• امروز : جمعه - ۱۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 25 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 3 May - 2024
2

نابودی عناصر مغذی خاک با آتش زدن مزارع گندم پس از برداشت

  • کد خبر : 11122
  • ۱۳ تیر ۱۳۹۴ - ۹:۵۶
نابودی عناصر مغذی خاک با آتش زدن مزارع گندم پس از برداشت

یک کارشناس کشاورزی نسبت به آتش زدن مزارع پس از مرحله برداشت گندم هشدار داد و گفت: آتش زدن مزارع توسط کشاورزان علاوه بر از بین رفتن کاه و کلش منجر به نابودی عناصر و مواد مغذی موجود در خاک می شود. به گزارش پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN)؛ به نقل از ایرنا، امید […]

atashsoozi_mazrae_atashیک کارشناس کشاورزی نسبت به آتش زدن مزارع پس از مرحله برداشت گندم هشدار داد و گفت: آتش زدن مزارع توسط کشاورزان علاوه بر از بین رفتن کاه و کلش منجر به نابودی عناصر و مواد مغذی موجود در خاک می شود.
به گزارش پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN)؛ به نقل از ایرنا، امید فراز با اشاره به افزایش روزافزون مصرف کودهای شیمیایی در مزارع، افزود: برخی از این کودها نمی توانند نیاز گیاه را تامین کنند و کشاورزان باید بجای سوزاندن کاه و کلش اقدام به برگرداندن بقایای گیاهی به خاک کنند تا مواد غذایی به خاک افزوده شده و نیاز گیاه تامین شود.

وی اظهار داشت: در صورتی که کشت بذر در بقایای حاصل از برداشت محصول صورت گیرد نه تنها میزان محصول افزایش می یابد بلکه مواد آلی خاک هم زیاد خواهد شد که در بلندمدت منجر به کاهش مصرف کود شیمیایی هم می شود.

وی گفت: در مزارعی که کشت بذر در بقایای حاصل از برداشت محصول صورت می گیرد میزان بهره وری از آب هم افزایش می یابد و با ماندگاری بیشتر آب در مزرعه، بذر بخوبی جوانه می زند زیرا آب در خاک ذخیره می شود و بتدریج در اختیار گیاه قرار می گیرد و این در حالی است که مزارعی که ماده آلی کمتری دارند نیاز به آب بیشتری هم دارند.

این کارشناس کشاورزی می گوید؛ مزارعی که سوزانده نمی شوند با بقایای حاصل از برداشت محصول به زمین برگردانده می شود پس از چند سال با توجه به تغییر شرایط مزرعه و مصرف کمتر نهاده های شیمیایی شاهد افزایش عملکرد محصول خواهیم بود.

فراز گفت: متاسفانه زمین کشاورزی که سرمایه کشاورز است و هزینه های زیادی برای آن می شود با یک کبریت آتش می گیرد و از بین می رود و عملا به طبیعت آسیب می رسد و باعث ضرر و زیان برای کشاورز می شود.

وی تاکید کرد: انتظار می رود؛ متولیان بخش کشاورزی در این زمینه فرهنگ سازی بیشتری کنند و کشاورزان را نسبت به عواقب آتش زدن مزارع پس از برداشت محصول بیش از پیش آگاه کنند.

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=11122

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.