• امروز : یکشنبه - ۳۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 12 - ذو القعدة - 1445
  • برابر با : Sunday - 19 May - 2024
3

صدها درخت و گونه گیاهی قطع شده نتیجه اشتباه محاسباتی در احداث آزاد راه شیراز

  • کد خبر : 11215
  • ۱۵ تیر ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۱
صدها درخت و گونه گیاهی قطع شده نتیجه اشتباه محاسباتی در احداث آزاد راه شیراز

مدیرکل حفاظت محیط زیست فارس، در نشست تدوین برنامه ارتقای آگاهی و ارتباطات برنامه حفاظت توسعه زاگرس در شیراز گفت: زاگرس با چالش‌ها و مشکلات زیادی روبه‌رو بوده و همچنان نیز هست که ازجمله آن‌ها تخریب به دلیل فعالیت‌های عمرانی است. به گزارش پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN)؛ حمزه ولوی تصریح کرد: قبل از […]

hamzeh_valavi_farsdoeمدیرکل حفاظت محیط زیست فارس، در نشست تدوین برنامه ارتقای آگاهی و ارتباطات برنامه حفاظت توسعه زاگرس در شیراز گفت: زاگرس با چالش‌ها و مشکلات زیادی روبه‌رو بوده و همچنان نیز هست که ازجمله آن‌ها تخریب به دلیل فعالیت‌های عمرانی است.

به گزارش پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN)؛ حمزه ولوی تصریح کرد: قبل از اینکه فعالیت‌های عمرانی آزادراه شیراز به اصفهان آغاز شود گروهی اقدام به تخریب و نابودی بخش‌هایی از جنگلهای  کامفیروز کردند و بخشی دیگر از این محیط را در زیرخاک فروبردند که نمی‌دانیم این مجوز را از چه کسی گرفته اند.

مدیرکل محیط‌زیست فارس ادامه داد: امروز هم بنا به دلایلی که باز برای ما نامشخص است می‌خواهند ۹ کیلومتر مسیر این آزادراه را تغییر دهند که با این کار بخش دیگری از جنگلهای  زاگرس را نابود کنند.

ولوی یادآورشد: کارشناسان محیط‌زیست و منابع طبیعی بازدیدی از این منطقه داشتند اما دلیلی برای این تغییر مسیر پیدا نشد و تنها به دلیل کم شدن هزینه‌های پیمانکار می‌خواهند این تغییر مسیر و نابودی مراتع و جنگل‌ها را انجام دهند.

وی تأکید کرد: افرادی قبلا در مسیر یاد شده با مجوز یا بدون مجوز مبادرت به قطع درختان انبوه منطقه کردند و پس از آن به دنبال ارائه ارزیابی زیست محیطی بودند در حالی که ارزیابی زیست محیطی می بایست، قبل از شروع پروژه  ارائه شود، مدیر کل حفاظت محیط زیست استان فارس گفت: متاسفانه در این مسیر خاکبرداری وسیعی انجام شده و دهها درخت نیز در زیر خاک مدفون شده و به محیط زیست آسیب زده است.

ولوی، دربخش دیگری از سخنانش به آسیب های زیست محیطی در منطقه زاگرس اشاره کرد و افزود: برداشت بی رویه آب، تداوم خشکسالی، تولید زغال از جنگل ، آتش سوزی های گسترده، تجاوز اراضی کشاورزی به حریم جنگل، چرای بی رویه و استفاده از چوب به جای سوخت از جمله آسیب هایی است که اکنون زاگرس را تهدید می کند.

مدیرکل محیط‌ زیست استان فارس با اشاره به اینکه برخی مباحث مالی را به‌عنوان هزینه می‌دانند، گفت: این افراد به دلیل کم شدن هزینه‌های مالی خود می‌خواهند هزینه سنگینی را به محیط‌زیست و منابع طبیعی تحمیل کنندکه ما اجازه این حرکت را نمی‌دهیم.

ولوی در بخش دیگری از سخنان خود یادآورشد: امروز برداشت‌های بی‌رویه از آب، جنگل، مرتع و … باعث نابودی زاگرس شده و اگر این روش ادامه داشته باشد به‌طور حتم منابع غنی و زیباییهای  این منطقه بیش از پیش رو به نابودی خواهد رفت.

مدیرکل محیط‌ زیست استان فارس افزود: باید برنامه‌ریزی مدونی برای اطلاع‌رسانی عمومی داشته باشیم که در این راستا رسانه‌ها نقش بسیار مهمی دارند.

وی گفت: خشکسالی باعث خشکیدگی جنگل های بلوط شده و گردشگران بی توجه به محیط زیست ، هر روز مشکلات فراوانی برای این منطقه ایجاد می کنند.

شایان ذکر است: آزاد راه شیراز – اصفهان مسیر ۶۰۰ کیلومتری فاصله این دو استان را حدود ۱۳۰ کیلومتر کوتاهتر می کند و هم اینک این پروژه حدود ۲۵ درصد پیشرفت دارد.

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=11215

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.