• امروز : شنبه - ۲۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 11 - ذو القعدة - 1445
  • برابر با : Saturday - 18 May - 2024
3

لزوم تشکیل نظام مهندسی آب/تشکیل شعبه های ویژه برای رسیدگی به تخلف های بخش آب

  • کد خبر : 3828
  • ۰۷ آذر ۱۳۹۳ - ۱۳:۲۵

مدیرکل دفتر نظام های بهره برداری و حفاظت آب و آبفای وزارت نیرو از لزوم تشکیل و راه اندازی نظام مهندسی آب با هدف یک راه حل در زمینه حفاظت از منابع آب خبر داد و گفت: در صورت تصویب و اجرای نظام مهندسی آب در کشور، می توانیم شاهد کاهش چالش های حفاظت از […]

مدیرکل دفتر نظام های بهره برداری و حفاظت آب و آبفای وزارت نیرو از لزوم تشکیل و راه اندازی نظام مهندسی آب با هدف یک راه حل در زمینه حفاظت از منابع آب خبر داد و گفت: در صورت تصویب و اجرای نظام مهندسی آب در کشور، می توانیم شاهد کاهش چالش های حفاظت از منابع آب باشیم.

به گزارش ایرنا از روابط عمومی وزارت نیرو، جواد میبدی در نخستین هم اندیشی طرح احیا و تعادل بخشی منابع آب های زیرزمینی در تهران، یادآور شد: در سال ۱۳۸۶ نظام مهندسی آب تعریف و تدوین و به دولت نیز ارسال شد اما از آنجا که قرار بود نظام مهندسی در کشور به صورت کلان نگارش شده و موضوع هایی مثل آب، محیط زیست و غیره در آن به عنوان زیرمجموعه دیده شود، در عمل مسکوت ماند.

وی ادامه داد: در یک سال اخیر با دیدگاه و حمایت هایی که در بخش آب بوجود آمده، تدوین و اجرای نظام مهندسی آب دوباره قوت گرفته است که امیدواریم در دولت و مجلس به تصویب برسد.

میبدی امضای تفاهم نامه بین بخش آب و کشاورزی را در کشور مثبت و اثرگذار توصیف کرد و افزود: این تفاهم نامه الزام هایی برای بخش آب ازجمله نصب کنتور هوشمند برای چاه ها و جلوگیری از اضافه برداشت و برای بخش کشاورزی اصلاح الگوی کشت را به دنبال دارد.

وی گفت: براساس مصوبه های شورای عالی آب، وزارت نیرو مکلف شده تا آب تجدیدشونده کل کشور را محاسبه و تخصیص آب بخش کشاورزی را به صورت دقیق مشخص کند.

مدیرکل دفتر نظام های بهره برداری و حفاظت آب و آبفای وزارت نیرو همچنین از تشکیل شعبه ویژه برای تخلف های آب در دادگاه ها اشاره کرد و اظهار داشت: در گذشته شعبه هایی برای رسیدگی به این تخلف ها وجود داشت اما یکطرفه بود که با تشکیل شعبه های ویژه در محل دادگاه، کمک قابل توجهی به اقدام های گشت و بازرسی منابع آب های زیرزمینی و سطحی خواهد شد چرا که آنها نیز می توانند شکایت های خود را از طریق همین شعب پیگیری کنند.

میبدی تغییر حق النظاره و دریافت جریمه از متخلفان را در زمینه اضافه برداشت از چاه های پروانه دار یکی دیگر از مصوبه های شورای عالی آب برشمرد.

وی در پایان به وضعیت برداشت آب چاه ها در دشت های ممنوعه اشاره کرد و گفت: دو موضوع وجود دارد؛ یکی افرادی که چاه دارند اما از آن ارتزاق نمی کنند و شغل دیگری دارند که چاه حتما باید پر شود و دوم افرادی که تنها منبع درآمدشان از چاه است و کشاورزانی هستند که چاه تنها سرمایه آنان است؛ به همین دلیل راهکارهایی برای برون رفت از این مشکل اندیشیده شده است تا این افراد دچار بحران و تنش نشوند.

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=3828

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.