• امروز : دوشنبه - ۱۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 21 - شوال - 1445
  • برابر با : Monday - 29 April - 2024
3
در گفتگو با پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN)

مسوولان شهرداری شیراز برای حفظ بقایای باغ‏های قصرالدشت، مماشات می‏کنند

  • کد خبر : 23084
  • ۲۸ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۸
مسوولان شهرداری شیراز برای حفظ بقایای باغ‏های قصرالدشت، مماشات می‏کنند

زنگ خطر کارشناس حوزه آب و محیط زیست در خصوص کوتاهی شورای اسلامی و شهرداری شیراز برای دفاع از حقوق بین‏ نسلی و صیانت از حق تنفس ساکنان (به ویژه کودکان) شهر شیراز: روزگاری در دهه ۶۰، باغداران قصرالدشت شیراز از جان و دل و با یک همدلی کم‏ نظیر، هزاران کامیونِ ده تن از […]

زنگ خطر کارشناس حوزه آب و محیط زیست در خصوص کوتاهی شورای اسلامی و شهرداری شیراز برای دفاع از حقوق بین‏ نسلی و صیانت از حق تنفس ساکنان (به ویژه کودکان) شهر شیراز:
روزگاری در دهه ۶۰، باغداران قصرالدشت شیراز از جان و دل و با یک همدلی کم‏ نظیر، هزاران کامیونِ ده تن از محصولات باغی (انگور و انار) را به جبهه ‏های جنگ ارسال ‏کردند، مبادا دشمنان بیرونی، سرزمین را به تاراج ببرند. در همان حال، باغخواران و شهرخواران به باغ‏ها هجوم می‏آوردند و به باغداران مظلوم قصرالدشت تهمت می‏زدند: “باغداران قصرالدشت میوه ‏ها را احتکار می‏کنند”؛ در حالی که می‏دانستند انبارکردن میوه‏ باغ‏های انار در زیر خاک و خاشاک، شیوه سردخانه‏ ای سنتی آنان بوده است. آنقدر فرافکنی کردند و تهمت زدند که اکنون شهروندان شیرازی آرزوی میوه “انار قصرالدشتی” را دارند. باغخواران و شهرخواران در گام هوشمندانه بعدی، برای زدودن هویت تاریخی منطقه قصرالدشت، واج‏های “الف” و “لام” را از واژه کهن قصرالدشت، برداشتند. مبادا سنت بر مظاهر کاذب مدرنیته (بتُن، آجر، میلگرد و آرماتور) چیره شود و نتوانند بیش از ۲۰۰۰ هکتار از این باغ‏های کهن ‏را فدای ساخت و سازهای بی‏مورد و کسب منافع کوتاه ‏مدت و سیری‏ ناپذیر دستگاه شهرداری شیراز کنند. به این سان! حق تنفس ساکنان شهر شیراز پایمال شد و عدالت بین‏ نسلی و حق تنفس کودکان تباه شد. اکنون نابودی باغ‏های شیراز (محدوده قصرالدشت، چمران، پشت مُله و منصورآباد) با یک شیب صعودی به ویژه در ۵ سال اخیر به بیش از ۳۵ هکتار در سال رسیده است که از قِبَل این تعرض به حقوق بین ‏نسلی، هر سال درآمد چند ده هزار میلیارد تومانی عاید باغخواران و شهرخواران می‏شود.

در همین رابطه، داریوش مختاری کارشناس و پژوهشگر حوزه آب و محیط زیست در گفتگو با پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN)؛ با این نگاه که پاسخگویی مدیران و اصلاح قانون‏های مربوطه، بخشی از حل مساله بحران‏ های فزاینده زیست‏ محیطی در کشور است بیان نمود: هر گونه ضابطه و مصوبه‏ای که تغییر کاربری بقایای باغ‏های قصرالدشت را توجیه قانونی ‏کند، خلاف نص صریح قانون “حفظ و گسترش فضای سبز شهری (مصوب ۲۰/۰۴/۱۳۸۸) ” است و بی‏درنگ باید با تصویب‏ کنندگان چنین مصوبه‏ هایی برخورد قانونی و قضایی شود. با اینکه محدوده عملیاتی ستاد آبادگری‏ در بدنه دستگاه شهرداری شیراز، حوزه استحفاظی باغ‏های قصرالدشت است ولی حفره‏ های فراوانی به طور هوشمندانه در ضوابط غیرقانونی گنجانده شده است که تغییر کاربری را به شدت برای باغخواران و شهرخواران آسان کرده است. در همین راستا، ستاد آبادگری پایه‏ گذاری شد تا زیر چتر ضوابط ساختگی و غیرقانونی، بقایای باغ‏های قصرالدشت را به بهانه‏ های کاذب توسعه مراکز آموزشی، موزه، هنری، هتل، مراکز تفریحی، سرمایه ‏گذاری و اشتغال، تغییر کاربری دهند. در چنین شرایطی آشکار است باغخواران و شهرخواران، رویکردهای مدیران و کارشناسان دلسوز را که با رویه ‏های غیرقانونی و نهادهای ساختگی موجود مخالفت می‏کنند، برنمی‏ تابند.

