• امروز : یکشنبه - ۳۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 12 - ذو القعدة - 1445
  • برابر با : Sunday - 19 May - 2024
2

مقام مسئول: حذف آب بهای محصولات کشاورزی اشتباه بزرگی است

  • کد خبر : 14667
  • ۱۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۶
مقام مسئول: حذف آب بهای محصولات کشاورزی اشتباه بزرگی است

معاون مدیرکل دفتر برنامه ریزی کلان آب و آبفای وزارت نیرو، حذف آب بهای محصولات استراتژیک و کشاورزی را در جهت حمایت از تولید آنها، اشتباهی بزرگ و غیرقابل جبران می داند که نابودی اقتصاد آب کشور را به دنبال دارد. به گزارش پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN)، به نقل از ایرنا، مجلس شورای اسلامی […]

chah_ab_tolombe_3معاون مدیرکل دفتر برنامه ریزی کلان آب و آبفای وزارت نیرو، حذف آب بهای محصولات استراتژیک و کشاورزی را در جهت حمایت از تولید آنها، اشتباهی بزرگ و غیرقابل جبران می داند که نابودی اقتصاد آب کشور را به دنبال دارد.
به گزارش پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN)، به نقل از ایرنا، مجلس شورای اسلامی در سال ۱۳۸۳ با ارائه طرحی، حق النظاره چاه های کشاورزی را حذف کرد و به این ترتیب، نظارت بر برداشت از آب های زیرزمینی را از چرخه مدیریت منابع آب کشور برچید.
طرح حذف آب بهای محصولات استراتژیک کشاورزی در آبان ماه امسال در مجلس شورای اسلامی اعلام وصول شد. ۹۶ نماینده مجلس این طرح را امضا کردند.
امضاکنندگان معتقدند این طرح در بحث حمایت از تولیدات کشاورزی با هدف جلوگیری از زیان زیرساخت های وزارت نیرو موفق خواهد بود.
آنان هدف از تصویب این طرح را کاهش هزینه های تولید و توسعه بخش کشاورزی می دانند.
به عقیده آنان بالا بودن هزینه های تولید محصولات کشاورزی با رهیافت های اقتصاد مقاومتی در تعارض بوده و مجلس شورای اسلامی در راستای منویات مقام معظم رهبری و سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی بدنبال اصلاح قوانین و تسهیل فرآیندهای تولید در کشور است.
از سوی دیگر مخالفان این طرح براین باورند حذف آب بهای تولید محصولات استراتژیک کشاورزی شامل گندم، برنج، جو، ذرت، دانه های روغنی و سیب زمینی، منابع آبی کشور را هر چه بیشتر تهدید خواهد کرد و به قول برخی کارشناسان، اقتصاد آب را به ورطه نابودی می کشاند.
هدایت فهمی معاون مدیرکل دفتر برنامه ریزی کلان آب و آبفای وزارت نیرو ضمن تاکید بر باارزش بودن آب به عنوان یک کالای استراتژیک، در این باره به گفت: سطح زیر کشت محصولات استراتژیک کشاورزی در بخش کشت آبی سالیانه بین ۴.۱ تا ۴.۵ میلیون هکتار است که نیاز آب سالیانه آنها بین ۴۰ تا ۴۵ میلیارد مترمکعب برآورد می شود.
به گفته وی، آب بهای کشاورزی نیز بر اساس قیمت محصولات بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ ریال در هر متر مکعب است که مطابق قانون تثبیت آب بهای زراعی دریافت می شود.
مطابق ماده واحده این قانون از تاریخ تصویب آن، آب بهای دریافتی از کشاورزان و زارعان با توجه به اولویت تخفیف برای زراعت های استراتژیک شامل میانگین آب بها از آب های تنظیم شده و شبکه های مدرن سه درصد محصول کاشت،میانگین آب بها از آب های تنظیم شده و کانال های تلفیقی دو درصد محصول کاشت و میانگین آب بها از آب های تنظیم شده و کانال های سنتی یک درصد محصول کاشت شده است.
این مقام مسئول افزود: محاسبات نشان می دهد با توجه به مصرف سالیانه ۴۵ میلیارد مترمکعب آب های سطحی و زیرزمینی برای تولید محصولات استراتژیک، در صورت دریافت آب بها، سالیانه بطور میانگین شش هزار تا هفت هزار میلیارد ریال درآمد از این طریق به خزانه واریز خواهد شد.
فهمی گفت: این رقم با توجه به حذف حق النظاره آب های زیرزمینی در سال ۱۳۸۳ و رایگان شدن آن، اینک به یک هزار و ۵۰۰ تا دو هزار میلیارد ریال تقلیل یافته که مربوط به آب بها و حق اشتراک آب های سطحی از شبکه های آبیاری است و در صورت تصویب طرح پیشنهادی مورد اشاره، این میزان دریافتی نیز حذف خواهد شد .
این کارشناس مسائل آب یادآور شد: میزان مصرف آب محصولات استراتژیک از محل آب های سطحی و شبکه های آبیاری و زهکشی حدود ۱۳ میلیارد متر مکعب است.
به گفته این مقام مسئول صنعت آب کشور ، حذف حق النظاره ها در این سال ها منجر به مصرف بی رویه آب در بخش کشاورزی شده و فشار به منابع آب بویژه منابع آب زیرزمینی را به دنبال داشته است و امروز در حاشیه رودخانه ها در همه جای کشور شاهد برداشت غیرمجاز از آب رودخانه ها و آبخوان ها هستیم.
وی هشدار داد: ادامه این روند، نابودی اقتصاد آب را به دنبال خواهد داشت، در حالی که با دریافت آب بها و حق اشتراک آب های سطحی و زیرزمینی، بخش آب می توانست خودکفا شود. اما امروز همه شرکت های آب منطقه ای کشور زیان ده شده اند.
معاون مدیرکل دفتر برنامه ریزی کلان آب و آبفای وزارت نیرو پیشنهاد کرد: حمایت از محصولات استراتژیک کشاورزی می تواند با ابزارهای سیاستی نظیر تعیین قیمت تضمینی مناسب این محصولات پیش از آغاز فصل کاشت و پرداخت یارانه هدفمند به آنها انجام شود، اما این تصمیم برخی از نمایندگان مجلس فقط جنبه تبلیغاتی برای اخذ آرای مردمی دارد.
وی ابراز امیدواری کرد نمایندگان مجلس شورای اسلامی به دور از حواشی سیاسی و انتخاباتی، بحران آب کشور را هر چه بیشتر مدّنظر داشته باشند و با عقلانیت علمی وسیاسی و اولویت منافع ملی بر منافع فردی، گروهی و محلی، تصمیم گیری کنند.

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=14667

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.