• امروز : شنبه - ۱۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 26 - شوال - 1445
  • برابر با : Saturday - 4 May - 2024
1

عرصه های شمالی گلستان مستعد پرورش شتر و رونق اقتصادی منطقه

  • کد خبر : 16798
  • ۱۵ آبان ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۴
عرصه های شمالی گلستان مستعد پرورش شتر و رونق اقتصادی منطقه

مناطق مرزی و شمالی استان گلستان با شرایط خاص آب و هوایی و وجود مراتع و بیابان هایی با پوشش گیاهی مناسب، ظرفیتی بالقوه برای پرورش شتر بویژه نوع شیری آن دارد که از این توانمندی هم اینک به صورت سنتی و محدود استفاده می شود. به گزارش خبرگزاری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN) به نقل از ایرنا […]

مناطق مرزی و شمالی استان گلستان با شرایط خاص آب و هوایی و وجود مراتع و بیابان هایی با پوشش گیاهی مناسب، ظرفیتی بالقوه برای پرورش شتر بویژه نوع شیری آن دارد که از این توانمندی هم اینک به صورت سنتی و محدود استفاده می شود.
به گزارش خبرگزاری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN) به نقل از ایرنا اطراف شهرستان های گنبدکاووس، آق قلا، مراوه تپه، کلاله و گمیشان از جمله مناطقی است که پرورش شتر به صورت سنتی در آنها رواج دارد.
طبق گزارش سازمان جهادکشاورزی گلستان کمتر از چهار هزار شتر در استان نگهداری می شود که بیشتراز شیر (دوغ شتر) و گوشت آن استفاده می شود.
شترهای پرورشی در استان بیشتر یک کوهانه و از قابلیت شیردهی فراوان برخوردارند و دوره شیردهی این دام بیش از یک سال است که به طور میانگین هر نفر شتر در این مدت یک تن شیر تولید می کند.
دوره زادآوری شتر از حدود سه تا چهار سالگی آغاز و پس از حدود یک سال بچه آن متولد می شود و این چرخه هر دو سال یک بار تکرار می شود.
شیر شتر (دوغ شتر) در استان طرفداران زیادی برای مصرف دارد و برای آن خاصیت های درمانی نظیر مفید برای کم‌خونی، تنگی نفس، دردهای مفاصل، دیابت، کنترل فشار خون و رفع چربی‌های زیرپوستی بیان می شود.
کارشناس مسئول مبارزه با بیماری های دام اداره کل دامپزشکی گلستان گفت: شمال استان جزو مناطق مستعد پرورش شتر به شمار می رود.
ادریس کالی راد افزود: با توجه به سابقه دیرینه پرورش شتر در استان، اکنون افزون بر سه هزار و ۵۰۰ نفر شتر برای پرورش وجود دارد که بیشتر شترهای شیری هستند.
وی اظهار داشت: پرورش دهندگان شتر در این خطه بیشتر به شیوه سنتی فعالیت دارند.
به گفته وی؛ سرمایه گذاری صنعتی در حوزه پرورش شتر در استان به لحاظ سختی کار و پرهزینه بودن نگهداری این دام، تاکنون رونق نیافته است و روند پرورش به صورت سنتی از سوی مردم ترکمن این منطقه پیگیری می شود.
دکتر کالی راد همچنین گفت که این اداره کل، جمعیت این دام را در استان طبق تقویم کاری علیه بیماری های دامی مایه کوبی می کند و اکنون هم مشکلی از بابت بیماری، این دام را در استان تهدید نمی کند.
رئیس شورای نظام دامپزشکی گلستان نیزدر خصوص پرورش شتر گفت: گلستان ظرفیت منحصر بفردی در پرورش شتر دارد به گونه ای که نژاد شیری پرورش شتر ترکمن را در کشور دارد.
مهران شکیبایی افزود: پرورش شتر در استان بیشتر به صورت سنتی بوده و در مناطق ترکمن نشین استان، پرورش آن اشتغال خوبی ایجاد کرده است.
به گفته وی؛ هر شتر روزانه بین ۶ تا ۱۲ کیلوگرم تولید شیر دارد که نقش موثری در افزایش درآمد و اقتصاد خانواده پرورش دهنده دارد.
وی افزود: پرورش شتر شیری نژاد ترکمن و عرضه محصولات آن قابلیت سرمایه گذاری برای برند شدن را نیز دارد که باید نسبت به توسعه این حرفه توجه ویژه شود.
رئیس سازمان جهادکشاورزی گلستان نیز متعقد است ظرفیت های خوبی در پرورش شتر در استان وجود دارد که بایستی با اتخاذ راهبردهای دانش بنیان و عملیاتی آن را اجرایی کرد.
مختار مهاجر با بیان این که باید در اتخاذ راهبردهای دانش بنیان، جنبه های مختلف اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی پرورش شتر را در نظر گرفت، افزود: با توجه به ویژگی های شتر و خواص آن، توسعه پرورش این دام می تواند یکی از راهکارهای مهم در تحقق اقتصاد مقاومتی باشد.
وی اضافه کرد: در تدوین راهبردهای توسعه پرورش شتر می توان با بومی سازی روش های علمی گام های موثری برداشت و روش های سنتی را به صنعتی تبدیل کرد.
در این پیوند کارشناسان مرتبط با حوزه دامپروری معتقدند که پرورش شتر در مقایسه با دام سبک در کاهش تخریب مراتع نقش داشته و از سوی دیگر ارزش غذایی و خواص دارویی شیر و گوشت این حیوان و تاثیر آن در رونق گردشگری منطقه، نقش به سزایی در ایجاد درآمد برای پرورش دهندگان دارد که سرمایه گذاری بیش از گذشته در این حرفه باید مورد توجه قرار گیرد.
استان مرزی گلستان واقع در شمال کشور با بیش از ۲۰ هزار کیلومتر مربع وسعت، در همسایگی کشور ترکمنستان، دریای خزر و استان های مازندران، سمنان و خراسان شمالی قرار دارد که ۸۶۲ هزار هکتار از وسعت این استان را مراتع شامل می شود.
گلستان حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار اراضی ملی دارد که ۸۶۲ هزار هکتار آن مرتع و بقیه جنگل است.

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=16798

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.