• امروز : سه شنبه - ۱۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 22 - شوال - 1445
  • برابر با : Tuesday - 30 April - 2024
1

مالیات سبز؛ حرکت در مسیر رشد اقتصادی و اشتغال

  • کد خبر : 18025
  • ۲۳ دی ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۴
مالیات سبز؛ حرکت در مسیر رشد اقتصادی و اشتغال

رییس صندوق ملی محیط زیست گفت: اخذ مالیات سبز موجب رشد اقتصادی، ایجاد اشغال و بهبود وضعیت محیط زیست می شود. به گزارش خبرگزاری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN) به نقل از ایرنا؛ هومان لیاقتی گفت: مالیات سبز برای کشور ما ضروری است چون همراه با آن تخصیص بهینه منابع صورت خواهد گرفت. وی با بیان اینکه محیط […]

رییس صندوق ملی محیط زیست گفت: اخذ مالیات سبز موجب رشد اقتصادی، ایجاد اشغال و بهبود وضعیت محیط زیست می شود.
به گزارش خبرگزاری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN) به نقل از ایرنا؛ هومان لیاقتی گفت: مالیات سبز برای کشور ما ضروری است چون همراه با آن تخصیص بهینه منابع صورت خواهد گرفت.
وی با بیان اینکه محیط زیست کشورما مشکلات زیادی دارد و بهبود آن نیازمند منابع است افزود: می توان دراین مورد به عملکرد کشورهای دیگر نگاه کرد، به عنوان مثال بعد از فروپاشی کشورهای اروپایی بلوک شرق مشکلات اقتصادی و محیط زیستی زیادی داشتند که با ایجاد صندوق های محیط زیستی و سیستم صحیح مالیاتی توانستند بر این مشکلات غلبه کنند.
لیاقتی ادامه داد: اما در کشور ما که عوارض مالیاتی از صنایع آلاینده اخذ می شود به منابع نادرستی و واریز می شود و مجلس شورای اسلامی هنوز در تصویب قوانین این مطالب را نادیده می گیرد.
وی گفت: هرگاه بتوانیم برای بهبود محیط زیست کشور منابع بهینه تخصیص دهیم که آنهم از بودجه جاری کشور نباشد بلکه از محل عوارضی که کارخانه ها و واحدهای تولیدی پرداخت می کنند، می توانیم به حفظ محیط زیست و بهبود وضعیت همان واحدهای آلاینده امیدوار باشیم زیرا واحدها می توانند با دریافت تسهیلات از محل اخذ مالیات سبز وضعیت خود را بهبود دهند.
لیاقتی اظهار کرد: امروزه در بسیاری از کشورها دیگر مالیات سبز یک مقوله لوکس و حاشیه ای نیست بلکه به یک مالیات عادی تبدیل شده است، بنابراین اگر در کشور ما هم مالیات سبز رایج شود موجب آزاد شدن منابع می شود.
وی افزود: به عنوان مثال با داشتن مالیات سبز می توانیم صنعت بازیافت را در کشور توسعه دهیم، باید اقتصاد جدید دنیا را درک کنیم، این اقتصاد جدید، سبز و دوار است به اعتقاد برخی اقتصاددانان دنیا، مردان قوی مالی در سال ۲۰۴۰ مردانی هستند که در صنایع بازیافت سرمایه گذاری کرده اند.
وی با تاکید بر اینکه باید چرخه دنیا را درک کنیم گفت: امروزه به اعتقاد بسیاری از صاحبنظران امر هیچ چیزی دور ریختنی نیست، به عنوان مثال اگر به سمت صنعت بازیافت مانند تصفیه فاضلاب و پسماندها پیش رویم کمک بزرگی به محیط زیست و حفظ منابع آبی در کشور می شود که البته این کار نیازمند سرمایه است که می توان آنرا از محل دریافت مالیات های سبز و واریز به منابع صحیحی تامین کرد.
لیاقتی با بیان اینکه هنوز منبع واریز مالیات سبز مشخص نیست، افزود: اگر این مالیات وارد صندوق ملی محیط زیست شود قطعا برای محیط زیست کشور مفید خواهد بود در غیر اینصورت هیچ فایده ای در پی نخواهد داشت.
