• امروز : یکشنبه - ۲۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 5 - ذو القعدة - 1445
  • برابر با : Sunday - 12 May - 2024
2

فائو برنامه جامع آب تدوین می کند

  • کد خبر : 9147
  • ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۶:۰۷
فائو برنامه جامع آب تدوین می کند

نماینده سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) در ایران گفت: کمبود آب مساله بسیار مهمی است و در این خصوص دولت ایران از فائو خواسته یک برنامه جامع را تدوین کند. به گزارش ایرنا سرج ناکوزی روز دوشنبه در دیدار با استاندار کرمان با اشاره به اینکه ۹۲ درصد مصرف آب ایران در بخش […]

fao_2نماینده سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) در ایران گفت: کمبود آب مساله بسیار مهمی است و در این خصوص دولت ایران از فائو خواسته یک برنامه جامع را تدوین کند.
به گزارش ایرنا سرج ناکوزی روز دوشنبه در دیدار با استاندار کرمان با اشاره به اینکه ۹۲ درصد مصرف آب ایران در بخش کشاورزی است افزود: فائو تنها سازمان بین المللی است که تخصص فناوری آب و جنگل را دارد.

وی بیان کرد: فائو در این خصوص در خاورمیانه و شمال آفریقا نیز طرحی را در دست تدوین دارد.

وی گفت: سازمان فائو بر روی موضوع تغییر کشت که استاندار کرمان به آن اشاره کرد کار می کند و با توجه به تنوع و پیچیدگی مسایل تخصص و توان مورد نیاز در همه این مسایل را دارد.

نماینده فائو در ایران با اشاره به اینکه فائو از رویکرد پروژه محور به رویکرد برنامه محور در حرکت است افزود: ضمن اینکه به دنبال افزایش بهره وری هستیم باید به مسایل منابع طبیعی هم دقت داشته باشیم.

وی اظهار کرد: هدف این است که جوامع محلی ما توانی را پیدا کنند که از نظر اقتصادی به جایگاه خوبی برسند و در عین حال گونه هایی را برای کشت انتخاب کنند که هم معیشت آنان بگذرد و هم منابع طبیعی حفظ شود.

ناکوزی گفت: بنابراین اگر به پروژه احیای اراضی جنگلی و تخریب یافته بنگریم می بینیم که در چارچوب خود خوب پیش رفته است.

وی افزود: اشتیاق مردم محلی در حمایت از پروژه احیای اراضی جنگلی و تخریب شده در شهرستان ریگان برای من تعجب آور بود و این نشان می دهد که این پروژه در توانمندسازی مردم و حفظ منابع طبیعی موثر بوده است.

وی گفت: در سفر دو روزه خود به کرمان خواستیم اطلاعاتی از فعالیت پروژه های در حال اجرا در این استان را کسب کنیم.

نماینده فائو در ایران، مشارکت و همکاری را کلید موفقیت در پروژه های توسعه پایدار ذکر کرد و افزود: با همه موارد استاندار کرمان در این طرح موافق هستم و خیلی برایمان مهم است که مواردی را که به عنوان چالش معرفی شدند پاسخ دهیم.

وی بیان کرد: مشارکت بین همه دست اندرکاران در این پروژه دیده می شود و این مشارکت تنگاتنگ نشان می دهد رویکرد درست بوده است.

ناکوزی گفت: داشتن یک برنامه راهبردی و مداخلات فنی و بجا در این پروژه لازم است تا منجر به تقویت ظرفیت موجود شود.

وی ادامه داد: باور دارم همکاری و برنامه راهبردی در جهت نزدیک شدن دو پروژه همیاران آب و احیای اراضی جنگلی و تخریب یافته در ریگان مهم است.

وی بیان کرد: این همکاری می تواند به شکل پایداری در پاسخگویی به چالش هایی که پیش روی مان است کمک کند.

نماینده فائو در ایران گفت: این سازمان آمادگی دارد به عنوان یک شرکت در کنار استان کرمان حضور پیدا کند.

وی افزود: در داخل سازمان فائو علاوه بر رسالت بین المللی تخصص بین المللی هم وجود دارد.

این سازمان مرداد سال ۱۳۹۰ پروژه احیای اراضی جنگلی و تخریب یافته موسوم به (RFLDL) را با همکاری دولت جمهوری اسلامی ایران و تسهیلات جهانی محیط زیست در ریگان استان کرمان و خراسان جنوبی آغاز کرد.

منطقه پایلوت در حال اجرا در ریگان به مساحت ۲۹۸ هزار و ۵۰۰ هکتار می باشد.

استاندار کرمان هم در این دیدار گفت: سیاست های دولت در جهت توسعه و پیشرفت با تکیه بر توانمندسازی مردم است.

علیرضا رزم حسینی افزود: البته دولت کمک های نقدی هم دارد ولی در درازمدت قصد دارد این پول نقد را برای توانمندسازی مردم هزینه کند.

وی اظهار کرد: توسعه روستایی یکی از سیاست های اصلی دولت تدبیر و امید است.

وی پروژه احیای اراضی جنگلی و تخریب شده در شهرستان ریگان با مشارکت فائو را موفق ارزیابی کرد و گفت: این پروژه می تواند در جاهای دیگر هم تاثیرگذار باشد و گسترش پیدا کند.

استاندار کرمان اضافه کرد: مشابه این کار را در استان داریم و در طرح توسعه روستایی با مشارکت مردم منابع قابل توجهی در بودجه دولت دیده شده است.

رزم حسینی افزود: روستاییان هر مبلغی را که برای کارآفرینی و امور اقتصادی سرمایه گذاری کنند دولت سه برابر آن را با بهره ۴ درصد تسهیلات می دهد.

وی با اشاره به کم آبی و خشکسالی در روستاهای استان کرمان گفت: این موضوع موجب بروز مشکلاتی در اشتغال روستاییان و مهاجرت آنها شده است.

وی افزود: طرح همیاران آب برای صرفه جویی در مصرف آب و بهره وری در حوزه کشاورزی به منظور ذخیره سازی آب در حوزه های زیر زمینی در حال اجراست.

استاندار کرمان گفت: براساس این طرح کشاورزانی که کار کشاورزی انجام می دهند با روش های نوین آبیاری و تغییر کشت محصولاتی را تولید می کنند که مصرف آب کمی داشته باشند.

وی تصریح کرد: کشاورزان روستایی استقبال بسیار خوبی از این طرح داشته اند و تاکنون حدود ۳۴۵ میلیون متر مکعب آب در سفره های زیر زمینی پس انداز کرده ایم.

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=9147

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.