• امروز : دوشنبه - ۱۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 21 - شوال - 1445
  • برابر با : Monday - 29 April - 2024
18
محمدهادی ایمانیه

میزان آب مورد نیاز تالاب‌های فارس تعیین گردد/ بختگان؛ نخستین هدف کارگروه احیای تالاب های استان

  • کد خبر : 31353
  • ۱۸ تیر ۱۴۰۱ - ۹:۵۰
میزان آب مورد نیاز تالاب‌های فارس تعیین گردد/ بختگان؛ نخستین هدف کارگروه احیای تالاب های استان

استاندار فارس بر تعیین میزان آب مورد نیاز تالاب‌های فارس تا ۳ ماه آینده تاکید کرد و حفظ تالاب ها را برای محیط زیست استان و کشور لازم و ضروری دانست.

به گزارش پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی (IANN) ؛   محمدهادی ایمانیه در «کارگروه احیای تالاب‌های استان» با بیان اینکه باید در جلسات پیگیری مصوبات و پاسخگویی مجریان  انجام شود، گفت: باید با تغییر در روند کارها،  مشکل چندین ساله تالاب ها مرتفع شود.
دکتر ایمانیه با اشاره به اینکه برنامه ها در توان مدیران استان مطرح و پیگیری شود، اظهار کرد: بدون مطالعه هیچ تصمیمی قابل اجرا نیست؛ بنابراین مطالعات باید تمام ظرفیت های استان را مدنظر قرار دهد و سپس برنامه های کاربردی ارائه شود.
استاندار فارس بر رسیدگی سریع به تالاب ها تاکید کرد و بیان داشت: میزان آب مورد نیاز تالاب‌های فارس تعیین گردد و زمان‌بندی تکالیف دستگاه‌های استان برای احیای تالاب‌ها تدوین شود.
نماینده عالی دولت در استان فارس شناسایی چاه‌های غیرمجاز در شهرستان ها را مورد اشاره قرار داد و تاکید کرد: تمامی فرمانداران مکلف به پلمب سالیانه ۱۰ درصد از چاه های غیر مجاز شده اند ولی  این نرخ در رابطه با چاه های غیرمجاز اطراف تالاب ها به ۲۵ درصد سالیانه برسد و آب منطقه ای فارس نظارت خود را دقیق تر بر روی این موضوع انجام دهد.
دکتر ایمانیه در ادامه بر تغییر اشتغال افراد نیازمند دارای چاه های غیرمجاز در اطراف تالاب ها نیز تاکید کرد تا در صورت تعطیلی چاه، معیشت آن ها دچار مشکل نشود.
استاندار فارس با تاکید بر هوشمند کردن چاه‌های مجاز گفت: هوشمندسازی چاه‌ها باید طی دو سال با نصب کنتور تمام شود.
نماینده عالی دولت در فارس، حفظ تالاب ها برای محیط زیست استان و کشور لازم  و ضروری دانست و تصریح کرد: مقدمات احیای تالاب ها تاکنون فراهم شده بوده است؛ اما اجرایی شدن آن لازم است.
دکتر ایمانیه، ارائه نتایج مطالعات دانشگاه شیراز در خصوص تالاب بختگان و طشک را مورد توجه قرار داد و اظهار کرد: سهم سازمان های جهاد کشاورزی، آب منطقه ای، آبفای استان و منابع طبیعی برای احیای تالاب ها مشخص شده است.
وی با بیان اینکه یک میلیارد مکعب آب برای احیای بختگان نیاز است، تاکید کرد: جلسات دو ماهه برای تالاب ها برگزار می شود تا ضمن رصد اقدامات، تصمیمات لازم اتخاذ گردد.
مقام عالی دولت در فارس با بیان اینکه منابع طبیعی استان مطابق نظر کارشناسی شده دانشگاه شیراز آبخیزداری و آبخوان داری و تغذیه مصنوعی سفره های آب زیر زمینی را انجام دهد، گفت: همه دستگاه های اجرایی با همکاری یکدیگر، راهکار تامین یک میلیارد متر مکعب آب برای احیای تالاب بختگان را بررسی کنند.
دکتر ایمانیه با اشاره به اینکه احیای تالاب در فارس از بختگان آغاز شده است، افزود: برنامه احیای بقیه تالاب ها نیز یکی پس از دیگر باید تدوین شود تا شاهد بهبود وضعیت محیط زیست استان باشیم.
استاندار فارس ادامه داد: تفاهم نامه بین آبفای شیراز، آب منطقه ای و محیط زیست برای تامین بخشی از حق آبه تالاب مهارلو از محل پساب فاضلاب شهر شیراز  منعقد شود.
نماینده عالی دولت در فارس، نقش آفرینی بخش کشاورزی استان در راستای احیای تالاب ها را مورد اشاره قرار داد و بیان داشت: کاهش ۴۰ درصدی مصرف آب در بخش کشاورزی استان از طریق اجرای کشاورزی نوین و اصلاح الگوی کشت متناسب با حوضه آبخیز تالاب ها طی ۵ سال اقدام گردد.
وی در پایان سخنان خود بر تهیه برنامه های اداره کار، فنی و حرفه ای، بنیاد علوی و بنیاد برکت برای اشتغال غیر کشاورزی تاکید کرد.

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=31353

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.