• امروز : یکشنبه - ۲۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 5 - ذو القعدة - 1445
  • برابر با : Sunday - 12 May - 2024
3

مبارزه با زمین خواری یک پروسه است، پروژه نیست

  • کد خبر : 10910
  • ۰۷ تیر ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۰
مبارزه با زمین خواری یک پروسه است، پروژه نیست

استاندار کهگیلویه وبویراحمد گفت: مبارزه با پدیده زمین خواری به مثابه یک پروژه و یا برنامه مقطعی نیست بلکه پروسه و یک فرایند بلند مدت ، طولانی ، مستمر و همیشگی خواهد بود. به گزارش پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN)؛ به نقل از ایرنا، سید موسی خادمی روز یکشنبه در کارگروه ویژه مبارزه با […]

zaminkhari_tasarof_2استاندار کهگیلویه وبویراحمد گفت: مبارزه با پدیده زمین خواری به مثابه یک پروژه و یا برنامه مقطعی نیست بلکه پروسه و یک فرایند بلند مدت ، طولانی ، مستمر و همیشگی خواهد بود.
به گزارش پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN)؛ به نقل از ایرنا، سید موسی خادمی روز یکشنبه در کارگروه ویژه مبارزه با زمین خواری و تغییر کاربری اراضی کشاورزی در کهگیلویه وبویراحمد افزود: دستگاه های متولی و نظارتی باید این مهم را جدی بگیرند و فرصت جولان دادن و تصرف اراضی و منابع ملی را به افراد سودجو ندهند.

وی دستگاه های متولی و مرتبط به حوزه اراضی ملی بویژه اداره کل منابع طبیعی و سازمان جهاد کشاورزی را موظف کرد تا نسبت به تهیه بانک اطلاعاتی از اراضی واگذاری برای اجرای طرح های عمرانی به بخش دولتی و خصوصی طی سالیان متمادی در استان اقدام کنند.

وی تصریح کرد: میزان پیشرفت فیزیکی و مساحت زیربنا و محل واگذاری اراضی نیز به طور مشخص و دقیق باشد.

خادمی تصریح کرد: پس از احصا و تهیه این بانک اطلاعاتی طرح های راکد در اراضی واگذار شده نیز در اسرع وقت بازپس گیری خواهد شد.

استاندار کهگیلویه وبویراحمد گفت: دستگاه های متولی از جمله منابع طبیعی و سازمان جهاد کشاورزی نیز بر اساس کمیسیون های ماده سه و ۳۳ اراضی ملی باید در اسرع وقت نسبت به رفع تصرف اراضی و تصرفات عدوانی اقدام کنند.

خادمی افزود: چنانچه شخص ادعایی مبنی بر مستثنیات بودن زمین تصرف شده داشت می تواند از طریق مبانی قانونی اقدام کند ولی تا آن زمان دستگاه متولی این حق را نیز برای خود قائل است تا از تصرف عدوانی زمین جلوگیری کند.

وی برخی رفع تصرفات اراضی ملی همراه با معضلات و معارضات شدید اجتماعی و یا حتی غیرقابل توجیه منطقی از سوی منابع طبیعی را یادآور شد و افزود: منابع طبیعی در برخی مواقع می تواند بدون قطع درخت نیز اقدام به رفع تصرف اراضی کند.

وی بیان کرد: وقتی این زمین تصرف شده قرار است در تصرف و مالکیت منابع طبیعی در بیاید لزومی به قطع درخت و یا ریشه کنی محصول و یا مزرعه رشد یافته نیست.

خادمی گفت: حتی اگر شخص حقیقی و حقوقی در تصرف عدوانی خود اقدام به ساخت ویلا و یا ساختمانی کرده ، منابع طبیعی می تواند با حفظ آن و با استفاده از قدرت مالکیت خود حتی این ساختمان را مورد بهره برداری قرار دهد و یا در اختیار دستگاه دیگر قرار دهد و لزومی برای هدررفت این هزینه ها نیز نباشد.

