• امروز : یکشنبه - ۱۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 27 - شوال - 1445
  • برابر با : Sunday - 5 May - 2024
1

طرح جامع مدیریت جنگل های هیرکانی با مشارکت مردم اجرا می شود

  • کد خبر : 13387
  • ۲۱ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۷
طرح جامع مدیریت جنگل های هیرکانی با مشارکت مردم اجرا می شود

معاون امور جنگل سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری از اجرای طرح جامع مدیریت چندمنظوره جنگل های هیرکانی (خزری) با مشارکت مردم سه استان گیلان، مازندران و گلستان خبر داد. به گزارش پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN)؛ به نقل از ایرنا بهزاد انگورج تقوی روز سه شنبه در کارگاه استراتژی توسعه سبز در راستای مدیریت […]

jangalمعاون امور جنگل سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری از اجرای طرح جامع مدیریت چندمنظوره جنگل های هیرکانی (خزری) با مشارکت مردم سه استان گیلان، مازندران و گلستان خبر داد.
به گزارش پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN)؛ به نقل از ایرنا بهزاد انگورج تقوی روز سه شنبه در کارگاه استراتژی توسعه سبز در راستای مدیریت چندمنظوره جنگل های هیرکانی در استان های شمالی که در گرگان برگزار شد گفت: این طرح با استفاده از تجارب جهانی کشورهای موفق و نیز مشاوره ‘مایک موزر’ کارشناس ارشد بین المللی در مدیریت منابع جنگلی و در سطح ۱۲۰ هزار هکتار از جنگل های هیرکانی شمال کشور اجرا می شود.
جنگل های هیرکانی واقع در شمال ایران و در طول ساحل جنوبی دریای خزر و نیمرخ شمالی رشته کوه های البرز با مساحت تقریبی حدود دو میلیون هکتار واقع است و دارای اکوسیستم منحصر بفرد از گونه های گیاهی و جانوری است.
وی افزود: این پروژه توسط دولت جمهوری اسلامی (سازمان جنگل ها و مراتع کشور) و برنامه توسعه سازمان ملل متحد (UNDP) و با حمایت تسهیلات محیط زیست جهانی (GEF) به صورت مشترک طی یک برنامه پنج ساله در چارچوب مدیریت مشارکتی و چند منظوره اجرا می شود.
انگورج تقوی اضافه کرد: فعلا این پروژه به صورت پایلوت در چهار حوزه جنگلی شامل جنگل های ‘دو و سه هزار و بلیران’ مازندران، جنگل ‘فریرود – زیلکی رود’ گیلان و جنگل ‘چهل چای’ گلستان اجرا می شود.
وی تصریح کرد: حفظ تنوع زیستی، یکپارچگی اکوسیستم و پایداری خدمات اکوسیستمی در سیمای جنگل های هیرکانی و تغییر مدیریت وابسته به چوب به مدیریت چندمنظوره به جنگل از مهمترین اهداف اجرای این طرح است.
معاون امور جنگل سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری همچنین گفت: در اجرای این طرح دستگاه های مختلف از جمله محیط زیست، جهادکشاورزی، منابع طبیعی، آب منطقه ای، میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و برخی دستگاه های مرتبط و مهمتر از آن مردم بومی و محلی چهار حوزه جنگلی فوق مشارکت خواهند داشت.
انگورج تقوی افزود: برای اجرای موفق این پروژه سه کمیته تخصصی تشکیل و کارگاه های آموزشی آن در استان های گیلان، مازندران و گلستان در حال برگزاری است تا با بهره گیری از نظرات کارشناسی دستگاه های ذینفع، استراتژی و برنامه های لازم برای هر استان تدوین شود.
وی گفت: آن چه در خروجی این پروژه باید مورد توجه جدی قرار گیرد حفظ و پایداری جنگل های هیرکانی به عنوان یک میراث ارزشمند و بازگردادن منافع آن به مردم محلی است.
‘مایک موزر’ مشاور ارشد و بین المللی پروژه مدیریت چندمنظوره جنگل های هیرکانی نیز در این کارگاه آموزشی به تشریح استراتژی های پنج گانه پیش بینی شده در این پروژه پرداخت و گفت: اقتصاد و مشاغل پایدار جنگل، بهبود وضعیت زیستی، سازگاری با تغییر اقلیم، توانمندسازی جوامع محلی و نیز تفرج و طبیعت گردی با کمترین تخریب زیست محیطی پنج استراتژی سبز این پروژه است.
در این گارگاه آموزشی یک روزه برخی مدیران و کارشناسان حوزه منابع طبیعی، محیط زیست، میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و جهادکشاورزی سه استان گلستان، مازندران و گیلان حضور دارند.
استان گلستان از استان های شمالی کشور دارای ۵۴۲ هزار هکتار جنگل و ۸۳۶ هزار هکتار مرتع با حدود ۲ هزار و ۲۰۰ هکتار حوزه آبخیز است.

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=13387

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.