• امروز : یکشنبه - ۱۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 27 - شوال - 1445
  • برابر با : Sunday - 5 May - 2024
4

مشاهده و تصویر برداری از یک قلاده پلنگ به همراه دو توله آن در پارک ملی بختگان

  • کد خبر : 23232
  • ۱۸ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۹:۵۰
مشاهده و تصویر برداری از یک قلاده پلنگ به همراه دو توله آن در پارک ملی بختگان

مدیر کل حفاظت محیط زیست فارس از مشاهده یک قلاده پلنگ  به همراه دو توله آن در ارتفاعات پارک ملی بختگان و ثبت تصویر آن برای اولین بار در این منطقه خبر داد. به گزارش پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN)؛ دکتر محمودی در این خصوص اظهار داشت: از خرداد ماه سال۹۶ کارشناسان اداره نظارت بر امور […]

مدیر کل حفاظت محیط زیست فارس از مشاهده یک قلاده پلنگ  به همراه دو توله آن در ارتفاعات پارک ملی بختگان و ثبت تصویر آن برای اولین بار در این منطقه خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN)؛ دکتر محمودی در این خصوص اظهار داشت: از خرداد ماه سال۹۶ کارشناسان اداره نظارت بر امور حیات وحش نسبت به نصب دوربین تله ای بر روی یکی از چشمه های دائمی پارک ملی بختگان که محیط بانان احتمال وجود پلنگ را با توجه به علایم و آثار مشاهده شده همچون خراش بر روی درختان و ردپا می دادند اقدام و برای اولین بار موفق به تصویربرداری از یک قلاده پلنگ ماده به همراه دو توله آن شدند. وجود پلنگ در منطقه، جفت گیری و داشتن دو توله نشان دهنده امنیت منطقه می باشد.

وی افزود: گونه نادر پلنگ ایرانی یکی از ۹ زیرگونه پلنگ دنیا است که از نظر جثه بزرگترین آنها به شمار می رود و در لیست سرخ اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت در زمره جانوران در معرض خطر انقراض است. پلنگ ایرانی بومی غرب آسیا است و ایران مهمترین زیستگاه پلنگ در خاور میانه می باشد.

محمودی در ادامه بیان کرد: در سال گذشته نیز برای اولین مرتبه در منطقه حفاظت شده هرمود لارستان از گونه پلنگ تصویر برداری شد و متاسفانه از سال ۹۳ تا کنون چندین قلاده پلنگ در شهرستانهای رستم – کازرون – فیروزآّباد – شیراز – مهر – ارسنجان – استهبان به دلایل مختلف از جمله تصادفات جاده ای؛ شکار و یا طعمه گذاری و در تعارض با دامداران تلف شده و سازمان حفاظت محیط زیست به منظور کاهش تعارض بین دامداران و عشایر با گونه پلنگ نسبت به بیمه پلنگ در سال ۹۵ و ۹۶ اقدام و در این راستا در حدود ۳۰ فقره خسارت به افراد زیان دیده و یا اسیب دیده ناشی از حمله پلنگ در شهرستان های استان فارس پرداخت شد، بیمه پلنگ ایرانی یکی از فصول برنامه ملی حفاظت و مدیریت پلنگ ایرانی است که به منظور مدیریت و جلوگیری از تعارض این گونه با دامداران در دو سال گذشته در کشور انجام گرفته، با توجه به کاهش تعارضات و اتلاف پلنگ در این دو سال پیش بینی می شود این روند در سال جاری از سوی سازمان محیط زیست ادامه یابد.

پارک ملی بختگان در استان فارس ۱۶۰ هزار هکتار مساحت دارد. منطقه بختگان اولین بار در سال ۱۳۴۷ به عنوان منطقه حفاظت شده اعلام شد و سپس در سال۱۳۵۴ به‌عنوان پناهگاه حیات وحش تصویب شد. در سال ۱۳۷۴ نیز بخشی از پناهگاه به‌عنوان پارک ملی بختگان اعلام گردید.

دکتر محمودی اظهار داشت: جهت برآورد جمعیت در پارک ملی بختگان نیاز به انجام یک پروژه پایش جمعیت و نصب تعداد معین دوربین تله در سلول های مشخص و در مناطقی که احتمال حضور پلنگ وجود دارد می باشد که در صورت تامین اعتباز از سوی سازمان این موضوع به صورت دقیق امکان پذیر می باشد که در نهایت منجر به تعیین جمعیت دقیق تعداد پلنگ نر و ماده و توله و چگونگی پراکنش و مهاجرت و قلمرو طلبی و سایر رفتار های زیستی حیوان و… خواهد گردید.

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=23232

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.