• امروز : یکشنبه - ۳۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 12 - ذو القعدة - 1445
  • برابر با : Sunday - 19 May - 2024
1
در گفتگو با مهندس محمد حسن محبی، معاون پیشین اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان فارس مطرح شد:

ضرورت بهره گیری از ظرفیت های طرح ‏های آبخیزداری برای کاهش فقر روستایی در فارس

  • کد خبر : 23656
  • ۲۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۰:۲۳
ضرورت بهره گیری از ظرفیت های طرح ‏های آبخیزداری برای کاهش فقر روستایی در فارس

خبرگزاری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN)؛ احسان سمیع زاده/ از محمد حسین محبی می توان بعنوان یکی کارشناسان دلسوز و از مدیران شایسته منابع طبیعی و آبخیزداری استان فارس نام برد. نگاه فنی و مدیریتی وی به حوزه‏ های آبخیز می‏ تواند نقش مهمی در بهبود وضعیت منابع طبیعی استان داشته باشد. در اینجا، به بازشناسی یک موضوع […]

خبرگزاری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN)؛ احسان سمیع زاده/ از محمد حسین محبی می توان بعنوان یکی کارشناسان دلسوز و از مدیران شایسته منابع طبیعی و آبخیزداری استان فارس نام برد. نگاه فنی و مدیریتی وی به حوزه‏ های آبخیز می‏ تواند نقش مهمی در بهبود وضعیت منابع طبیعی استان داشته باشد. در اینجا، به بازشناسی یک موضوع نو در استفاده از ظرفیت منابع طبیعی که همزمان پایداری حوزه‏ های آبخیز را در کنار کاهش فقر روستایی دنبال می‏کند، می‏پردازیم.

  • ابتدا یک تصویر کلی از وضعیت طرح‏ های آبخیزداری را تشریح کنید.

استان فارس مساحتی حدود ۱۲٫۲ میلیون هکتار دارد. مساحت جنگل ‏ها و مراتع استان برابر با ۱۰٫۵ میلیون هکتار می‏ باشد که مستعد اجرای طرح های آبخیزداری می باشند. طرح‏ های آبخیزداری در چهار گروه کلی بیولوژیک، بیو مکانیک، سازه ‏ای و مدیریتی می ‏باشند. پروژه ‏های زیستی شامل کپه ‏کاری، بذرکاری و جنگل‏ کاری می‏باشد. عملیات بیومکانیک تلفیقی از پروژه ‏های بیولوژیک و مکانیکی است مثل بانکت‏ ها، سکوبندی و تراس ‏ها. پروژه‏ های سازه‏ای شامل احداث چکدم ها و بندهای با ارتفاع کمتر از ۶ متر در خارج از حوزه سدها می‏ باشد. سازه‏هایی همانند بندهای خاکی، گوراب، بندهای گابیونی، خشکه‏ چین و چکدم های سنگی ملاتی را می‏ توان نام برد. به طور معمول برای کنترل رسوبات و کنترل سیلاب و تقویت پوشش گیاهی مراتع، تلفیقی از راهکارها با کمک فن‏ آوری سیستم اطلاعات جغرافیایی (G.I.S.) تدوین و اجرایی می شود. 

  • چه تصویری از فقر روستایی دارید؟

 بیش از آنکه به کاستی ها توجه کنیم لازم است بر شناخت توانمندی ها متمرکز باشیم که از مهمترین این ویژگی ها می‏توان از ظرفیت نیروی کار آبخیزنشینان در اجرای طرح‏ های آبخیزداری نام برد. با انجام مطالعات توسط مهندسین مشاور و اجرای اصولی این طرح‏ها، ضمن اینکه به پایدارسازی حوزه‏های آبخیز توجه می‏شود، می‏توان به کاهش فقر روستانشینان کمک کرد. برای اینکه این هدف دست‏یافتنی شود، لازم است نکات ظریفی را در مطالعات اقتصادی و اجتماعی پیش‏بینی کرد، از جمله اینکه نحوه ی جلب مشارکت و تامین منافع افراد تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی در اولویت این طرح‏ها باشند.

  • در پیوند با حوزه فعالیت آبخیزداری، این طرح‏ ها چگونه می‏توانند موثر باشند؟

در پهنه ‏های حوزه های آبخیز، لازم است سازمان بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی به عنوان نهادهای متولی قشرهای کم‏ درآمد و آسیب ‏پذیر، ضمن تشکیل کمیته ای مشترک با اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری، مناطق هدف شناسایی و معرفی شوند و پس از تعیین مناطق هدف، فهرستی از افراد تحت پوشش به اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان معرفی شوند تا بین اهداف این پروژه‏ها و بهبود درآمد آبخیزنشینان ارتباط برقرار شود. اهمیت کار آنجا برجسته تر می شود که مستمندان  در این حوزه ها عمدتا در جایگاه تامین‏ کنندگان نیروی کار ارزان می ‏باشند و به سایر توانمندی های آنها کمتر توجه شده است و با این رویکرد لزوما باید سایر ظرفیت ها و توانایی های افراد احصاء گردد.

