• امروز : دوشنبه - ۱۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 21 - شوال - 1445
  • برابر با : Monday - 29 April - 2024
6

عامل ۹۵ درصد آتش سوزی جنگل ها و مراتع کشور، انسان است

  • کد خبر : 14907
  • ۰۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۱
عامل ۹۵ درصد آتش سوزی جنگل ها و مراتع کشور، انسان است

فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری گفت: عامل ۹۵ درصد از آتش سوزی در جنگل ها و مراتع کشور، انسان است. به گزارش پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN)، به نقل از  ایرنا، سرهنگ پاسدار قاسم سبزعلی روز یکشنبه در حاشیه آیین معارفه فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان […]

yegane_hefazat_manabetabiei_sazman_jangalhaفرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری گفت: عامل ۹۵ درصد از آتش سوزی در جنگل ها و مراتع کشور، انسان است.
به گزارش پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN)، به نقل از  ایرنا، سرهنگ پاسدار قاسم سبزعلی روز یکشنبه در حاشیه آیین معارفه فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان افزود: مهم ترین علت های انسانی این آتش سوزی ها، سهل انگاری، نداشتن اطلاعات کافی از منطقه و منافع شخصی است.
وی اظهارکرد: علت پنج درصد از آتش سوزی مراتع کشور نیز خشکسالی ناشی از شرایط اقلیم، نوع پوشش گیاهی و قرار داشتن ایران در کمربند خشک و نیمه خشک است.
وی با بیان این که سالانه در کشور شاهد ۱۵ هزار فقره آتش سوزی در منابع طبیعی هستیم، خاطرنشان کرد: از این تعداد، ۲۰ درصد از آتش سوزی ها در جنگل های طبیعی، حدود ۵۰ درصد در مراتع و ۳۰ درصد در اراضی جنگلی و جنگل های دست کاشت رخ می دهد.
سبزعلی تصریح کرد: در سال ۹۴ با همکاری سازمان ستاد کل نیروهای مسلح ۲۰۰ دستگاه خودرو آتش نشان و ۲۷ هزار دستگاه آتش خاموش کن و تجهیزات انفرادی مانند لباس، دستکش و آتشکوب برای سازمان ها و تشکل های مردم نهاد، به منظور جلوگیری از افزایش آتش سوزی ها خریداری شده است.
وی تصریح کرد: سطح آتش سوزی ها و میزان خسارت ها، با خرید دستگاه های پیشرفته مهار آتش، کاهش یافته است.
سبزعلی سهل انگاری و بی توجهی را مهم ترین دلیل چالش ساز عوامل انسانی در آتش سوزی ها برشمرد و گفت : بخش زیادی از درختان کشور که از نظر ریالی قابل ارزش گذاری نیستند، با قدمت چند صد ساله، نابود می شوند.
وی بیان داشت: علاوه بر ضررهای مالی، نابودی و تخریب محیط زیست در کشور، باعث از بین رفتن خاک، آلودگی هوا و ایجاد گرد و غبار می شود.
فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری با بیان اینکه در سطح کلان دو محور اصلی برای کاهش عوامل مخرب در دستور کار قرار دارد،
گفت: یکی از عوامل بهره گیری از مشارکت مردمی و تشکل های محلی و دیگری، افزایش پایگاه های مهار آتش سوزی منابع طبیعی در همه نقاط کشور، با نگاه بهرمندی اقتصادی است.
وی افزود: همکاری با بخش هایی مانند ستاد کل نیروهای مسلح، سپاه پاسداران، ارتش و هلال احمر که بتوان از امکانات آنها برای مهار آتش سوزی ها بهره گرفت، فرهنگ سازی در مردم و جوامعی که در حاشیه جنگل ها زندگی می کنند، می تواند در به حداقل رساندن آتش سوزی ها موثر باشد.
سبزعلی گفت: شناسایی و کاشت نهال در کانون های بحران که از لحاظ پوشش درختی در وضعیت نامساعدی قرار دارند، می تواند مانع بیابانی شدن و خشکسالی و افزایش گرد وغبار شود.
در این آیین، سرهنگ عباسعلی ترحمیان به عنوان فرمانده جدید یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی استان سمنان معرفی و از خدمات سرهنگ عباسعلی رحیمی فرمانده حفاظت سابق این اداره کل قدردانی شد.
از ۱۳ اقلیم گیاهی در جهان ۱۱ نوع در کشور ایران موجود است و مراتع و جنگل های ایران رویشگاه هشت هزار گونه گیاهی و درختی است که دو هزار و ۳۰۰ نوع از آن، دارویی است.
۳۵۲ هزار هکتار از ۹.۷ میلیون هکتار مساحت استان سمنان جنگل است که چهار درصد مساحت استان و ۲۵ صدم درصد جنگل های کشور را شامل می شود
از مجموع مناطق جنگلی در استان سمنان ۵۸ هزار هکتار جنگل های هیرکانی و پهن برگ شامل جنگل ابر و جنگل رودبارک، ۱۵۰ هزار هکتار جنگل سوزنی برگ و ۱۴۴ هزار هکتار جنگل کویری و بیابانی است.

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=14907

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.