• امروز : جمعه - ۲۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 10 - ذو القعدة - 1445
  • برابر با : Friday - 17 May - 2024
0

طرح تشکیل ۱۴۵ صندوق حمایت از توسعه کشاورزی تا پایان برنامه ششم توسعه

  • کد خبر : 8302
  • ۰۷ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۸
طرح تشکیل ۱۴۵ صندوق حمایت از توسعه کشاورزی تا پایان برنامه ششم توسعه

مدیرعامل و رئیس هیات مدیره شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از توسعه سرمایه گذاری بخش کشاورزی، از طرح تشکیل ۱۴۵ صندوق در این بخش تا پایان برنامه ششم توسعه خبر داد. به گزارش ایرنا از وزارت جهاد کشاورزی، سیدعبدالکریم رضوی اردکانی در نشست اعضای کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی، […]

sandoogh_hemayat_tose`e_keshavarziمدیرعامل و رئیس هیات مدیره شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از توسعه سرمایه گذاری بخش کشاورزی، از طرح تشکیل ۱۴۵ صندوق در این بخش تا پایان برنامه ششم توسعه خبر داد.
به گزارش ایرنا از وزارت جهاد کشاورزی، سیدعبدالکریم رضوی اردکانی در نشست اعضای کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی، افزود: در حال حاضر این شرکت دارای ۹۰ صندوق توسعه سرمایه گذاری در بخش کشاورزی تمام مراکز استان ها، ۴۰ صندوق شهرستانی و ۱۰ صندوق زنان در کشور است.

وی اظهار داشت: طی سال ۹۳ سرمایه مجموع ۹۰ صندوق توسعه سرمایه گذاری بخش کشاورزی حدود ۸۵۰ میلیارد تومان بوده که علاوه بر تشکل ها، افراد حقیقی نیز عضو آن هستند.

وی افزود: در حال حاضر ۴۵ هزار و ۷۶۸ نفر سهامدار تک بهره بردار، ۶ هزار و ۸۵۳ تشکل و ۲ هزار و ۳۷ بهره بردار پروانه دار(گاودار، پرورش دهنده ماهی) عضو این صندوق هستند که متناسب با تولیداتشان، سهامدار این صندوق هستند.

رضوی با بیان اینکه تاکنون از منابع اعتبارات دولتی ۵۵۳ میلیارد تومان به صندوق واگذار شده، گفت: از منابع داخلی این صندوق نیز ۳۷۵۸ میلیارد تومان تسهیلات ۴درصدی با شیوه سهل و آسان در قالب شرکت های پنج نفره اختصاص یافته است.

وی افزود: عمده این تسهیلات به صورت سرمایه در گردش به نهاده ها و تجهیزات تنظیم بازار متناسب با دوره تولیدشان، تخصیص یافته است.

وی درخصوص برنامه های آینده این صندوق در برنامه ششم توسعه، گفت: تشکیل ۵۲ صندوق تخصصی و محصولی با تاکید وزارت جهاد کشاورزی با سرمایه ای معادل ۵۲۰۰ میلیارد ریال مانند صندوق بذر، زیتون، تقویت صندوق های موجود و افزایش سرمایه آنها، افزایش تعداد صندوق ها از ۹۰ به ۱۰۴ صندوق تا پایان امسال و ۱۴۵ صندوق تا پایان برنامه ششم توسعه، سهامداری ۹۵۰ هزار تولیدکننده تا پایان برنامه ششم در این صندوق ها و تحت پوشش قراردادن یک میلیون بهره بردار از جمله برنامه هایی که توسط این صندوق پیش بینی شده است.

وی افزود: در برنامه پیشنهادی، برای سرمایه در گردش یک میلیون بهره بردار، ۱۲ هزار و ۷۲۸ میلیارد تومان تسهیلات برای بهره برداران پرداخت می کنیم و در مجموع ۳۸ هزار و ۱۷۴ میلیارد تومان تسهیلات تا پایان برنامه ششم توسعه دنبال خواهد شد.

وی ادامه داد: برای سرمایه گذاری نیز ظرفیت خوبی توسط کمیسیون کشاورزی طراحی شده، اما به خاطر مشکلی که در سازمان مدیریت وجود دارد، نتوانسته ایم از این ظرفیت استفاده کنیم که با پیش بینی ۱۳۷۲ میلیارد تومان از طریق صندوق ها برای سرمایه گذاری امیدواریم بتوانیم از این فرصت برای توسعه بخش استفاده نمائیم.

رضوی، تامین منابع مورد نیاز برای تشکیل، توسعه و سرمایه گذاری این صندوق ها را از چالش های مهم این شرکت عنوان کرد.

رئیس هیات مدیره شرکت مادرتخصصی صندوق حمایت از توسعه سرمایه گذاری بخش کشاورزی خواستار تخصیص بخشی از سرمایه صندوق توسعه ملی، اعطای تسهیلات قرض الحسنه از منابع توسعه صندوق، استمرار ردیف خاص در برنامه ششم در قوانین بودجه سنواتی، تخصیص درصدی از تعرفه واردات نهاده ها و محصولات کشاورزی و تبدیل به سرمایه و تخصیص منابع حاصل از فروش شرکت های دولتی برای رفع مشکل تامین منابع این صندوق شد.

وی سپس خواستار رفع موانع حاکم بر پذیرش و اجرای عاملیت اعتبارات توسط صندوق توسعه ملی شد و گفت: با عاملیت صندوق توسعه ملی می توان از مکانیزم پرداخت مستقیم منابع استفاده کرد.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی نیز بر توسعه صندوق حمایت از توسعه سرمایه گذاری در بخش کشاورزی تاکید کرد.

عباس رجایی گفت: توسعه این صندوق و تلفیق صندوق تضمین سرمایه گذاری و صندوق تضمین صادرات بخش کشاورزی می تواند تکمیل کننده حلقه های بخش کشاورزی باشد.

وی تصریح کرد: با توجه به ایجاد این صندوق ها، می توان مقدمه ای برای ایجاد سازمان توسعه تجارت بخش کشاورزی فراهم کرد.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس سپس بر لزوم استفاده این صندوق از همه ظرفیت های قانونی خود در حوزه هایی همچون بازرگانی، بیمه، مباحث مدیریتی و سرمایه ای بخش کشاورزی تاکید کرد.

براساس این گزارش، اعضای کمیسیون کشاورزی به ارائه سئوالاتی در خصوص تاثیر توسعه سرمایه گذاری در بخش کشاورزی، باغبانی، دام و نحوه خدمات رسانی صندوق به مناطق محروم و تاثیر آن در این مناطق، چگونگی اطلاع رسانی در خصوص برنامه های این صندوق ها توسط وزارت جهاد کشاورزی پرداختند و اعضای صندوق حمایت از توسعه سرمایه گذاری در بخش کشاورزی نیز پاسخگوی سوالات نمایندگان مجلس شدند.

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=8302

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.