• امروز : سه شنبه - ۱۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 22 - شوال - 1445
  • برابر با : Tuesday - 30 April - 2024
5

عرصه های جنگلی فارس زیر تیغ سودجویان و قاچاقچیان

  • کد خبر : 13836
  • ۲۰ آبان ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۷
عرصه های جنگلی فارس زیر تیغ سودجویان و قاچاقچیان

به گزارش پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN)، استان فارس به لحاظ وسعت رویشگاههای جنگلی در بین استان های کشور مقام اول را دارد و همچنین در میان ۱۱ استان واقع در ناحیه رویشی زاگرس از مقام نخست برخوردار است. جنگل های زاگرس حدود ۴۰ درصد جنگل های ایران را تشکیل می دهد و سهم استان […]

ghate_derakht_jangal_takhribبه گزارش پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN)، استان فارس به لحاظ وسعت رویشگاههای جنگلی در بین استان های کشور مقام اول را دارد و همچنین در میان ۱۱ استان واقع در ناحیه رویشی زاگرس از مقام نخست برخوردار است.
جنگل های زاگرس حدود ۴۰ درصد جنگل های ایران را تشکیل می دهد و سهم استان فارس از جنگل های زاگرس حدود ۱۳ درصد است.
در استان فارس ۱۰ میلیون عرصه مرتعی و جنگلی وجود دارد که ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار آن عرصه جنگلی است.
بگفته صاحبنظران، خشکسالی های متوالی، آفات و بیماریها ، دیر رشد بودن درختان جنگلی، کهنسال بودن درختان بخش عمده ای از جنگل ها و مصیبت بار بودن قطع درختان برای تهیه چوب و زغال تهدید کننده جدی این عرصه هاست.
متاسفانه سودجویان و منفعت طلبان با قطع درختان بلوط و قاچاق آنها از نقاط شمالی بویژه شهرستان های نورآباد ممسنی، کازرون، منطقه کوهمره سرخی و کامفیروز خوراک کوره های زغالی را فراهم می کنند.
فرماندار شهرستان ممسنی گفت: عرصه منابع طبیعی شهرستان در حفظ موقعیت آب و هوایی ، اقتصادی ، گردشگری منطقه اثرگذار است.
رهام پیکری افزود: متاسفانه در سالهای اخیر بدلیل خشکسالی های متوالی عرصه های منابع طبیعی این شهرستان بسیار آسیب پذیر شده است.
وی ادامه داد: درختان جنگلی بدلیل آفات و بیماریها در معرض خشکیدگی قرار گرفته اند و بخشی از آنها قطع شده تا بیماری به بخشهای دیگر سرایت نکند.
وی اضافه کرد: بخشی از روستاهای سردسیری شهرستان بدلیل نداشتن گاز ، با مشکل مواجه هستند و روستاییان برای تامین سوخت خود به قطع درختان روی می آورند.
پیکری گفت: با همکاری نیروی انتظامی و گشت حفاظت منابع طبیعی بخش گسترده ای از جنگلها کنترل می شود تا سودجویان قادر به قطع درختان نباشند ، اما این مهم نیاز به بهره گیری از نیروهای حفاظتی بیشتری دارد.
مدیر منابع طبیعی شهرستان ممسنی گفت: بی توجهی مسوولان به منابع طبیعی شهرستان این عرصه های حیاتی را تبدیل به گوشت قربانی کرده است .
بهنام امیران افزود: جنگلهای بلوط بخشی بدلیل آفت زدگی در معرض آسیب قرار گرفتند ، بخشی از درختان بدست سودجویان طعمه کوره های زغال می شود و بخشی بدلیل نبود امکانات در کوره خانگی روستائیان سوخت می شود.
بگفته وی ، شهرستان ممسنی از ۵۲۰ هزار هکتار منابع طبیعی برخوردار است که تنها با چهار قرقبان حفاظت و نگهداری می شود.
وی ادامه داد: امسال اعتبارات این مجموعه یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون ریال ، از این میزان یک میلیارد ریال برای نوسازی ساختمان اداره که ۴۰ سال قدمت دارد ، هزینه خواهد شد.
وی اضافه کرد: از اعتبارات دو درصد نفت و گاز و ماده ۱۸۰ شهرستان به منابع طبیعی تخصیصی داده نشده است .
وی ادامه داد: متاسفانه مسوولان بدنبال راهکارهای درمانی نیستند بجای اینکه اعتبارات صرف توسعه آبخیزداری و آبخوانداری شود همواره درصدد هستیم تا راهی برای بیرون کشیدن آب از اعماق زمین باشیم.
امیران گفت: براساس پیگیری های قضایی و دستور دادستان، امسال موفق به کاهش ۴۰ درصد از تخلفات در جنگلها ، ۵۰ درصد جلوگیری از قطع درختان و خروج شخم تراکتور از اراضی جنگلی برای کشت و زرع شده ایم.
وی خاطر نشان کرد: خوشبختانه دامنه آتش سوزی ها از سه هزار هکتار سال گذشته به ۱۳۰ هکتار در سالجاری کاهش یافت.
مدیر منابع طبیعی کازرون گفت: خشکسالی های متوالی خسارات زیادی به جنگلهای بلوط شهرستان وارد کرد و ۹۰ هزار هکتار از این عرصه را درگیر آفت و آسیب کرده است.
