• امروز : شنبه - ۲۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 11 - ذو القعدة - 1445
  • برابر با : Saturday - 18 May - 2024
3

محصولات تراریخته باید ضوابط مشخص جهت مصرف داشته باشند

  • کد خبر : 12620
  • ۳۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۹
محصولات تراریخته باید ضوابط مشخص جهت مصرف داشته باشند

مدیر کل آزمایشگاه های مرجع کنترل غذا و دارو تاکید کرد: محصولات تراریخته (دستکاری شده ژنتیک) در کشور باید ضوابط مشخصی جهت مصرف داشته باشند. به گزارش پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN) به نقل از سازمان غذا و دارو، حسین رستگار افزود: در آیین نامه ها و مقررات به دنبال این هستیم که اگر این […]

mahsoolat_tararikhte_Zhenetiki_dastkarijeneticمدیر کل آزمایشگاه های مرجع کنترل غذا و دارو تاکید کرد: محصولات تراریخته (دستکاری شده ژنتیک) در کشور باید ضوابط مشخصی جهت مصرف داشته باشند.
به گزارش پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN) به نقل از سازمان غذا و دارو، حسین رستگار افزود: در آیین نامه ها و مقررات به دنبال این هستیم که اگر این محصولات در کل دنیا مصرف می شوند در کشور ما هم دارای ضوابط مشخصی باشند.
وی ادامه داد: این ضوابط باید کاملا از مسیر وزارت بهداشت عبور کند و پس از تایید این وزارتخانه در سطح عرضه برای مردم قابل استفاده باشند.
وی گفت: در کشور ما موضوع محصولات تراریخته به صورت جدی پیگیری و قانون ایمنی زیستی آن مصوب شده است و امیدواریم در آینده نزدیک از این علم بهره مند شویم.
رستگار افزود: غذاها یا محصولات تراریخته، غذاهایی هستند که از طریق تغییر اصلاح ژنتیک ایجاد می شوند.
وی ادامه داد: به عنوان مثال محصول را با تغییر ژنتیکی که در آن به وجود می آورند در مقابل خشکسالی، زمین شور، حشرات و آفت ها مقاوم می کنند و موجب می شوند کیفیت محصول از جنبه مقدار و همینطور از جنبه میزان، افزایش یابد.
این مقام مسوول در سازمان غذا و دارو تصریح کرد: با تغییرات ژنتیکی روی محصولات، مزه و خصوصیات ظاهری آن ها مانند رنگ تغییر می کند و گاهی نیز با تغییر ژنتیک باعث پایداری محصول می شوند، به طور مثال گوجه فرنگی که شاید به صورت طبیعی یک هفته پایدار می ماند و خراب نمی شود با تغییر ژنتیک، گاهی اوقات تا دو ماه پایدار می ماند.
مدیر کل آزمایشگاه های مرجع کنترل غذا و دارو خاطر نشان کرد: هم اکنون بسیاری از کشورهای توسعه یافته به تولید محصولات تراریخته رو آورده اند و این محصولات در بسیاری از کشورهای پیشرفته در حال مصرف است.
وی گفت: اثرات تغییر ژنتیکی محصولات روی سلامت موجب بحث های متناقضی شده اما تا به امروز کسی به صورت کامل نتوانسته است ثابت کند که این محصولات موجب صدمه مستقیم به انسان می شود.
وی در ادامه افزود: کشورهای اروپایی به رغم اینکه برای این نوع فرآورده ها مجوز صادر کرده اند و اجازه استفاده در بازار را داده اند قانون لیبلینگ (برچسب گذاری) به آن ها را اجرا کرده تا مردم بدانند محصولات، تغییر ژنتیک، یافته اند.

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=12620

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.