• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - شوال - 1445
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
9

صنعت پرورش اسب‌ یورتمه می‌رود

  • کد خبر : 20122
  • ۱۷ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۴
صنعت پرورش اسب‌ یورتمه می‌رود

خبرگزاری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN)؛ نویسنده: سیمین ابراهیمی/ صنعت اسب در دنیا همیشه یکی از صنایع پول‌ساز با گردش مالی بالا بوده است، چون از یک‌سو افراد بسیاری به نگهداری و پرورش اسب علاقه‌مند بوده‌اند و در آن سرمایه‌گذاری کرده‌اند و کم‌کم آن را به شکل اقتصادی در آورده‌اند. آن‌ها برای این صنعت با تبلیغات بازار‌ […]

asbخبرگزاری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN)؛ نویسنده: سیمین ابراهیمی/ صنعت اسب در دنیا همیشه یکی از صنایع پول‌ساز با گردش مالی بالا بوده است، چون از یک‌سو افراد بسیاری به نگهداری و پرورش اسب علاقه‌مند بوده‌اند و در آن سرمایه‌گذاری کرده‌اند و کم‌کم آن را به شکل اقتصادی در آورده‌اند. آن‌ها برای این صنعت با تبلیغات بازار‌ ایجاد کرده‌اند که ‌این بازار به سرعت به سمت حرفه‌ای‌شدن پیش می‌رود. از سوی دیگر دولت‌ها همیشه در حال گسترش فعالیت‌های مرتبط با اسب بوده‌اند و در کشور ما نیز این صنعت از دیرباز فعال بوده و همواره با چالش‌هایی دست و پنجه نرم می‌کند که در این گزارش به آن‌ها می‌پردازیم. محسن مجتبی‌پور، عضو اصلی هیئت مدیره و دبیر انجمن صنفی اسب کشور (استان اصفهان)، درباره اهمیت سرمایه‌گذاری در صنعت اسب گفت: اسب به عنوان ابزاری موثر و مطمئن در راستای گردشگری و در عین حال به عنوان راهکاری برای به‌هم پیوستن صنف‌های مختلف است، چرا که اسب اصیل و ممتاز به عنوان یک حیوان ارزشمند پشتوانه‌ای برای کشور است. گفتنی است در کشور ترکمنستان نقش صنعت اسب آن‌چنان پر رنگ است که وزارت اسب وجود دارد. در حال حاضر مجتمع‌هایی برای پرورش اسب، برگزاری مسابقات زیبایی و کورس وجود دارد و همچنین  در مباحث درمانی روش نوین «اسب درمانی» مطرح است که در صورت توجه مسئولان و استمرار پیشرفت‌های علمی در این حوزه می‌تواند نقش مهمی در آینده درمان کشورمان ایفا کند. از این روش برای درمان بیماری‌هایی از جمله افسردگی، بهبود خلق و خو و دردهای عضلانی و استخوانی استفاده می‌شود. وی افزود: دلایل نشان می‌دهد اسب می‌تواند در سازکار توسعه اقتصادی موثر واقع شود. خوش‌بختانه در چند سال اخیر محل‌هایی  برای انس‌گرفتن با حیوانات از جمله اسب راه‌اندازی شده که حرکت مثبتی برای پرورش‌دهندگان این حیوان نجیب است. صنعت اسب در رشته‌های مختلف جای رشد دارد. همچنین توجه به گردشگری روستایی و گردشگری سلامت به لحاظ ارتباط با صنعت اسب می‌تواند در رونق اقتصادی شهرها و روستاها موثر واقع شود که تحقق این امر همکاری‌ هیئت ورزش‌های روستایی، مروجان ورزش‌های روستایی و اتحادیه‌های دام را با کمیسیون گردشگری و کشاورزی و اتاق بازرگانی نیاز دارد.
