• امروز : سه شنبه - ۱۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 22 - شوال - 1445
  • برابر با : Tuesday - 30 April - 2024
2

مدارس طبیعت و ۲۰۰ هزارشغل

  • کد خبر : 19366
  • ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۴
مدارس طبیعت و ۲۰۰ هزارشغل

کمبود شغل برای دانش آموختگان رشته محیط زیست به یکی از مشکلات این قشر تبدیل شده است که به اعتقاد مسوولان سازمان حفاظت محیط زیست مدارس طبیعت نقش بسزایی در برطرف کردن این مشکل دارد. به گزارش خبرگزاری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN) به نقل از ایرنا؛ محمد درویش مدیرکل دفترمشارکت های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست […]

کمبود شغل برای دانش آموختگان رشته محیط زیست به یکی از مشکلات این قشر تبدیل شده است که به اعتقاد مسوولان سازمان حفاظت محیط زیست مدارس طبیعت نقش بسزایی در برطرف کردن این مشکل دارد.
به گزارش خبرگزاری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN) به نقل از ایرنا؛ محمد درویش مدیرکل دفترمشارکت های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: پیش بینی می شود هر دانش آموز در مدارس طبیعت به یک تسهیل گر نیاز دارد که این نیاز می تواند حجم زیادی از دانش آموختگان محیط زیست را مشغول به کار کند.
وی با بیان اینکه در مدارس طبیعت معلم نداریم بلکه تسهیل گر مشغول به فعالیت است، اظهار کرد: دفتر مشارکت های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست یک سری فصل هایی را مشخص کرده که تسهیل گران در دوره های آموزشی مقدماتی و عالی آنها را می گذرانند، این افراد باید فضایی ایجاد کنند که دانش آموز هم امنیت داشته باشد و هم اینکه خلاقیت آنها پرورش یابد و در عین حال به خود، همشاگردی ها و طبیعت آسیب وارد نکنند.
درویش ادامه داد: با توجه به اینکه هشت میلیون و ۶۰۰ هزار نفر بین سه تا ۱۲ سال در کشور وجود دارد، اگر فرض کنیم حداقل پنج میلیون نفر از آنها به مدارس طبیعت بروند و حتی اگر فرض کنیم به جای هر پنج نفر ۱۰ نفر یک تسهیل گر داشته باشند، می بینم یک بازار اشتغال ۵۰۰ هزار نفری ایجاد می شود.
مدیر کل دفتر مشارکت های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: به همین منظور برنامه ریزی کردیم در یک افق ۱۰ ساله از طریق مدارس طبیعت ۲۰۰ هزار شغل ایجاد شود.
وی اظهار کرد: اکنون ۴۷ مدرسه طبیعت در ۱۷ استان کشور از جمله تهران، البرز، اصفهان، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، گلستان، مازندران، گیلان، آذربایجان شرقی، فارس، کرمان، بوشهر و کرمانشاه در حال فعالیت است.
وی با بیان اینکه استقبال از این مدارس بسیار خوب بود گفت: در یکسال اول راه اندازی این مدارس فقط سه مدرسه و در سال دوم بیش از ۳۰ مدرسه تاسیس شد و اکنون که سال سوم را می گذارند به ۴۷ مدرسه رسیده است.
مدیر کل دفتر مشارکت های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست افزود: از ابتدای سالجاری تاکنون ۶۳ درخواست برای تاسیس مدرسه طبیعت به سازمان محیط زیست ارسال شده است.
درویش گفت: با توجه به همکاری و همیاری وزارت آموزش و پرورش و سازمان جنگل ها مراتع و آبخیزداری پیش بینی می شود در سالجاری جهش خوبی در افزایش تعداد مدارس طبیعت داشته باشیم.
وی اظهار کرد: وزارت آموزش و پرورش مدارس طبیعت را به رسمیت شناخته و سازمان جنگل ها مراتع و آبخیزداری نیز اعلام کرد تمام ۳۵۷ پارک جنگلی و حدود ۴۰۰ بوستان روستایی را در اختیار سازمان حفاظت محیط زیست و تاسیس مدارس طبیعت بگذارد که امیدواریم با این همیاری و همکاری شاهد رشد مدارس طبیعت در کشور باشیم.

*** مدرسه طبیعت
مدرسه طبیعت قلمرویی برای کودکان است، فضایی که در آن امکان تعامل آزادانه، کنجکاوانه و سرخوشانه با طبیعت برای کودکان فراهم است، تجربه‌ های کودکانه در این فضا، تعامل آزادانه و ملموس با همه عناصر طبیعت از جمله آب، خاک، سنگ، چوب، گیاه و حیوان را در برمی‌ گیرد، تعاملی باز و آزاد، تک نفره یا جمعی و بر اساس انگیزش‌ های درونی خود کودکان.
در کشور ما تا چندی پیش بیشتر مردم کودکی خویش را در محیط‌ های روستایی و شهرهای کوچک می‌ گذراندند که در آن شرایط دسترسی مداوم به محیط‌ های طبیعی آسان بود، محله کانون فعالیت‌ های روزانه کودکان بود و وقت کودکان عمدتا به بازی ‌های فردی و جمعی، کاوش و تخیل می ‌گذشت، چنین تجربه ‌ای به کودکان اجازه می‌ داد خلاق و شادمان باقی بمانند و در حوزه‌های گوناگون، توانا در حل مساله و دارای مهارت‌ های متنوع باشند.
امروزه در مدت زمانی کوتاهی جمع زیادی از مردم ایران ساکن شهرهای بزرگ و کلانشهرها شده‌اند، سبک زندگی افراد تغییر کرده و شرایطی برای کودکان امروزی رقم خورده که امکان جنب و جوش و بازی های جمعی را از آنها گرفته است از جمله اینکه خانواده کوچک شده و کودکان اغلب در خانه همبازی ندارند، محله، کارکرد خود را تا حدود زیادی از دست داده و خانواده‌ها به دلیل ملاحظات گوناگون ایمنی، امنیتی و تربیتی فرصت‌ های کمتری برای فعالیت ‌ها و بازی‌ های آزادانه فرزندشان فراهم می ‌کنند.
بیشتر مدارس فضای کوچکی دارند که امکان تعاملات متنوع و چند جانبه در ابعاد گوناگون را از کودکان سلب می ‌کند، تلویزیون و شیوع و وفور بازی ‌ها و سرگرمی‌های مجازی نیز باقیمانده فرصت کودکان را به خود اختصاص داده و زمانی برای تجربه طبیعت باقی نگذاشته است.
نتیجه تمام این تحولات محروم ماندن کودکان از تجربه طبیعت و تجارب اجتماعی مرتبط با آن است و امروزه پیامدهای ناگوار آن به صورت کاهش تمرکز، کاهش مهارت‌ های فیزیکی و سازگاری ‌های اجتماعی، افسردگی ‌ها و بی ‌انگیزگی‌ ها، افزایش شدید آنچه تحت عنوان بیش فعالی برچسب می‌ خورد و بسیاری ناهنجاری‌ های دیگر بروز معنا داری پیدا کرده است.
بنابراین کاهش اثرات زندگی شهر نشینی و افزایش مهارت کودکان برای زندگی کردن بسیار حایز است که بر این اساس ایده ایجاد مدارس طبیعت در کشور از سه سال گذشته شکل گرفت تا کودکان بتوانند در این فضا کودکی کنند.

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=19366

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.