• امروز : پنج شنبه - ۱۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 24 - شوال - 1445
  • برابر با : Thursday - 2 May - 2024
2

مدیریت پایدار جایگزین برداشت چوب از جنگل های شمال می شود

  • کد خبر : 9531
  • ۰۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۹:۵۶
مدیریت پایدار جایگزین برداشت چوب از جنگل های شمال می شود

قائم مقام سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: در برنامه بلند مدت این سازمان، مدیریت پایدار جنگل جایگزین شیوه تامین چوب از جنگل های هیرکانی می شود. به گزارش پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN)، به نقل از ایرنا، ناصر مقدسی، بهره برداری از این جنگل ها را بیش از توان رویش آن دانست […]

jangal_3قائم مقام سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: در برنامه بلند مدت این سازمان، مدیریت پایدار جنگل جایگزین شیوه تامین چوب از جنگل های هیرکانی می شود.
به گزارش پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN)، به نقل از ایرنا، ناصر مقدسی، بهره برداری از این جنگل ها را بیش از توان رویش آن دانست و بر لزوم توقف برداشت چوب از جنگل های هیرکانی تاکید کرد.

وی افزود: در برنامه بلندمدت، مدیریت جنگل های هیرکانی دیگر به منظور تامین چوب نخواهد بود و در سال های آینده، ضمن حفظ کامل این جنگل ها، روش «مدیریت پایدار جنگل» در آن اعمال خواهد شد.

قائم مقام سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری اضافه کرد: اکنون با اجرای برنامه ای میان مدت، برداشت چوب به درختان معیوب متمرکز شده است و به تدریج و با فراهم شدن زیرساخت ها، هدف گذاری های تازه ای در مدیریت جنگل های هیرکانی اجرا و برداشت چوب به طور کامل متوقف می شود.

وی یادآور شد: در خرداد سال ۱۳۷۱ و در پی اجلاس سازمان ملل متحد در موضوع محیط زیست و توسعه (نشست ریو) در برزیل روش مدیریت و شیوه های پرورش جنگل در جهان دچار تحول بنیادین شد.

قائم مقام سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور تاکید کرد: از آن پس نگاه جدیدی در مورد کارکردهای حیاتی جنگل مطرح شد و معاهدات بین المللی مختلفی برای حفظ جنگل شکل گرفت.

مقدسی گفت: بخش جنگل سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) مدل مناسب اداره جنگل را مدیریت پایدار جنگل (Sustainable forest management) می داند و آن را که محصول تفکر کارشناسی و بین المللی است به همه کشورها توصیه می کند.

وی یک دوره انتقالی را برای تدوین راهکارهای جدید ضروری دانست و گفت: در این دوره انتقالی، ساختار سازمانی مرتبط و اصلاح سیاست ها و مبانی حقوقی و قانونی، تامین منابع مالی و برنامه ریزی بین بخشی برای رفع تهدیدها انجام خواهد شد.

به گفته قائم مقام سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور، در گذشته شیوه پرورش جنگل در ایران به صورت کلاسیک بود ولی در دهه ۷۰ خورشیدی شیوه نزدیک به طبیعت رایج شد.

مقدسی یادآور شد: اکنون با توجه به مجموعه عوامل تهدید کننده و وجود عوامل ناسازگار با بوم سازگان جنگل مانند فعالیت معادن، جمعیت های دامی پراکنده، توسعه سکونتگاه ها، مصارف روستایی، قاچاق چوب و غیره، میزان بهره برداری از جنگل های هیرکانی بیش از توان رویش آن است و باید روش مدیریت تغییر کند.

وی خاطرنشان کرد: جنگل های ما باید از هفت معیار پایداری برخوردار باشد که شامل سلامت و بهداشت جنگل، حفظ محدوده های جنگل یعنی مساحت آن، حصول اطمینان از کارکردهای زیست محیطی جنگل یعنی بهبود وضعیت خاک و بارش است.

قائم مقام سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور افزود: تنوع زیستی، استمرار فعالیت های تولیدی جنگل همچون منابع آب و طبیعت گردی و جنگل درمانی از دیگر شاخص های پایداری است.

مقدسی گفت: در مدیریت پایدار جنگل، ده ها تولید مختلف از همه جای جنگل، یعنی از ریزاندامگان های خاک تا فراز درختان به دست می آید بدون آن که جنگل تخریب شود.

جنگل های هیرکانی با ۱.۹ میلیون هکتار وسعت، از آستارا در شمال استان گیلان تا گُلی داغ، در شرق استان گلستان امتداد دارد.

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=9531

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.