر از کشورهای صنعتی است.

چالش دیگر در زمینه تولید غذا، نابودی محیط زیست و طبیعت می باشد. تخریب محیط زیست از دو جنبه با غذا در ارتباط است، از یک سو سبب کاهش تولید مواد غذایی و از سوی دیگر، فعالیت های نادرست کشاورزی سبب مشکلاتی مانند فرسایش خاک، آلودگی آب، انتشار گازهای گلخانه ای و از بین رفتن تنوع زیست محیطی می شود که خود تهدید جدی برای تولید جهانی غذا به شمار می رود.

به دلیل وجود چالش های نگران کننده موجود در راستای تغذیه انسان ها در سطح جهانی، این کنگره با هدف ارائه دستاوردهای جدید پژوهشگران در این بخش و شناسایی پل های ارتباطی بین کشاورزی، تغذیه و جامعه، و با شعار فرهنگ سازی تغذیه سالم در جامعه بشریت برگزار خواهد شد.

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=4990

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.