وی در ادامه تصریح کرد:  متأسفانه اتحاد و اتفاق‌نظری بین ارگان‌ها دولتی به صورت کامل شکل نگرفته است. با وجود این‌که در سال ۱۳۹۲ رسماً اعلام شد که تا سال ۱۳۹۶ می‌توان در زمینه صادرات اسب فعالیت کرد؛ اما تا کنون این اتفاق عملی نشده است. طی سالیان اخیر تعداد زیادی از پرورش‌دهندگان اسب در زمینه اصلاح نژاد دست به اقداماتی زدند و موفقیت‌هایی را به دست آوردند و به امید گسترش این صنعت در این عرصه ماندند؛ اما وجود بوروکراسی اداری و تأخیر در اجرای طرح‌های مصوب علاوه بر عقب ماندگی اقتصادی موجب وارد آمدن ضرر و زیان به بسیاری از پرورش‌دهندگان شده است. فعالان این بخش از دولت‌مردان انتظار دارند سرنوشت تولید و همچنین بازار داخل و خارج مشخص باشد تا با برنامه‌ریزی دقیق به اهداف خود برسند. در این میان حمایت واقعی مسئولان باعث کسب موفقیت و خرسندی پرورش‌دهندگان اسب می‌شود.
عضو اصلی هیئت مدیره و دبیر انجمن صنفی اسب کشور (استان اصفهان) افزود: در خارج از کشور دهکده‌های صنعت پرورش اسب به صورت صنعتی وجود دارد و این صنعت از صنایع بااهمیت محسوب می‌شود. در حال حاضر در کشور ما نیز مثلث طلایی گردشگری بین سه استان اصفهان، یزد و فارس ایجاد شده و با ثبت جهانی یزد این مثلث می‌تواند قوی‌تر در گردشگری جهان حضور یابد. همچنین برگزاری همایش‌های بین‌المللی گردشگری در چند سال اخیر از جمله اقدامات مفید در خصوص توسعه و حمایت پرورش اسب است که می‌تواند نیازمندی‌های آحاد مختلف جامعه را شناسایی کند و در اختیار مجموعه‌های گردشگری قرار دهد. وی افزود: در واقع اسب به‌عنوان ابزاری برای تجهیز مکان‌های گردشگری محسوب می‌شود و با امکان‌سنجی صحیح و شناسایی مکان‌های مستعد برای راه‌اندازی گردشگاه‌های بیش‌تر و اطلاع‌رسانی دقیق از این محل‌ها می‌توان خاطرات خوبی را برای گردشگران رقم زد. همچنین می‌توان از این بخش اشتغال قابل توجهی ایجاد کرد. لازم به‌ذکر است با به‌کارگیری فارغ‌التحصیلان رشته تکنولوژی پرورش اسب در قالب شرکت‌های تعاونی می‌توان سهم به‌سزایی در عملیاتی کردن هرچه بیش‌تر اهداف اقتصاد مقاومتی ایفا کرد.
مجتبی‌پور با اشاره به این موضوع که در دو دوره مسابقات که با حضور مجتبی معتمدی، سرکلانتر ملی در بخش داوری مسابقات و بازرس انجمن صنفی اسب استان اصفهان، برگزار شد، با استقبال تعداد زیادی مواجه شدیم، خاطر نشان کرد: صنعت اسب‌داری پتانسیل بالقوه‌ای دارد و حمایت از فعالان این بخش می‌تواند نقش به‌سزایی در اقتصاد کشور داشته باشد. همچنین در طول سال مسابقات مختلفی که در استان‌های اردبیل، ارومیه، کردستان، کرمانشاه و یزد و دیگر استان ها برگزار می‌شود، افراد زیادی حضور دارند و در این میان تعدد موازی‌کاری‌ها در انجام برنامه‌ها یکی از موانع در عدم اطلاع‌رسانی صحیح است. جا دارد که اصحاب رسانه و ارگان‌های ذی‌ربط اطلاع‌رسانی بیش‌تری از این مسابقات داشته باشند. وی در پایان گفت: اجرای طرح‌های مصوب در کوتاه‌ترین زمان ممکن و حمایت از پرورش‌دهندگان دام و به‌ویژه در شهرها و روستاها از مهاجرت روستانشینان جلوگیری می‌کند و جامعه روستایی را بهبود می‌بخشد.
منبع: سبزینه
لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=20122

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.