• امروز : دوشنبه - ۱۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 28 - شوال - 1445
  • برابر با : Monday - 6 May - 2024
4

طرح ساماندهی دیمزارهای ایران اجرا می شود

  • کد خبر : 13785
  • ۱۶ آبان ۱۳۹۴ - ۱۷:۴۱
طرح ساماندهی دیمزارهای ایران اجرا می شود

رییس موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور گفت: طی پنج سال ،نزدیک به ۴۰ درصد اراضی دیم، تحت پوشش طرح ساماندهی دیمزارهای ایران قرار می گیرد. به گزارش پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN) از وزارت جهاد کشاورزی، صابر گلکاری افزود: طرح پنج ساله ساماندهی دیمزارهای ایران توسط موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور با هدف تسریع انتقال […]

deymرییس موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور گفت: طی پنج سال ،نزدیک به ۴۰ درصد اراضی دیم، تحت پوشش طرح ساماندهی دیمزارهای ایران قرار می گیرد.
به گزارش پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN) از وزارت جهاد کشاورزی، صابر گلکاری افزود: طرح پنج ساله ساماندهی دیمزارهای ایران توسط موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور با هدف تسریع انتقال یافته های تحقیقات کشاورزی، برنامه ریزی و اجرای آن از سال ۹۳ آغاز شده است.
وی تصریح کرد:براساس این طرح، رقم های جدید معرفی شده یا در دست معرفی ، در قالب طرح های تحقیقاتی در مزارع کشت و مدیریت مزارع نیز با رعایت اصول کشاورزی حفاظتی انجام می شود.
گلکاری افزود: نتایج اجرای این طرح در سال نخست در مناطق مختلف کشور نشان می دهد که مزارع دیم نسبت به مزارع همجوار بین ۵۰۰ تا ۸۰۰ کیلوگرم در هر هکتار افزایش عملکرد محصول داشته اند.
وی با بیان این که طرح ساماندهی دیمزارهای ایران در مورد غلات، حبوبات، دانه های روغنی و علوفه دیم اجرا می شود، گفت : برای سال نخست پنج درصد و سال دوم ۱۰ درصد اراضی دیم تحت پوشش این طرح قرار می گیرد و این رشد ادامه خواهد یافت.
وی افزود: انتظار می رود با اجرای این طرح، کشاورزان از نزدیک با مزیت ها و عملکرد ارقام جدید آشنا شوند و آمادگی بیشتری برای پذیرش جایگزینی ارقام بومی با ارقام اصلاح شده پیدا کنند.
رییس موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور گفت: استفاده از ارقام جدید و رعایت اصول کشاورزی حفاظتی در کاهش هزینه ها و افزایش تولید تاثیر خواهد داشت و این طرح ، الگوی قابل لمس برای کشاورزان است.
وی گفت: توصیه های کشاورزی حفاظتی با نگاه ویژه به محیط زیست صورت می گیرد و حفظ بقای گیاهان در اراضی به منظور افزایش ضریب نفوذ پذیری آب در خاک وکاهش تبخیر آب در سطح خاک ، از اصول کشاورزی حفاظت به شمار می رود.
گلکاری، اجرای طرح دیگری را با عنوان طرح انتخاب مشارکتی در مورد ارقام مختلف غلات، حبوبات و دانه های روغنی در استان های کشور اعلام کرد و اظهارداشت: براساس این طرح، ارقام جدید و معرفی شده در اراضی کشاورزی کشت ، و امکان بازدید از این اراضی برای کشاورزان فراهم می شود.
وی هدف از اجرای این طرح را شناسایی نیاز واقعی و علایق کشاورزان به ارقام مختلف برای کشت دیم عنوان و تصریح کرد: کشاورزان با همکاری مراکز خدمات کشاورزی امکان بازدید از این اراضی را دارند.
گلکاری با بیان اینکه به علت تعدد زیاد ارقام جدید، این ارقام در قطعات کوچک حدود ۳۰ متر مربعی کشت می شوند، خاطر نشان کرد: این طرح از سال گذشته در استان های کشور که اراضی دیم قابل توجهی دارند مانند کردستان، لرستان، آذربایجان شرقی و غربی، خراسان و زنجان در حال اجرا است.
مجموع سطح زیرکشت سال زراعی جاری حدود ۶ میلیون هکتار اعلام شده و از این میزان دو میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار اراضی کشت گندم آبی و سه میلیون و ۸۰۰ هزار هکتار مربوط به کشت دیم است.

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=13785

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.