• امروز : پنج شنبه - ۱۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 24 - شوال - 1445
  • برابر با : Thursday - 2 May - 2024
2

طاعون نشخوارکنندگان دست‌کم ۳۱۱ حیوان را در هفتاد قله اراک از بین برد

  • کد خبر : 11580
  • ۲۴ تیر ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۸
طاعون نشخوارکنندگان دست‌کم ۳۱۱ حیوان را در هفتاد قله اراک از بین برد

به گزارش پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN) ؛ حسینعلی ابراهیمی کارنامی، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی خبر داده که تلفات وحوش هفتاد قله اراک بر اثر بیماری «طاعون نشخوارکنندگان کوچک» به ۳۱۱ رأس رسیده است. خبرگزاری تسنیم، سه‌شنبه ۲۳ تیر به نقل از ابراهیمی کارنامی گزارش داده که محیط زیست «کل و بز» در مناطق […]

kal_boz_ghooch_mish_ahooبه گزارش پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN) ؛ حسینعلی ابراهیمی کارنامی، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی خبر داده که تلفات وحوش هفتاد قله اراک بر اثر بیماری «طاعون نشخوارکنندگان کوچک» به ۳۱۱ رأس رسیده است.

خبرگزاری تسنیم، سه‌شنبه ۲۳ تیر به نقل از ابراهیمی کارنامی گزارش داده که محیط زیست «کل و بز» در مناطق سخت عبور و ارتفاعات بالا بوده و به همین دلیل پیش بینی می‌شود آمار تلفات بیش از این تعداد باشد.

بز، کل و میش جزو حیوانات تلف شده در این منطقه هستند.

این بیماری از ۱۴ خردادماه امسال در منطقه هفتاد قله اراک شیوع یافته است.

بیماری طاعون حیوانی قابل سرایت از دام اهلی به حیوانات وحشی است و در مکان‌هایی مشاهده می‌شود که دام اهلی در تماس با حیوانات وحشی هستند یا از آبشخورهای مشترک استفاده می‌کنند.

به گفته مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی، منطقه هفتاد قله اراک قرنطینه بوده و ورود «هرگونه دام، افراد متفرقه و گردشگر» به این منطقه ممنوع است و تاکنون بر اثر این بیماری بیش از ۹۵ درصد از کل و بز و مابقی که مربوط به قوچ و میش است تلف شده‌اند.

او خبر داده که استفاده از ماده ضدعفونی کننده جدید «پرسیدین» با توجه به اینکه در آبشخورهای حیات‌وحش استفاده از آهک و شستشوی آبشخورها با این ماده تاثیر چندانی نداشت به توصیه دامپزشکی ماده «پرسیدین» که قوی‌تر بوده و خاصیت خوراکی نیز دارد، در حال مصرف است.

کارنامی می‌گوید این ماده «اثرات سوئی» بر حیات‌وحش ندارد.

به‌گفته مدیرکل دفترحیات وحش و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست در چند سال اخیر ۱۰۰۰ رأس از حیوانات وحشی مانند کل و بُز وحشی به دلیل این بیماری در مناطق کویری تلف شده‌اند.

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=11580

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.