مدیرکل دفتر فنی استانداری کهگیلویه وبویراحمد نیز در این نشست گفت: مقابله با زمین خواری به طور جد در دستور کار مسوولان و مقامات اجرایی استان بویژه شخص استاندار است.

حسین کاظمی افزود: یکی از مکانسیم های قوی برای مقابله با پدیده زمین خواری در این استان شفاف سازی و ارایه آمار دقیق در زمینه بروز تخلفات احتمالی از سوی افراد حقیقی و حقوقی است.

وی با بیان مصادیقی از تصرفات عدوانی و تغییرات کاربری غیراصولی در برخی مناطق کهگیلویه وبویراحمد به ویژه شهرستان بویراحمد، گفت: نمونه هایی بارزی از زمین خواری و ساخت و سازهای غیرمجاز در اطراف شهر یاسوج وجود دارد.

وی تصرف و ساخت و سازهای غیراصولی و بدون پروانه ساختمانی در بیش از ۱۷ هکتار از اراضی ملی منطقه سروک شهرستان بویراحمد را یکی از مصادیق مهم در این راستا دانست.

وی گفت: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی بدون کمترین توجهی به مسایل قانونی و اصولی اقدام به واگذاری حدود ۲۰۰ قطعه زمین ۲۰۰ مترمربعی در یک منطقه کوهستانی و منابع ملی به ساکنان و اهالی منطقه سروک کرده است.

کاظمی اظهار کرد: البته بنیاد مسکن در حالی که باید حدود چهار هکتار زمین برای این تعداد ۲۰۰ نفر واگذار می کرد ولی اقدام به خرید بیش از ۱۷ هکتار در دل طبیعت و اراضی ملی این منطقه کرده است.

وی ابراز داشت: بیشتر ساخت و سازهای غیراصولی در این مناطق خارج از ضابطه و در حریم طرح های هادی روستایی نبوده است.

وی با اشاره به ساخت و سازهای غیرمجاز و بدون پروانه ساختمانی در مناطق حاشیه ای اطراف یاسوج و تصرفات آشکار اراضی ملی در این مناطق ، گفت: دستگاه های خدمات رسان نیز بدون مجوز اقدام به ارایه خدمات شامل آب، برق، گاز و حتی جاده دسترسی برای آنها کرده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه وبویراحمد نیز گفت: به نظر می رسد همراهی و هم افزایی لازم برای مقابله جدی با بروز پدیده زمین خواری در این استان هنوز وجود ندارد.

عزت الله بهشتی فر افزود: هم اکنون بیش از ۳۰۰ تا ۴۰۰ حکم قطعیت یافته برای رفع تصرف در اراضی و منابع ملی وجود دارد ولی شرایط لازم برای اقدام عملیاتی و اجرای این احکام وجود ندارد.

وی از رفع تصرف بیش از دو هزار و ۳۰۰هکتار از اراضی و منابع ملی در حدود یک سال گذشته در استان خبر داد و گفت: حدود یک هزار و ۹۰۰ هکتار آن بدون تشکیل پرونده قضایی بوده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه وبویراحمد نیز در این نشست بر ضرورت همکاری و تعامل بیش از پیش دستگاه های متولی و ناظر از جمله دستگاه قضایی برای مقابله با پدیده زمین خواری تاکید کرد.

جعفر گوهرگانی افزود: یرخی آرا و قوانین مربوط برای مقابله جدی با زمین خواران و متصرفان نیز بازدارنده نیست.

وی گفت: در برخی از مناطق اطراف یاسوج اشخاصی اقدام به تصرف و تغییر کاربری غیراصولی اراضی کشاورزی کرده اند حکم قطعی نیز براساس کمیسیون ماده ۳۳ صادر شده ولی همین شخص با یک میزان جریمه نقدی اندکی تنبیه شده است.

گوهرگانی اظهار کرد: همین روند کند اجرای احکام و عدم بازدارندگی قوانین عاملی برای افزایش میزان تصرفات و تغییرات غیراصولی کاربری اراضی کشاورزی در استان شده است.

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=10910

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.