• امروز : سه شنبه - ۱۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 22 - شوال - 1445
  • برابر با : Tuesday - 30 April - 2024
2

مشکلاتی که گریبان جنگل‌های شمال را می‌گیرد

  • کد خبر : 13235
  • ۰۴ مهر ۱۳۹۴ - ۱۸:۴۵
مشکلاتی که گریبان جنگل‌های شمال را می‌گیرد

مدیر گروه جنگلداری دانشکده منابع طبیعی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری معتقد است: چنانچه توقف بهره‌برداری از جنگلها اجرایی شود مشکلاتی گریبان‌گیر جنگل‌های شمال خواهد شد. به گزارش پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN)؛ به نقل از ایسنا، مجید لطفعلیان درباره وضعیت فعلی جنگل‌های شمال ایران توضیح داد: جنگلداری، مدیریت جنگل و سیاست‌گذاری […]

jangal_2مدیر گروه جنگلداری دانشکده منابع طبیعی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری معتقد است: چنانچه توقف بهره‌برداری از جنگلها اجرایی شود مشکلاتی گریبان‌گیر جنگل‌های شمال خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN)؛ به نقل از ایسنا، مجید لطفعلیان درباره وضعیت فعلی جنگل‌های شمال ایران توضیح داد: جنگلداری، مدیریت جنگل و سیاست‌گذاری بهره‌برداری، یک موضوع کاملاً علمی تخصصی است. اینکه جنگل‌های شمال دارای مشکلاتی است بدیهی است و ما هم طی سنوات گذشته به ریشه‌یابی و چاره‌جویی آن مشغول بوده‌ایم.

وی افزود: اینکه افراد غیرمتخصص در علم جنگل‌داری به معرفی راهکار بپردازند، از نگاه علمی مردود است؛ ما حق می‌دهیم که طرفداران محیط‌زیست و دلسوزان جنگل فریاد برآورند که حال جنگل خوب نیست، اما بی‌شک ارائه راه‌حل برعهده‌ متخصصین جنگل است. در این‌ بین راه‌حل‌هایی از ‌جمله توقف موقت بهره‌برداری با عنوان استراحت جنگل یا تنفس جنگل‌ها در یک دوره ۱۰ ساله مطرح‌ شده است. متاسفانه با وجود اینکه اساتید دانشگاهی و تمامی اساتید رشته‌های مدیریت، سیاست، اقتصاد و مهندسی و جنگلداری این دیدگاه را اشتباه می‌دانند، این طرح در حال اجرایی شدن است.

لطفعلیان ادامه داد: با استفاده از علم جنگل‌شناسی، جنگل پرورش می‌یابد و با اقدامات بهره‌برداری موجب اعتلای وضع جنگل و تأمین چوب موردنیاز بازار می‌شود. این مسئله روندی است که در کشورهای توسعه‌یافته به‌شدت در جریان بوده و در بسیاری مناطق، محور اصلی توسعه اقتصادی آن‌ها محسوب می‌شود. امروز سخن ما این است که برای نجات جنگل‌ها لازم است طرح‌های جنگلداری موجود و مصوب سازمان مورد حمایت و پشتیبانی قرار گرفته و در یک دوره گذار ۳ تا ۵ ساله اقدام به تجدیدنظر و بروزرسانی آن‌ها منطبق با علم نوین جنگلداری دنیا شود.

وی افزود: لازم است بدانیم افزایش جمعیت، وجود دام و دامداری، استفاده نکردن از دانش روز و ملاحظات سیاسی و شخصی در تصمیم‌گیری‌ها، معلوم و قطعی نبودن حدود اراضی ملی و فرصت‌طلبی و چشم طمع داشتن به منابع طبیعی، موارد عمده و اصلی آسیب‌رسان به جنگل‌ها است و اینکه عملیات جنگل‌شناسی در طرح‌های جنگلداری که خود حافظ جنگل‌ها هستند متوقف شود خطایی بزرگ است.

مدیر گروه جنگلداری دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری تصریح کرد: اتلاف تولیدات چوبی جنگل معادل ۱۵۰۰ میلیارد تومان در سال، ضرر و زیان مجریان طرح‌های جنگلداری و به‌تبع آن کاهش حفاظت از جنگل، کاهش اشتغال مفید جوامع محلی و انجام اعمال مضر به حال جنگل از قبیل قاچاق چوب و تصاحب عرصه‌ها، توقف روند احیایی جنگل‌ها، تسهیل در واگذاری عرصه‌های جنگلی و تغییر کاربری توسط بهره‌برداران معادن، رانت‌خواران صاحب قدرت و ساخت و ساز توسط سایر ارگان‌ها از جمله مشکلاتی است که گریبانگیر جنگل‌ها می‌شود.

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=13235

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.