• امروز : سه شنبه - ۲۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 7 - ذو القعدة - 1445
  • برابر با : Tuesday - 14 May - 2024
3

فائو: خشکیدگی بلوط و آتشک شمشاد تهدید جدی برای جنگل های ایران است

  • کد خبر : 14844
  • ۲۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۳
فائو: خشکیدگی بلوط و آتشک شمشاد تهدید جدی برای جنگل های ایران است

سازمان خواربار و کشاروزی ملل متحد (فائو) اعلام کرد خشکیدگی بلوط و بیماری آتشک (بلایت) شمشاد به صورت گسترده ای جنگل های ایران را تهدید می کند. به گزارش پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN)، به نقل از ایرنا، براساس تازه ترین بولتن منتشره فائو با عنوان «هشدار اولیه بحران زنجیره غذایی» پیش بینی می شود […]

fao-unسازمان خواربار و کشاروزی ملل متحد (فائو) اعلام کرد خشکیدگی بلوط و بیماری آتشک (بلایت) شمشاد به صورت گسترده ای جنگل های ایران را تهدید می کند.
به گزارش پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN)، به نقل از ایرنا، براساس تازه ترین بولتن منتشره فائو با عنوان «هشدار اولیه بحران زنجیره غذایی» پیش بینی می شود در ماه های ژانویه تا مارس ۲۰۱۶ (دی ۱۳۹۴ تا فروردین ۱۳۹۵) بحران زنجیره غذایی (Food Chain Crisis) به شکل فزاینده ای مناطقی از قاره های آفریقا، آمریکا و آسیا و اروپا را تحت تاثیر خود قرار دهد.
به گزارش دفتر نمایندگی فائو در تهران، در حال حاضر این سازمان به منظور کنترل این تهدید جدی، پروژه ای را با عنوان «تقویت سازگاری جنگل های زاگرس در مقابل خشکیدگی بلوط و جنگل های خزری در مقابل بیماری آتشک شمشاد و همچنین ایجاد سیستم ملی پایش جنگل» با همکاری سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور در دست اجرا دارد.
پروژه فوق با اعتبار ۳۶۰ هزار دلار از محل منابع فائو از آبان ماه ۱۳۹۴شروع شده و به مدت ۱۸ ماه اجرایی خواهد شد. این طرح شامل شناسایی روش های کنترل زوال بلوط ، آتشک شمشاد و راه اندازی سیستم ملی پایش جنگل است.
به گزارش فائو، بحران زنجیره غذایی ناشی از مجموعه ای از عوامل اکولوژی زراعی (روش های زراعت فشرده، تخریب جنگل زدایی و چرای مفرط دام)، نوسانات آب و هوایی و تغییرات اقلیمی (خشکسالی، باران های شدید، موج های حرارت و تغییرات پوشش گیاهی)، رفتارهای انسانی (اقدام های فرهنگی، جنگ و ناامنی داخلی و تجارت) و همچنین بلایای طبیعی می شود.
در بولتن فائو به تهدیدهای مطرح شده در سه ماهه مذکور پرداخته شده و بیماری های حیوانات و امراض مشترک انسان و دام، بیماری های آبزیان، ملخ و در نهایت آفات و بیماری های جنگل از جمله این تهدیدها عنوان شده است.
عامل بیماری آتشک شمشاد نوعی قارچ است که باعث چروکیدگی و ایجاد لکه های قهوه ای در برگ گیاه و مرگ سریع و گسترده بافت ها در بخش عمده یا همه قسمت های هوایی گیاه می شود.
هم اکنون شیوع این بیماری در کشورهای آذربایجان و گرجستان هم گزارش شده است.
شمشاد در فهرست گونه های گیاهی در معرض انقراض اتحادیه جهانی حفظ طبیعت قرار دارد.
به گزارش ایرنا، براساس آمارها؛ در حال حاضر پدیده خشکیدگی جنگل های بلوط زاگرسی و آلودگی مناطق در وسعت ۱.۴ میلیون هکتار است که به علت نبود یک برنامه جامع جهت مقابله با پدیده خشکیدگی بلوط این موضوع تبدیل به یک مشکل منطقه ای شده است.
بیماری خشکیدگی بلوط در زاگرس نخستین بار در سال ۲۰۰۹ در استان های فارس و ایلام و پس از آن در سایر استان های زاگرسی کشور گزارش شد.
همچنین در سال ۲۰۱۴ بیماری آتشک شمشاد، شمال کشور از غرب را به سمت شمال شرقی حدود ۵۷ هزار هکتار از جنگل های شمشاد در برگرفته که این میزان حدود دو سوم جنگل های شمشاد شمال کشور است.
در تابستان سال ۲۰۱۲ نیز خشکیدگی شمشادها در اثر بیماری آتشک در جنگل های خزری واقع در شمال ایران گزارش شده بود.
به گزارش فائو، علاقه مندان به دسترسی رایگان به بولتن هشدار اولیه بحران زنجیره غذایی فائو می توانند جهت دانلود نسخه کامل آنلاین به آدرس اینترنتی http://www.fao.org/3/a-bc540e.pdf مراجعه کنند.

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=14844

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.