• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - شوال - 1445
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
49
عضو انجمن ارگانیک:

فقط ۳ درصد اراضی کشاورزی دارای مواد غنی معدنی است

  • کد خبر : 28426
  • ۱۵ دی ۱۳۹۹ - ۲۱:۵۸
فقط ۳ درصد اراضی کشاورزی دارای مواد غنی معدنی است

عضو انجمن ارگانیک کشور گفت: از مجموع ۱۲ میلیون هکتار اراضی قابل کشت کشور، فقط خاک سه درصد این اراضی دارای مواد آلی و غنی معدنی است و بقیه اراضی شور بوده یا امکان آب‌رسانی به آنها وجود ندارد.

به گزارش پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی (IANN)؛ «اسماعیل صفاکیش» امروز (دوشنبه) در نشست خبری درخصوص کیفیت کودهای شیمیایی و سموم مصرفی بخش کشاورزی افزود: از مجموع ۱۲ میلیون هکتار زمین قابل کشت، نزدیک به ۶ میلیون هکتار گندم کشت و در ۶ میلیون هکتار باقی‌مانده سایر محصولات با محدودیت کشت می‌شود که همین امر منجر شده جهش چندانی در تولید محصولات کشاورزی نداشته باشیم.

وی اظهار داشت: در شرایط تحریم و جنگ اقتصادی، کشور به خوداتکایی و خودکفایی محصولات استراتژیک نیاز دارد و باید این مساله مورد توجه قرار گیرد.

این مقام صنفی ادامه‌داد: حد مطلوب تولید گندم در کشور بین ۱۳.۵ تا ۱۴ میلیون تن در سال است، اما میزان تولید گندم  هر ساله بین هشت تا ۹ میلیون تن است، درحالی که به‌راحتی می‌توانیم در تولید این محصول خودکفا باشیم.

مصرف بی رویه سموم و کودهای شیمیایی

این تولیدکننده کودهای معدنی، کیفیت فعلی محصولات کشاورزی را پایین دانست و تصریح‌کرد: با توجه به افزایش جمعیت، تلاش برای افزایش کمی تولیدات کشاورزی رو به فزونی گذاشته، بدون اینکه  به کیفیت محصولات کشاورزی توجه جدی شده باشد.

وی اضافه‌کرد: در واقع استفاده روزافزون از کودهای شیمیایی و سموم نامرغوب باعث شده که بخشی از محصولات کشاورزی در کمترین زمان ممکن قبل از بازار و در حین شبکه توزیع از بین برود و به ضایعات تبدیل شود.

صفاکیش گفت: سیاست افزایش تولید با استفاده از کودهای شیمیایی برای محصولی مانند گندم باعث شده کیفیت گندم تولیدی خوبی نداشته باشیم و آرد استحصال شده از لحاظ کیفی (گلتون و پروتئین) مناسب نیست.

نیاز به افزایش ۷۰ درصد محصولات کشاورزی تا سال ۲۰۵۰ 

این فعال بخش خصوصی با اشاره به اینکه تا سال ۲۰۵۰ جمعیت جهان به حدود ۱۰ میلیون نفر می‌رسد، افزود: با افزایش ۵۰ درصدی جمعیت جهان، میزان تولید محصولات کشاورزی نیز باید ۷۰ درصد افزایش یابد تا پاسخ‌گوی جمعیت باشد.

وی اظهار داشت: به همین نسبت در کشور ما نیز نیاز به افزایش تولیدات کشاورزی وجود دارد، در غیر این صورت در ۲۰ تا ۳۰ سال آینده با مشکل جدی در تامین امنیت غذایی کیفی روبه‌رو خواهیم شد.

صفاکیش، یکی از عوامل تولید کیفی محصولات کشاورزی را استفاده از کودهای آلی و معدنی دانست و گفت: در واقع با مصرف کودهای سالم می توان محصول سالم تولید ‌کرد.

این تولیدکننده کودهای معدنی تصریح کرد: بررسی‌ها و مطالعات نشان می دهد کارایی کودهای معدنی و آلی در حوزه تولیدات کشاورزی، موجب افزایش ۱۰۰ تا ۱۵۰ درصدی تولید برخی محصولات از جمله گندم، یونجه ، کلزا و ذرت خواهد داشت، همچنین مصرف این کودها در تولیدات باغی نیز موثر است.

وی با بیان اینکه کودهای معدنی علاوه بر افزایش تولید در حفظ کیفیت محصولات کشاورزی اثرگذار است، افزود: نسبت مصرف کودهای معدنی نسبت به شیمیایی اندک و به‌صرفه است، زیرا اگر در هر هکتار مزرعه گندم ۲۵۰ تا ۳۰۰ کیلوگرم کود شیمیایی نیاز باشد در همین مقدار مزرعه برای غنی سازی خاک بین سه تا پنج کیلوگرم کود معدنی کافی است.

صفاکیش اظهار داشت: اکنون تولیدات کودهای شیمیایی کشور افزایش یافته، اما هیچ‌کس نمی تواند مدعی باشد که این کودها همه مواد غنی مورد نیاز خاک را دارند.

وی با بیان اینکه بخشی از آب برخی استان‌ها به دلیل استفاده بیش از حد کودهای شیمیایی آلوده شده است، گفت: کود اوره به دلیل داشتن نیترات و نیتریت بالا، سرطان زاست که بخشی از خاک و آب کشور در حال آلوده شدن است.

عضو انجمن ارگانیک کشور گفت: سالیانه گردش مالی کودهای شیمیایی و سموم در کشور بیش از ۱۵ هزار میلیارد تومان است، بنابراین عده ای به سودشان نیست که کشاورزان از کودهای آلی و معدنی کم ضرر استفاده کنند.

وی ادامه‌داد: کشاورزان با مصرف کودهای آلی و معدنی می‌توانند خاک کشت محصولات خود را غنی کنند، تا جایی که شاهد افزایش عملکرد در واحد سطح باشیم که علاوه بر حفظ کیفیت و افزایش تولید، می تواند در درآمدزایی کشاورزان نیز موثر واقع شود.

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=28426

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.