• امروز : سه شنبه - ۱۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 22 - شوال - 1445
  • برابر با : Tuesday - 30 April - 2024
0

مصرف آب کشاورزی تا ۸۰ درصد قابل کاهش است

  • کد خبر : 13160
  • ۲۸ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۸:۲۳
مصرف آب کشاورزی تا ۸۰ درصد قابل کاهش است

مدیر مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان شرقی گفت: یافته های علمی این مرکز نشان می دهد که می توان مصرف آب کشاورزی در باغات میوه و درختان فضای سبز در استان های حاشیه دریاچه ارومیه را تا ۸۰ درصد کاهش داد. به گزارش پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN)؛ به نقل از ایرنا؛ […]

chah_ab_tolombe_3مدیر مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان شرقی گفت: یافته های علمی این مرکز نشان می دهد که می توان مصرف آب کشاورزی در باغات میوه و درختان فضای سبز در استان های حاشیه دریاچه ارومیه را تا ۸۰ درصد کاهش داد.
به گزارش پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN)؛ به نقل از ایرنا؛ ‘حسین لطفعلی زاده’ افزود: فناوری های دانش بنیان این مرکز به عنوان دستاورد سال ها تحقیق در زمینه مدیریت مصرف آب، به مرحله عرضه رسیده است و از آنها می توان برای کاهش چشمگیر مصرف آب در بخش کشاورزی در حوضه آبریز بهره برد.
وی ‘ سامانه سطوح آبگیر باران’ و ‘ ترکیبات جاذب رطوبت و فیلتراسیون’ را عنوان برخی از این فناوری های دانش بنیان دانست و گفت: دستگاه های اجرایی و شهرداری ها با امضاء تفاهم نامه با این مرکز، می توانند از این فناوری ها بهره مند شوند.
وی افزود: افزایش راندمان آب کشاورزی با استفاده از این فناوری ها ضمن کمک به احیای دریاچه ارومیه، سرعت افت سطح آب های زیرزمینی را در اراضی کشاورزی حوضه آبریز دریاچه به وسعت ۶۸۰ هزار هکتار کاهش می دهد.
وی گفت: به زودی با همکاری سازمان منطقه آزاد ارس و شهرداری تبریز شاهد استفاده عملی از این فناوری ها در برخی از مناطق مختلف استان خواهیم بود.
‘ لطفعلی زاده’ به کارگیری وسیع این یافته های علمی را در استان های مشرف به حوضه آبریز دریاچه ارومیه مورد تاکید قرار داد.
کریم مهری، رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی چندی پیش تمامی فعالیت های کشاورزی این سازمان را در مسیر بهینه سازی مصرف آب کشاورزی با هدف احیای دریاچه ارومیه دانست.
عیسی کلانتری، دبیر ستاد ملی احیای دریاچه ارومیه ‘ نیز اعلام کرده است سالانه ۲ میلیارد متر مکعب از سهم این دریاچه در بخش کشاورزی مصرف می شود و همین عامل خشک شدن آن است.
با وجود کاهش ۶ متری سطح دریاچه ارومیه طی سال های ۱۳۷۵ تا ۱۳۹۰، هنوز بسیاری از کشاورزان با بی توجهی به حقوق جمعی از کاشت و برداشت محصولات پرمصرفی همچون هندوانه و پیاز دست نمی کشند.

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=13160

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.