وی در ادامه‏ ی گفتگو از کم‏کاری کمیسیون محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر شیراز به شدت گلایه کرد و افزود: بنا نیست بدنه کارشناسی یا فعالان محیط زیست، باغ‏ها را نجات دهند بلکه شورای اسلامی شهر شیراز باید با جدیت اقدام به پیگیری‏های حقوقی و قانونی نسبت به برچیدن کلیه ضوابط ساختگی و غیرقانونی کند. ریشه‏ کن‏ کردن ضوابط ساختگی که توسط باغخواران و شهرخواران و با هوشمندی تهیه شده است، هر چه زودتر در دستور کار شورای اسلامی شهر شیراز قرار گیرد. ماهیت و ساختار ستاد آبادگری باغ‏ها بیشتر به یک مشاور املاک شبه ‏دولتی شبیه است تا یک بخش مدیریتی از سازمان اداری شهرداری شیراز به عنوان یک موسسه عمومی. بنابراین لازم است این ستاد از مجموعه دستگاه اداری شهرداری شیراز که از قدرت و ثروت فراوانی برخوردار هست، حذف یا اصلاح شود و به احتمال و برای رعایت یکدستی در مدیریت فضای سبز شیراز در مجموعه سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری ادغام شود. انجام اصلاحات یادشده کمک می‏کند تا کارشناسان و مدیران دلسوز نیز در مجموعه شهرداری شیراز در سطوح مدیریتی رشد کنند و تلاش خود را برای برون‏رفت کلانشهر شیراز از مخاطرات بی‏شمار زیست ‏محیطی به کار گیرند.

این عضو مجمع متخصصین فارس افزود: متن اصل ۱۳۸ قانون اساسی که بر عدم تصویب هرگونه بخشنامه و ضوابط بر خلاف روح و متن مواد قانون‏ اساسی و قانون‏های موضوعه پافشاری می‏کند، در زیرنویس ماده ۱ قانون حفظ و گسترش فضای سبز شهری آمده است. در کمتر قانونی می‏توان ذکر این اصل را به صورت زیرنویس در همان متن قانونی دید. در حالی که این مورد، نشان از دوراندیشی قانون‏گذار از امکان صدور ضوابط و مقررات ساختگی و غیرقانونی توسط شواری عالی شهرسازی و شهرداری‏ها داشته است. با اینکه کارشناسان دلسوز شهرداری شیراز در سال ۱۳۷۵ نسبت به برخی اصلاحات قانونی (از جمله تبصره ۱ ماده ۶ قانون حفظ و گسترش) اقدام کردند ولی سازمان همیاری‏ شهرداری‏ها، هرگز اقدام به پیگیری و تهیه پیش‏نویس لایحه اصلاح قانون یادشده ننمود. به احتمال در همه این سال‏ها، سازمان همیاری‏ شهرداری‏ها، تسهیلگر و پیگیر برای تهیه و تصویب همان ضوابط غیر قانونی بوده است. در همان حال که بیش از ۴۰ درصد از باغداران قصرالدشتی در تنگدستی و مشکلات معیشتی به سر می‏برند، حفظ باغ‏ها قطعا باید با رعایت حقوق و یک پشتیبانی همه‏ جانبه از آنان باشد. ولی تاکنون هیچگونه حمایت مالی و یارانه مناسب و تامین مسکن (خارج از محدوده باغ‏ها) توسط دستگاه شهرداری در دستور کار نبوده است. تا جایی که منابع آب را نیز نه به صورت رایگان بلکه با قیمت گران در اختیار آنان گذارده ‏اند. ضعف مالی و معیشتی باغداران آنان را ناچار به فروش باغ‏ها با بهای بسیار بسیار ناچیز به دستگاه قدرتمند، ثروتمند و کارآشنای شهرداری شیراز کرده است.

عضو مجمع مشورتی متخصصین کشور در ادامه افزود: نباید حق تنفس ساکنان این شهر را نادیده گرفت. کودکان این شهر نقشی در بلایی که هم‏ اکنون شهرداری شیراز بر سر آنان می ‏آورد، ندارند. مماشات برخی مدیران و کوتاهی شورای اسلامی و مجموعه دستگاه اداری شهرداری شیراز برای نجات بقایای باغ‏های ارزشمند و تاریخی قصرالدشت، پشت‏مُله، چمران و منصورآباد پذیرفتنی نیست. با اینکه کلانشهر شیراز با انبوهی از گرفتاری‏های زیست محیطی روبروست، بهتر است مجموعه شورا و شهرداری شیراز از اقدامات سطحی و نمادین و ناکارآمد فعلی فاصله گرفته و اقدام به حل ریشه ‏ای مسایل حوزه مدیریت شهری شیراز نمایند. همچنین شایسته است نمایندگان محترم مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی، نشست‏های تخصصی را با کارشناسان و کارآزمودگان استان برای اطلاع از آسیب‏ های قانون‏ها و ضوابط یادشده داشته باشند و اقدام به رفع آنها کنند. در همین رابطه کاستی‏های مربوط به قانون هوای پاک (مصوب ۱۱/۰۵/۹۶) را در پیوند با حفظ فضای سبز باغ‏های خصوصی در شهرها اصلاح کند. افزون بر آن معاونت پیشگیری قوه قضائیه در استان فارس به طور جدی به حل مساله ورود کرده و نتایج بررسی‏ها را به دستگاه عالی قضایی منعکس نموده تا اقدامات قضایی و سختگیرانه (از جمله صدور حکم قضایی برای تخریب ساخت و سازهای فراوان و غیرقانونی در بقایای باغ‏ها) به منظور نجات آخرین ریه‏ های تنفسی شهر شیراز در دستور کار قرار گیرد. در همین راستا باید گفت، تصاویر ماهواره‏ای به آسانی ثابت می‏کند که تغییر کاربری‏ ها شدت گرفته و اساسا برای اثبات حقوقی و محکمه ‏پسند اقدامات غیرقانونی شهرداری شیراز نیاز به هیچ سند و مدرکی محکم‏تر از این تصاویر نیست./

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=23084

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.