جهانزیر والی افزود: بخش زیادی از درختان جنگلها ی بلوط کهنسال هستند و زاد آوری طبیعی و دیر رشد بودن درختان بلوط فوق العاده محدود است و به از بین رفتن عرصه جنگل کمک کرده است.
وی اظهار داشت: چرای دام و شیار و شخم زیر درختان برای زراعت عرصه جنگلی را با خطر جدی مواجه کرده است.
وی بیان کرد: از سویی گستردگی آفت و بیماریها جنگلهای بلوط را رو به زوال برده و از طرفی دیگر طمع سودجویان برای بهره گیری از درختان بلوط برای تهیه زغال تهدید آور شده است.
بگفته والی ، با ورود کارشناسان و محققان داخلی و خارجی بخش عمده ای از درختان بلوط منطقه از سرایت بیماری و آفت نجات یافته اند اما مراقبت از این عرصه باید در اولویت باشد.
وی گفت: افرادی که چوب را از جنگلها تکدی گری می کنند عملی غیر اخلاقی انجام می دهند که به هیچ عنوان قابل پذیرش نیست.
والی افزود: دشت برم کازرون و منطقه جنگلی تحت پوشش گشت های حفاظتی و قرقبان های فصلی است و همچنین مردم در این امر یاری رسان هستند.
وی ادامه داد: با همکاری دادستان کازرون و حوزه قضایی چنارشاهیجان برای پیشگیری از قطع درختان عملیات گسترده ای انجام شده اما هنوز نمی توانیم از قطع درختان و در معرض آسیب بودن آنها خاطر جمع باشیم.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان فارس گفت: خشکسالی های متوالی ، آفت و بیماری ، قطع درختان و قاچاق چوب بلای جان جنگلهای فارس شده است.
مهرزاد بوستانی اظهار داشت: متخلفین به صورت مخفیانه و شبانه اقدام به قطع درختان جنگلی می کنند ، اگرچه نیروهای یگان حفاظت منابع طبیعی به صورت شبانه روزی در تلاش هستند اما باز هم با موارد تخلف بسیاری مواجه هستیم.
وی از مردم درخواست کرد تا هر گونه تخلفات احتمالی در عرصه های منابع طبیعی را به شماره تلفن رایگان ۱۵۰۴ اطلاع دهند و نیروهای یگان حفاظت را در حفظ و حراست از عرصه های جنگلی استان یاری رسان باشند.
وی گفت: به استناد ماده۴۲ و ۴۸ و ۴۹ قانون حفاظت و بهره برداری از جنگل ها و مراتع متخلفین و افرادی که اقدام به قطع درختان جنگلی کنند به حبس و پرداخت غرامت محکوم و طبق قانون با آنها برخورد می شود.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس گفت: در شش ماهه نخست امسال بیش از ۱۰ هزار کیلو چوب و ذغال قاچاق در استان فارس کشف شده است.
بوستانی ادامه داد: سال گذشته ۳ هزار و ۴۲۵ کیلو چوب قاچاق در استان کشف شد و آمارها بیانگر افزایش قاچاق چوب در استان است و خبر از سود آور بودن این مقوله دارد.
وی گفت: امسال هفت هزار و ۲۱۸ کیلو ذغال قاچاق کشف شده که این میزان در سال گذشته ۱۲ هزار و ۱۴۸ کیلو بوده است.
بوستانی ادامه داد: قاچاق محصولات فرعی جنگلی مانند آنغوزه، کتیرا و سقز از دسترس سودجویان دور نمانده به گونه ای که امسال چهار هزار و ۲۱۷ کیلو قاچاق شده و نسبت به سال گذشته افزایش قابل توجهی دارد.
بوستانی بیان کرد: در فصل های بحرانی مانند تابستان و زمستان که قاچاق افزایش می یابد از نیروهای افتخاری و مردمی نیز استفاده می شود.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس اظهار داشت: خشکسالی و آفات ، ورود چوب های قاچاق از دیگر استانها و سودآوری فراوان باعث رونق کوره های ذغالی شده است.
بگفته وی ذغال هایی که از چوب درختان بلوط تهیه می شوند از طریق بنادر استان های بوشهر و هرمزگان به کشورهای حاشیه حوزه خلیج فارس و از آنجا به برخی کشورهای اروپایی قاچاق می شود.
بوستانی خاطر نشان کرد: امسال علاوه بر استفاده از نیروهای حفاظتی تمام وقت، ۲۸ دستگاه خودرو بیابانی و ۸۹ جنگل بان فصلی برای حفاظت از جنگل های فارس استفاده شده است.
وی گفت: برای حفاظت از عرصه های جنگلی توان منابع طبیعی ناچیز است و باید مردم در این امر مهم ورود کنند و یاریگر نیروهای گشتی باشند.
اینک که بلای خانمانسوز خشکسالی وضعیت پوشش گیاهی ، مرتعی وجنگلی را در استان پهناور فارس به نقطه قرمز رسانده ، در سال همدلی و همزبانی در سایه همکاری و مساعدت آحاد مردم از میزان خسارت انسانی به این منابع خدادی در آستانه احتضار جلوگیری شود.

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=13836

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.