• امروز : پنج شنبه - ۲۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 9 - ذو القعدة - 1445
  • برابر با : Thursday - 16 May - 2024
3

علت شیوع آفت درختان بادام

  • کد خبر : 11474
  • ۲۲ تیر ۱۳۹۴ - ۸:۰۷
علت شیوع آفت درختان بادام

عضو هیات علمی موسسه تحقیقات گیاه پزشکی کشور گفت: توسعه بی ضابطه و بدون مطالعه باغ های بادام درختی علت شیوع آفت سوسک شاخک بلند است. محمد رضا رضاه پناه روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا افزود: آفت سوسک شاخک بلند مخصوص درختان بادام است که در چند سال اخیر به […]

moasese_tahghighat_giyahpezeshki_keshvarعضو هیات علمی موسسه تحقیقات گیاه پزشکی کشور گفت: توسعه بی ضابطه و بدون مطالعه باغ های بادام درختی علت شیوع آفت سوسک شاخک بلند است.
محمد رضا رضاه پناه روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا افزود: آفت سوسک شاخک بلند مخصوص درختان بادام است که در چند سال اخیر به علت توسعه بی ضابطه باغ های بادام شیوع پیدا کرده است.

وی ادامه داد:شیوع این آفت تا حدی پیش رفت که دیگر قابل کنترل نبود و باغداران مجبور شدند درختان بادام آفت زده را قطع و میوه های دیگری را جایگزین کنند که این خود خسارات سنگینی را به باغداران و دولت وارد کرد.

وی با بیان اینکه سطح وسیعی از باغ های بادام استان های یزد، کرمان و خراسان جنوبی با طغیان این آفت مواجه شدند، گفت:بر این اساس طرحی تحقیقاتی با عنوان ‘بررسی امکان بهره برداری از دشمنان طبیعی سوسک شاخک بلند رزاسه در برخی مناطق آلوده به آفت در پی خشکسالی’ در موسسه تحقیقات گیاه پزشکی کشور تعریف شد.

وی که خود مجری این طرح است افزود: در این طرح تحقیقاتی مطالعاتی بر روی دشمنان طبیعی این آفت انجام و در نهایت مشخص شد نماتدهایی زیر میلیمتری که در خاک وجود دارند بهترین دشمن طبیعی برای این آفت هستند.

رضا پناه ادامه داد:این حشره در تمام طول سال در بدنه و شاخه درخت قرار دارد و فقط در خرداد ماه به مدت چند هفته از درخت خارج و در محیط به پرواز در می آید که در این مدت به درختان دیگر سرایت می کند.

وی تاکید کرد: بررسی ها نشان داد بهترین زمان مقابله با این آفت زمان خواب درختان یعنی پاییز و زمستان است که می توان به روش پاشش محلول نماتدهای طبیعی با این آفت مقابله کرد.

عضو هیات علمی موسسه تحقیقات گیاه پزشکی گفت: در این تحقیق مشخص شد هرچه میزان رطوبت موجود در محیط بیشتر باشد روش مقابله با نماتدهای طبیعی در مقابل این آفت بهتر خواهد بود.

وی افزود: علاوه بر این نماتدها، برخی قارچ ها نیز دراین تحقیق مورد بررسی و آزمایش قرار گرفتند اما چون قارچ نیاز به رطوبت زیاد دارد از این رو نتیجه آن زیاد قابل قبول نبود.

رضا پناه گفت: این آفت، حتی در فضاهای سبز شهری نیز به عنوان آفت درجه یک ظهور کرده است که نوعی همه گیری را تداعی می کند، در حال حاضر در بین کشاورزان، هرس سرشاخه های آلوده رایج است که در حد زیاد، موجب صدمه به درختان می شود.

وی گفت: از آنجایی که لارو این آفت تمام عمر خود را داخل شاخه به سر می برد، مبارزه شیمیایی مشکل، کم اثر و حتی بی اثر است از این رو بهترین راه مقابله با آن عدم توسعه بدون ضابطه باغ های بادام است.

عضو هیات علمی موسسه تحقیقات گیاه پزشکی کشور اظهار کرد: این طرح تحقیقاتی همچنان ادامه دارد.

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=11474

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.