  • روش اجرایی این راه نو چیست؟

راه این است که منافع ناشی از طرح‏های آبخیزداری به سوی طبقات فقیر اجتماعی سوق داده شود تا هدف‏های بازتوزیعی اعتبارات عمرانی دولت بهتر محقق شود. یکی از اهداف عالیه کمیته امداد امام خمینی (ره)، افزون بر کمک به مستمندان و طبقات بی ‏بضاعت جامعه، اجرای سیاست ‏های حمایتی برای کاهش شکاف طبقاتی و بهبود درآمد افراد تحت پوشش این کمیته می‏ باشد. در همین راستا، با توجه به اینکه یکی از دستاوردهای پروژه‏ های کنترل سیلاب و تغذیه مصنوعی، کمک به حاصلخیزی و بهبود تولیدات کشاورزی و بعضا افزایش سطح زیرکشت اراضی کشاورزی و یا تامین آب برای سایر مصارف می‏ باشد، بهتر است اداره کل کمیته امداد در قالب یک تفاهم‏ نامه همکاری، در اجرای چنین طرح ‏هایی که دارای آثار مشخص بر بهبود سطح زیرکشت اراضی زیر دست و بهبود درآمد آبخیزنشینان تحت پوشش این اداره کل می‏ باشند، همکاری، مشارکت و همراهی لازم را با اداره کل منابع طبیعی استان داشته باشد. از جمله محورهای پیشنهادی مناسب برای این همکاری می‏ توان در صورت مُحرزشدن آثار درآمدی طرح ‏های یادشده در مرحله مطالعه و اجرا و تعیین ساختار و جایگاه و نقش افراد تحت پوشش این اداره در مدیریت طرح‏ های توسعه کشاورزی در زیردست این پروژه‏ها و همچنین تعیین ساز و کار مناسب برای پایدارسازی و حمایت‏های تکمیلی آبخیزنشینان یادشده به طوری که با کمترین آسیب اقتصادی بتوانند از مزایای این طرح‏ ها برخوردار شوند، این اقدام را به سرانجام رساند.
بهتر است اقدامات آغازین برای برگزاری جلسات مشترک با کارشناسان هر دو اداره کل به منظور تعیین خطوط همکاری، تعیین جزییات و اهداف و وظایف طرفین در تفاهم‏ نامه یادشده در دستور کار قرار گیرد. همچنین بهتر است در آغاز این اقدام نسبت به اجرای پروژه در حوزه پایلوت قدم اول برداشته شود.

  • چه مناطقی مستعد اجرای این ایده نو هستند؟

این ظرفیت در تمام شهرستان های استان وجود دارد و مناطق بسیاری قابل ذکر است از جمله حوزه آبخیز بُن‏ دشت زرین دشت را می‏توان در اولویت انغوزه‏کاری قرار داد. حوزه آبخیز مِشکان نی‏ریز نیز از چنین شرایطی برخوردار است و مستعد توسعه کشت داروهای گیاهی می‏باشد. اجرای طرح‏ های آبخیزداری در حوزه بجدانه بوانات می‏ تواند به تامین آب قنات ها کمک کند. به احتمال کاهش آبدهی قناتها مشکلاتی برای باغداران و زارعان بهره بردار پدید آورده است و به احتمال به دنبال این کم آبی، شماری از بهره برداران در بی بضاعتی و فقر مالی و تنگنای معیشتی قرار گرفته اند. اجرای پروژه های آبخیزداری در حوزه آبخیز بجدانه می تواند به کاهش فقر بهره برداران منابع آب کمک کند. در حوزه آبگرم جهرم نیز روستاهای مُوردک، تشک و گچ بُرو چهره فقیرانه ای دارند که اجرای طرح های آبخیزداری می تواند به کاهش فقر روستایی در این مناطق کمک شگرفی کند. در این میان یکی از حوزه‏های آبخیز که مستعد طرح‏های سازه‏ای می‏باشد، تنگ سوخته بهمنی جویم در محدوده جغرافیایی شهرستان لار می‏باشد. منطقه جویم دارای استعدادهای طبیعی فراوانی است و می توان از سیلاب ‏های این منطقه به میزان قابل توجهی در راستای هدف پیشنهادی یادشده بهره برداری نمود.

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=23656

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.