وی تاکید کرد: اگر این منابع وارد صندوق ملی محیط زیست شود می تواند در قالب ارائه تسهیلات، موتور محیط زیست و اقتصاد کشور را همزمان به حرکت در آورد اما اگر قرار است وارد کانال های غلط شود به نظر من فایده ای ندارد، در واقع زمانی مفید خواهد بود که محل خرج آن از طریق صندوق ملی محیط زیست تعریف شده باشد.
رییس صندوق ملی محیط زیست اظهار کرد: چند سالی است که عوارض محیط زیستی از واحدها و صنایع آلاینده دریافت می شود اما به منابع مالی شهرداری واریز می شود؛ در عمل مشکلی از این صنایع حل نشده است در حالی که این عوارض باید در راستای بهبود وضعیت صنایع آلاینده هزینه شود بنابراین پرداخت آن برای محیط زیست فایده ای ندارد، در واقع اقتصاد کشور آنرا پرداخت می کند اما نتیجه ای به همراه ندارد.
وی گفت: شهرداری هم قطعا تلاش خود را کرده است اما حالا که صندوق ملی محیط زیست در کشور تاسیس شده است این گونه عوارض و مالیات ها باید به این صندوق واریز تا خرج محیط زیست کشور شود.
لیاقتی اظهار کرد: در بسیاری از کشورهای دنیا که صندوق ملی محیط زیستی دارند شهرداری ها از محل عوارض به این صندوق ها کمک می کنند اما در کشور ما برعکس است.
وی تاکید کرد: وجود منابع برای بخش محیط زیست همزمان رشد اقتصادی نیز به همراه خواهد آورد، چرا بسیاری از افراد به این مطلب توجه نمی کنند؟ فقط کافی است تجربیات موفق و صحیح دنیا در این زمینه را مطالعه کنند.
رییس صندوق ملی محیط زیست گفت: زمانی تمرکز لهستان بر روی فولاد، کشتی سازی و صنایع سنگین بود اما اکنون بافت صنعتی خود را تغییر داده و به سمت صندوق محیط زیستی حرکت کرد و اکنون موفق ترین صندوق ملی محیط زیستی دنیا را دارد.
وی گفت: ابتکار در دور اول ریاست بر سازمان محیط زیست در سفر به لهستان با صندوق ملی محیط زیست آشنا شد و در آن زمان پایه ایجاد آنرا در کشور بنا گذاشت و در دور دوم ریاست خود بر سازمان محیط زیست آنرا تاسیس کرد.
لیاقتی درباره اعتبار صندوق ملی محیط زیست گفت: صندوق فعلا هیچ اعتباری برای ارائه تسهیلات ندارد، البته چند تفاهم نامه خارجی منعقد کرده ایم که به علت مشکلات تحریم هنوز نتوانستیم کاری انجام دهیم یکی از آنها با یک بانک اتریشی است که بر اساس آن می توانیم اعتباراتی در اختیار بگیریم اما به علت تحریم هنوز راه نیفتاده است.
وی افزود: قرار بود مبلغ پنج میلیارد تومان به عنوان اعتبار اولیه از سوی دولت در اختیار صندوق قرار گیرد که سال گذشته دو میلیارد تومان تخصیص یافت اما به علت کمبود نقدیندگی در کشور در سالجاری اختصاصی صورت نگرفته است.
لیاقتی تاکید کرد: البته باید بگویم که سرمایه اولیه دولتی را نباید مد نظر قرار داد زیرا دولت برای بودجه به اندازه کافی مشکل دارد، این مبلغ اولیه هم برای ارائه تسهیلات کافی نیست آن چیزی که مهم است عوارض و مالیات های صحیح محیط زیستی است که باید به این صندوق تزریق تا در اقتصاد کشور سرمایه گذاری شود.
وی با بیان اینکه منابع باید درست مصرف شود گفت: اگر به اندازه کافی منابع در اختیار داشته باشیم می توانیم برای صنعت اکوتوریسم و مسائل مختلفی در محیط طبیعی تسهیلات ارائه دهیم و بدون اینکه به میحط زیست آسیبی وارد شود اقتصاد کشور رونق گیرد.
چندی پیش تعیین مالیات سبز در ادامه بررسی لایحه مالیات بر ارزش افزوده در هیات دولت به تصویب رسید.

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=18025

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۱
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.