• امروز : یکشنبه - ۲۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 5 - ذو القعدة - 1445
  • برابر با : Sunday - 12 May - 2024
1

نجات اراضی شمال با جنگل‌داری

  • کد خبر : 2718
  • ۰۷ آبان ۱۳۹۳ - ۱۶:۰۹

رییس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری گفت: در اراضی شیب دار شمال با فرسایش بالا مواجه هستیم که اجرای طرح های جنگل داری در منابع طبیعی نجات بخش است و سبب بهبود منابع طبیعی می شود.  به گزارش خبرنگار ایسنا منطقه مازندران، خداکرم جلالی – معاون وزیر جهاد کشاورزی – امروز – چهارشنبه – […]

رییس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری گفت: در اراضی شیب دار شمال با فرسایش بالا مواجه هستیم که اجرای طرح های جنگل داری در منابع طبیعی نجات بخش است و سبب بهبود منابع طبیعی می شود.

 به گزارش خبرنگار ایسنا منطقه مازندران، خداکرم جلالی – معاون وزیر جهاد کشاورزی – امروز – چهارشنبه – در مراسم امضای تفاهم نامه و مدیریت پایدار منابع طبیعی مناطق هیرکانی و ارسبارانی که در کارخانه صنایع چوب و کاغذ برگزار شد، اظهار کرد:‌ تغییر اقلیم و گرم شدن کره زمین،کمبود آب شیرین، بیابان زایی و تخریب سرزمین و افزایش روز افزون تقاضا برای انرژی از عمده چالش های جهانی در بحث منابع طبیعی است.

 وی ادامه داد: ایران با برخورداری از ۱۱ اقلیم جهانی از ۱۳ اقلیم و با داشتن ۸۰۰۰ گونه گیاهی از نظر تنوع گیاهی و جانوری جزو پنج کشور اول جهان است.

 جلالی خاطرنشان کرد: توسعه پایدار توسعه ای است که یک بعدی امکان پذیر نیست و نمی توان مسائل کشور را به صورت انتزاعی مدیریت کرد.

 رییس سازمان جنگل ها و مراتع آبخیزداری کشور اظهار کرد: برای رسیدن به توسعه پایدار باید محیط، مردم و اقتصاد مورد توجه قرار گیرد.

 وی توسعه انسانی، سرانه تولید و افزایش غلظت گازهای گلخانه ای با جامعه نگری و آینده نگری با اولویت پیشگیری بر درمان را از شاخص های توسعه پایدار منابع طبیعی دانست.

 معاون وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: تثبیت مالکیت جنگل، ساماندهی جنگل نشینان و خروج دام، کنترل سوخت هیزمی و سوخت فسیلی و انرژی نو، چگونگی اجرای طرح عمرانی،بهره برداری معادن ،پیشگیری از اطفاء حریق، کنترل آفات و بیماری های جلوگیری ار تصرفات و عرصه های جنگلی، کنترل ساخت و ساز در جنگل،کنترل فرسایش خاک، ساماندهی گردشگری و طبیعت گردی، جلوگیری از تخریب پسماند و زباله از مولفه های حفاظت از جنگل است.

 نصف شدن مساحت جنگل‌های جهان

 وی تصریح کرد: جنگل های جهان از هشت میلیارد هکتار به چهار میلیارد هکتار کاهش یافته که این کاهش در بردارنده عوارض متعددی است.

 جلالی حفظ منابع پایه آب و خاک، امنیت زیستی، تعادل اکوسیستم ها ،تولید اکسیژن و ترسیب کربن و جلوگیری از سیل و رانش را از اهمیت منابع طبیعی برشمرد.

 وی با بیان اینکه مساحت جنگل های جهان چهار میلیارد هکتار است که ۳۰ درصد سطح خشکی جهان را جنگل ها پوشانده است، گفت: در ایران ۱۴.۳ میلیون هکتار جنگل وجود دارد که ۷.۸ درصد مساحت کشور را در پنج منطقه جنگل پوشانده است.

 ایران پنجمین کشور دارنده جنگل

 رییس سازمان جنگل ها و مراتع آبخیزداری کشور یادآور شد: ایران از ۱۵۶ کشور دارای جنگل رتبه پنجم را به خود اختصاص داده است.

 معاون وزیر جهاد کشاورزی، حفاظت از منابع طبیعی ،ارتقای فرهنگ منابع طبیعی، جامع نگری و هماهنگی در حوزه آبخیزداری و ارتقای فرهنگ منابع طبیعی را از جمله راهبردهای سازمان منابع طبیعی عنوان کرد.

 وی ادامه داد: ارتقای فرهنگ منابع طبیعی به میزان ۳۰ درصد جمعیت کشور،افزایش ضریب حفاظت به میزان ۳۰ درصد، اجرای عملیات آبخیزداری به میزان ۱۴ میلیون هکتار، اجرای طرح های جنگل کاری اقتصادی به میزان پنج میلیون هکتار از برنامه های راهبردی سازمان منابع طبیعی در برنامه ششم توسعه است.

 رییس سازمان جنگل ها و مراتع آبخیزداری کشور با بیان اینکه در بحث گیاهان دارویی در کشور کم کار شده است، گفت: با شناسایی۲۳۰۰ گونه گیاهی شناخته شده می توانیم جایگاه ژنتیکی اول تا پنجم را داشته باشیم.

 وی ادامه داد: نباید بگذاریم با بهره برداری بی رویه، گونه های ارزشمند گیاهی به انقراض کشیده شوند.

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=2718

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.