• امروز : یکشنبه - ۲۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 5 - ذو القعدة - 1445
  • برابر با : Sunday - 12 May - 2024
4

مدیریت پسماند یکی از دغدغه های زیست محیطی کشور است

  • کد خبر : 14677
  • ۱۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۲
مدیریت پسماند یکی از دغدغه های زیست محیطی کشور است

رئیس مرکز فناوری های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: امروزه مدیریت پسماند و زباله به یکی از دغدغه های محیط زیستی در کشور تبدیل شده است. به گزارش پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN)، به نقل از ایرنا، امید توکلی روز چهارشنبه در همایش ملی مدیریت پسماند صنعتی، بیمارستانی و دارویی در دانشگاه […]

zobale_zayeatkeshavarzi_pasmandرئیس مرکز فناوری های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: امروزه مدیریت پسماند و زباله به یکی از دغدغه های محیط زیستی در کشور تبدیل شده است.
به گزارش پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN)، به نقل از ایرنا، امید توکلی روز چهارشنبه در همایش ملی مدیریت پسماند صنعتی، بیمارستانی و دارویی در دانشگاه تهران افزود: با توجه به دغدغه های محیط زیستی که در زمینه پسماند داریم، تلاش کردیم محور اصلی همایش به این سمت هدایت شود.
وی اظهار کرد: در چند سال اخیر اقداماتی برای ساماندهی پسماند و فاضلاب های بخش های مختلف به ویژه صنعتی، بیمارستانی و دارویی در کشور انجام شده است، اما این اقدامات کافی نیست.
دبیر همایش همایش ملی مدیریت پسماند صنعتی، بیمارستانی و دارویی افزود: کافی نبودن اقدامات صورت گرفته، دلایل مختلفی دارد که شاید یکی از مهمترین آنها نوع فرهنگ ما و تفکیک نشدن زباله ها از مبدا باشد که در نهایت مشکلاتی را در زمینه جمع آوری و امحای آنها به وجود آورده است.
توکلی گفت: بر این اساس دانشکده های فنی، محیط زیست و گروه مهندسی فرزین دانشگاه تهران با همکاری انجمن مدیریت پسماند، اولین همایش پسماند و فاضلاب های صنعتی، بیمارستانی و دارویی را برگزار کردند. این همایش دارای چهار نشست تخصصی با موضوعات مدیریت پسماند پزشکی و بیمارستانی، مدیریت پسماند رادیواکتیو، مدیریت پسماندهای ویژه و مدیریت کاربردهای روش RDF در صنعت است. در روش RDF مشخص می شود چه سوخت هایی از پسماندها و ضایعات به دست می آید و در صنعت چه کاربردهایی دارد.
وی با بیان اینکه این همایش دو سخنران خارجی دارد، افزود: یک سخنران از نروژ در همایش حضور دارد که در مورد دفن پایدار پسماندها و چگونگی مضر نبودن آنها صحبت می کند و سخنران بعدی از ایتالیا است که موضوع سخنرانی او مدیریت پسماندهای خطرناک است.
توکلی افزود: شناسایی و طبقه بندی و معرفی عوامل آلودگی در پسماندها و فاضلاب ها، معضلات عدم تصفیه مناسب و فاضلاب های صنعتی، بیمارستانی و دارویی، بررسی وضعیت موجود نحوه دفع پسماندها و فاضلاب ها و پساب های صنعتی، بیمارستانی و دارویی در ایران، آثار تخلیه فاضلاب های بیمارستانی و دارویی به شبکه فاضلاب شهری، راهکارها و فناوری های مهندسی سبز برای کاهش نشر، راهکارها و فناوری های تصفیه و امحا در راستای حذف، راهکارها و فناوری های مرتبط با کاهش تولید، بازیافت و استفاده مجدد پسماند و فناوری های نوین زیستی، نانو، ترموشیمیایی و فیزیک برخی از محورهای این همایش است.
وی ادامه داد: دیگر محورهای این همایش شامل روش های نوین آنالیز و ارزیابی مواد آلوده و مضر در فاضلاب، پساب و پسماند، نرم افزارهای حوزه مدیریت پسماندها و فاضلاب ها و نمونه موردی، مدیریت، سیاستگذاری و برنامه ریزی در تفکیک، جمع آوری، انتقال و دفع اصولی پسماندها، قوانین، مقررات و آیین نامه های بین المللی، استانداردهای مرتبط، استانداردسازی و مطالعات تطبیقی و فرهنگ، آموزش عمومی و مشارکت های عمومی است.
توکلی گفت: ۵ کارگاه با موضوعات کنوانیسیون تغییر آب و هوا – پروتکل کیوتو و توافقنامه پاریس و فرصت های موجود برای مدیریت پسماند، مدیریت پایدار مراکز دفن- اصول و چالش ها، استفاده از پتانسیل های موجود تحت مکانیسم توسعه پاک در مدیریت پسماند و فاضلاب های شهری و صنعتی ، مقایسه تکنولوژی های امحای پسماند پزشکی و بیولوژیک – اتوکلاو- مایکروویو- زباله سوز و ارایه راهکارهای نوین و مدیریت پسماندهای الکترونیکی برگزار می شود.
به گفته وی همچنین یک نمایشگاه به عنوان برنامه جانبی همایش برپا می شود که در آن اخرین فناوری های در زمینه پسماند و امحای آنها ارایه می شود.
همایش ملی مدیریت پسماند صنعتی، بیمارستانی و دارویی ۱۴ و ۱۵ بهمن ماه در دانشگاه تهران برپا است.

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=14677

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.