• امروز : جمعه - ۲۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 10 - ذو القعدة - 1445
  • برابر با : Friday - 17 May - 2024
2

ممنوعیت پرورش گونه های غیر بومی آبزیان در قفس

  • کد خبر : 7533
  • ۲۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۰
ممنوعیت پرورش گونه های غیر بومی آبزیان در قفس

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست از ممنوعیت پرورش گونه های غیربومی آبزی در قفس خبر داد. به گزارش ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، پروین فرشچی با اشاره به تقاضای متعدد در خصوص اجرای طرح های پرورش آبزیان در قفس در دریای مازندران یا آب های جنوبی کشور گفت: سازمان […]

seyd_sayadi_mahi_abziyan_shilatمعاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست از ممنوعیت پرورش گونه های غیربومی آبزی در قفس خبر داد.
به گزارش ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، پروین فرشچی با اشاره به تقاضای متعدد در خصوص اجرای طرح های پرورش آبزیان در قفس در دریای مازندران یا آب های جنوبی کشور گفت: سازمان حفاظت محیط زیست به هیچ عنوان اجازه پرورش در قفس گونه های غیربومی را نمی دهد.

وی افزود: اما اگر متقاضیان پرورش ماهی در قفس چنانچه درخواست پرورش گونه بومی داشته باشند و به لحاظ جا نمایی و سایر موارد مشکلی نداشته باشند مجوز محیط زیست را دریافت می کنند.

فرشچی گفت: پرورش در قفس سیستمی است که ماهی، محصور در یک قفس در منابع آبی پرورش داده می شود در این روش ماهی درون یک قفس یا سبد قرار می گیرد و آب به صورت آزاد بین منبع آبی و قفس در جریان است.

در حال حاضر و با توجه به وجود محدودیت های فراوان در بهره برداری از منابع آبی، توجه به توسعه پرورش ماهی در قفس و جایگزینی آن با فعالیت های صیادی در بسیاری از کشورها آغاز شده است و آبزی پروری در قفس در دهه گذشته به سرعت در جهان رشد و توسعه یافته است.

به عنوان نمونه چین در بین سال های۲۰۰۳ تا ۲۰۱۰ با حمایت دولت، بیش از ۳۰ هزار انواع شناور صیادی مختلف حذف شده و بیش از ۲۰۰ هزار صیاد شاغل شناورهای خود را رها کرده و به بخش پرورش ماهی (عمدتا پرورش در قفس) روی آورده اند.

چند سالی است در ایران نیز فرآیند پرورش ماهی در قفس آغاز شده و گونه هایی مانند فیل ماهی، آزاد و کپور دریایی پرورش داده می شوند که اکنون قفس های متعددی در چهار نقطه دریای مازندران شامل کلارآباد، تنکابن ، عباس آباد و رامسر در حال اجراست.

امروزه پرورش ماهی در قفس هم بسیار مورد توجه محققان و هم پرورش دهندگان قرار گرفته است، عواملی مانند افزایش مصرف جهانی ماهی، کاهش صید ماهیان دریایی و سود آور و اقتصادی بودن باعث شده که توجه به پرورش ماهی در قفس افزایش یابد.

اکنون بیش از ۶۲ کشور در جهان در زمینه پرورش آبزیان در قفس مشغول به فعالیت هستند، جمع تولید جهانی آبزیان در قفس در سال ۲۰۰۵ حدود ۳.۴ میلیون تن بود و کل تولید آبزی پروری در جهان در سال ۲۰۰۶ (با گیاهان آبزی) در حدود ۶۶.۷ میلیون تن به ارزش۸۵.۹ میلیارد دلار و سهم آبزیان دریایی پرورشی ۱۹.۳ میلیون تن و ماهیان دریایی پرورشی ۲.۲ میلیون تن بوده است.

پیش بینی تولید ماهیان دریایی تا سال ۲۰۲۵ حدود ۱۰میلیون تن خواهد بود.

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=7533

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.