• امروز : جمعه - ۲۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 10 - ذو القعدة - 1445
  • برابر با : Friday - 17 May - 2024
1

مجلس به ممنوعیت بهره‌برداری تجاری از چوب جنگل‌های شمال رای داد

  • کد خبر : 18039
  • ۲۳ دی ۱۳۹۵ - ۲۰:۰۵
مجلس به ممنوعیت بهره‌برداری تجاری از چوب جنگل‌های شمال رای داد

نمایندگان مجلس بهره‌برداری تجاری و صنعتی از چوب جنگل‌های شمال ایران را ممنوع کردند. به گزارش خبرگزاری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN) مجلس روز پنجشنبه، ۲۳ دی، با رای به ماده ۴۸ لایحه برنامه ششم توسعه «هرگونه بهره‌برداری تجاری و صنعتی از چوب جنگل‌های شمال کشور از ابتدای سال چهارم برنامه» را ممنوع کرد. براساس این […]

نمایندگان مجلس بهره‌برداری تجاری و صنعتی از چوب جنگل‌های شمال ایران را ممنوع کردند.

به گزارش خبرگزاری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN) مجلس روز پنجشنبه، ۲۳ دی، با رای به ماده ۴۸ لایحه برنامه ششم توسعه «هرگونه بهره‌برداری تجاری و صنعتی از چوب جنگل‌های شمال کشور از ابتدای سال چهارم برنامه» را ممنوع کرد.

براساس این مصوبه «دولت مجاز به تمدید قراردادهای طرح‌های جنگل‌داری مذکور که مدت اجرای آن به اتمام می‌رسد» هم نخواهد بود.

این ماده همچنین دولت را موظف کرده که «نسبت به اصلاح آن دسته از طرح‌های جنگل‌داری که مدت اجرای آن تا پایان سال سوم اجرای قانون برنامه ششم به اتمام نمی‌رسد، طبق قانون اقدام کند.»

طبق تبصره یک این ماده، جمع‌آوری و بهره‌برداری با هدف «بهداشت، حفاظت و پرورش جنگل از درختان پیر، خشک سر پا، افتاده، لاپی و آفت‌زده غیرقابل احیاء» تنها با مجوز سازمان جنگل‌ها مجاز است.

تبصره دو این ماده همچنین برداشت درختان جنگلی در جهت اجرای طرح‌های عمرانی مصوب و مجاز، با مجوز سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری را بلامانع اعلام کرده است.

نمایندگان مجلس، هشتم دی ماه نیز در جریان بررسی جزییات برنامه ششم توسعه دولت را موظف به احیای ۸۵۰ هزار هکتار از جنگل‌های کشور طی برنامه ششم توسعه کرده بودند.

براساس اعلام مقام‌های مسئول در ایران٬ در ۴۰ سال گذشته بیش از ۳۰ درصد از پوشش جنگلی کشور به دلیل تخریب و بهره‌برداری بی‌رویه از بین رفته است.

بر اساس آمار‌های موجود ۴۰ سال پیش حدود ۱۸ میلیون هکتار جنگل در ایران وجود داشت، اما امروزه پوشش جنگلی کشور به حدود ۱۲ میلیون هکتار کاهش یافته است.

این آمار سال ۱۳۸۸ از سوی کاظم نصرتی٬ رئیس جامعه جنگل‌بانی اعلام شده بود.

آقای نصرتی از تخریب جنگل‌ها و قاچاق چوب، توسعه بی‌رویه اراضی کشاورزی به عنوان اصلی‌ترین دلایل کاهش ۳۱ درصدی پوشش جنگل در ایران نام برده بود.

وی پیشتر نیز در مورد گسترش بیابان در ایران هشدار داده و آن را ناشی از آبیاری بیش از حد زمین‌های کشاورزی دانسته بود.

بهره‌برداری بیش از حد از جنگل‌های شمال با هدف تولید چوب و نیز فرسایش خاک٬ این جنگل‌ها را در معرض نابودی تدریجی قرار داده است.

دی ماه امسال هادی کیادلیری٬ رئیس انجمن علمی جنگل کشور از نابودی جنگل‌های هیرکانی ظرف یکی دو دهه آینده، در صورت عدم رسیدگی به این جنگل‌ها خبر داده بود.

خداکرم جلالی رئیس سازمان جنگل‌ها، ‌مراتع و آبخیزداری هم چندی پیش از کاهش ۳۴ درصدی بهره‌برداری از جنگل‌های کشور به نسبت سال ۹۱ سخن گفت.

ایران بالغ بر ۱۴ میلیون هکتار اراضی جنگلی دارد که دو میلیون هکتار از آن موسوم به جنگل‌های هیرکانی، در شمال ایران در حاشیه دریای خزر قرار دارد.

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=18039

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۱
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.